شعبه پنجم رسانه ملی در گود توسعه فرهنگی استان

شعبه پنجم رسانه ملی در گود توسعه فرهنگی استان

علی رزم آرای
گروه فرهنگی: به شکل واضع و روشن رسانه‌ و مطبوعات زیرساخت¬های اصلی جریان توسعه انسانی و فرهنگی به شمار می‌روند. مطبوعات به مثابه پالایشگاه فرهنگی عمل می‌کنند، ایجاد و چرخش اطلاعات در نوع و اشکال مختلف نیز از بطن این مجموعه اثرساز بر می‌خیزد. ریشه اصلی همه مفاهیم منعکسه در این مجموعه، جامعه انسانی حامل این مطبوعات و از سویی محل اعتنا و اثر آن نیز همین جامعه انسانی است.نه مطبوعات که رسانه‌های جمعی از هر نوع شکل و وسیله، پالایشگاه ‌فرهنگی بوده و در بطن آن‌ها زمینه دادوستد فرهنگی و تولید فرهنگی وجود داشته و بر اساس این ویژگی خاص نیز تعریف می‌شوند.
بر این اساس هر قدر گستره و عمق حضور مطبوعات و رسانه‌ها ژرف‌تر باشد، محصول نهایی آن نیز از قدر و اثر نامحدودی برخوردار خواهد بود.
بررسی‌های روانشناسی اجتماعی در زمینه نقش و قدرت رسانه‏ها (مطبوعات، کتاب، تلویزیون، رادیو و… ) نشان می‏دهد که رسانه‏های گروهی دارای چنان قدرتی هستند که می‏توانند نسلی تازه در تاریخ انسان پدید آورند؛ نسلی که با نسل‌های پیشین از جهت فرهنگ، ارزش‌ها، هنجارها و آرمان‌ها، بسیار متفاوت است. رسانه‏ها از طریق ارائه هنجارهای خاص اجتماعی، به افراد تلقین می‏کنند که رفتار ارائه شده در رسانه‏ها، رفتار »مناسب اجتماعی« است.
به این ترتیب، رسانه‏ها، با ارائه الگوها و هنجارهای خاص، باعث ایجاد هم‌نوایی در افراد می‏گردند (توسعه انسانی).
رسانه‏ها و مطبوعات به خصوص رسانه‏های الکترونیکی و تصویری، با توجه به قابلیت‌ها و کارکردهایی که دارند، می‏توانند در جهت حفظ سلامت و بهداشت روان و به عنوان یکی از عوامل تسهیل کننده هویت‏یابی برای جوانان و نوجوانان کاربرد داشته باشند.
همچنین می‏توانند زمینه‏ساز بحران هویت و بیگانگی افراد از فرهنگ، ارزش‌ها و باورهای خود گردند.توسعه فرهنگی و اقتصادی، به آموزش، آگاه سازی و مهیا ساختن افکار عمومی برای بهره برداری از امکانات مادی و معنوی نیاز دارد. در این میان نقش رسانه‌ها به عنوان یکی از عوامل مهم توسعه فرهنگی آشکار می‌شود. بی تردید، میزان سنجش شکوفایی یا رکود شمارگان مطبوعات و یا تعدد شبکه‌های تلویزیونی را نباید معیار رشد توسعه‌یافتگی فرهنگی و اقتصادی و یا عدم تحقق آن جامعه تلقی کرد، بلکه چگونگی نفوذ و رسوخ رسانه‌ها در سطوح مختلف جامعه، محتوا و مضمون پیام، تنوع و خلاقیت فکری و فنی و یا پاسخگویی به نیازهای جدی و ضرورت‌های فرهنگی و اجتماعی و … را باید معیار عیار، در جریان سازی توسعه فرهنگی تلقی کرد.در تحقیقاتی که اخیراً در غرب انجام شده است و چندین سال به طول انجامیده از افراد خواسته شد تا به این سؤال که »علت توجهشان به برنامه‏های تلویزیون یا هر رسانه دیگر چیست؟« پاسخ دهند. در پاسخ‌هایی که از این بررسی‌ها به دست آمده، الگوی نسبتا منظمی دیده می‏شود و آن عبارت است از:الف: کسب اطلاعات؛ پاسخ دهندگان یکی از عوامل توجه و علاقه خود به رسانه‏ها را کسب اطلاع و آگاهی درباره جامعه و جهان و راهنمایی در مورد مسائل زندگی معرفی کردند.