- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

شعرهای تلخ ابتهاج هم امید و روشنی می‌بخشیدند

Posted By admin On مرداد ۲۰, ۱۴۰۱ @ ۸:۴۵ ق.ظ In فرهنگ و هنر | No Comments

گروه فرهنگی:محمد مهدی سیار شاعر در خصوص هوشنگ ابتهاج گفت: حتی شعرهای تلخ او در اواخر دوران پهلوی سویه امید بخشی داشت و تلاش می‌کرد که به روشنی برسد و این نکات در شعرهای او کاملاً مشهود است.
محمد مهدی سیار شاعر در خصوص درگذشت هوشنگ ابتهاج شاعر گفت: آنچه که می‌توان در تعریف سبک ادبی مرحوم ابتهاج گفت اشعار ساده و به قول معروف شسته و رفته چه در غزل و چه در تصنیف است و به نظرم مرحوم ابتهاج توانسته با تکیه بر زیبایی شناسی تقریباً طنین شعر کهن را به نوعی در شعر معاصر امتداد دهد.
این شاعر افزود: مرحوم ابتهاج با نوجویی و در واقع تجربه‌های تازه و مدرن شاعران معاصر با احتیاط برخورد کرد و اگرچه بسیاری او را به عنوان یک شاعر نوگرا و معاصر به حساب نمی‌آوردند اما به نظر من در عین احتیاطی که با نوگرایی داشت هرچند با احتیاط اما با زیبایی شناسی مدرن و پسا نیمایی همراه شد و یک رنگ و بوی امروزی نه به صورت پر رنگ اما در شعرش وجود داشت.سیار گفت: هوشنگ ابتهاج به شعرهای خود سویه های اجتماعی نیز داده بود که به شعرهایش طراوت بخشیده بود و در کل غزل‌های او بسیار زیبا، قابل خواندن و قابل توصیه برای خواندن است؛ هرچند غزل خیلی نوگرایی به حساب نیاید اما طنین شعر کهن در شعرهای او وجود دارد.
وی افزود: تجربه‌های تصنیف و غزل او بسیار ستودنی است، به خصوص در تصنیف سرایی اجتماعی در آغاز انقلاب کارهای بسیار خوبی از او به جای مانده است.
این شاعر گفت: کار»ایران ای سرای امید« یکی از از کارهای بسیار خوب هوشنگ ابتهاج است که به نظرم می‌توان دلبستگی های هوشنگ ابتهاج را در آن دید که دلش برای ایران می‌تپید و این سرزمین را سرزمین زیبایی، هنر و حکمت می‌دانست و دلبسته این آب و خاک بود.
سیار افزود: نکته بسیار بارز دیگر در خصوص هوشنگ ابتهاج این است که حتی شعرهای تلخ او در اواخر دوران پهلوی سویه امید بخشی داشت و تلاش می‌کرد که به روشنی برسد و این نکات در شعرهای او کاملاً مشهود است البته اوج این نکته در همین تصنیف »ایرانای سرای امید« احساس می‌شود و فرازهای بسیار جذابی که دارد به خوبی با موسیقی همراه شده است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،این شاعر در آخر گفت: خدمت دیگری که هوشنگ ابتهاج در حیات فرهنگی و ادبی خود داشت؛ پیوند شعر و موسیقی و زنده نگه داشتن زیبایی شناسی سنتی در غزل و شعر فارسی است که مجموعه کارنامه او را دلنشین و ماندگار کرده است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%b4%d8%b9%d8%b1%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d8%aa%d9%84%d8%ae-%d8%a7%d8%a8%d8%aa%d9%87%d8%a7%d8%ac-%d9%87%d9%85-%d8%a7%d9%85%d9%8a%d8%af-%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%b4%d9%86%d9%8a-%d9%85%d9%8a%e2%80%8c%d8%a8/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.