ب: وحدت و تعامل اجتماعی؛ کسب بصیرت درباره وضعیت دیگران، احساس تعلق به جمع، و کمک به اجرای نقش‌های اجتماعی.ج: هویت‏یابی؛ از دیگر علل روی‏آوری افراد به رسانه‏ها و به ویژه تلویزیون، کسب آگاهی در مورد خویشتن، تقویت ارزش‌های شخصی و بومی، یافتن الگوهای رفتاری، همانندسازی با ارزش‌های مورد اعتنای دیگران و در یک کلام، »هویت‏یابی« است.د: تفریح و سرگرمی؛ یکی از عوامل روی آوردن افراد به رسانه‏ها تفریح و سرگرمی است.با این اوصاف وضعیت تولیدات فرهنگی و پرداختن به مفاهیم توسعه انسانی در شبکه پنجم رسانه ملی، یا همان شبکه پنجم استانی در استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه چگونه است و چگونه باید ارزش یابی شود؟این تولیدات فرهنگی و برنامه سازی تولید مدار تا چه حد ظرفیت‌های بومی و محلی را نه در عملکرد ظاهری که بلکه در عملکرد باطنی و درونی، در خود لحاظ کرده‌اند؟ در جریان توسعه انسانی و نیل به توسعه فرهنگی از مسیر آن، زبان مادری نقش مفاهمه و اثر را دارد نه هدف و نتیجه! یعنی بسیاری از ابعاد پریشان احوالی در فرهنگ عام و خاص اهالی استان و ارومیه ریشه در ارتباط انسانی که خود ریشه در زبان انسانی مادری داشته، دارد؛ نه در نبود و یا فقدان زبان مادری … که خود امر و موضوعی مستقل است و مهم!آیا شبکه استانی ارومیه توانسته است.
با توجه به همه ابعاد و وظایفی که هم از بعد نظری و هم بعد برنامه‌های قانونی برای این رسانه گسترده و دارای زمینه اثر و عمق، تعریف و تنظیم کرده است، به اهداف جاری و اجرایی در توسعه فرهنگی استان و شهر ارومیه گام مؤثری بردارد؟ ساختن سریال باجاناق‌لار در ورژن‌های متعدد و زبان‌های مادری و رسمی (ترکی و فارسی) کجای ابعاد انسانی و تاریخی جامعه شهری ارومیه و جمعیت انسانی را بازگو می‌کند و از این دست بسیار برنامه نمایشی دیگر!؟ آیا از سوی مدیریت و متولیان این رسانه، توسعه انسانی و فرهنگی با تبلیغ و سرگرمی یکی انگاشته می‌شود!؟
آیا تولید فرهنگ در این رسانه بسیار مهم جای خود را به تولید برنامه صرف داده است آن هم به ضرب و زور تقلید از شبکه ملی و شبکه های دو و سه و چهار الی …!؟سال‌هاست که در ماه مبارک رمضان شاهد تولید و پخش برنامه‌های متنوع از شبکه‌های مختلف ملی و استانی در کشور هستیم، در کدام سال و در کدام ماه رمضان شاهد تولید و پخش برنامه‌های ویژه و جدید ماه از این شبکه و رسانه استانی و بومی بوده‌ایم؟
کدام برنامه دینی و مذهبی شبکه استانی زبان زد عام و خاص است و…؟ این نوشتار در بند تحقیق نگاری در باب فعالیت و میزان اثر گذاری برنامه‌های شبکه تلویزیونی استان نیست که این امر خود مبحثی جدا و پراهمیت است و مکمل این نوع نوشتارها، اما نوشتار حاضر فقط به جزئیاتی اشاره دارد که در امر نگارش ژورنالیستی حکم¬گرا (مختصات) را در میدان نبرد دارند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


هفت − 2 =