آرازآذربايجان گزارش مي دهد

شرمندگی جهاد کشاورزی عایدی برای چغندرکاران آذربایجان غربی ندارد

شرمندگی جهاد کشاورزی عایدی برای چغندرکاران  آذربایجان غربی ندارد

گروه اقتصادی: شرمندگی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان عایدی برای چغندرکاران مظلوم آذربایجان غربی که مهم‌ترین درآمد آنان از دسترنجشان است، ندارد.
به گزارش آراز آذربایجان، برداشت چغندرقند سال زراعی جاری در آذربایجان غربی آغاز شده در حالی چغندرکاران استان طلب سال‌های گذشته خود را هنوز دریافت نکردند.
هم‌اکنون چغندرکاران آذربایجان غربی مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان از کارخانه‌های قند استان طلب دارند و این در حالی است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در نشست اخیر خویش با اصحاب رسانه در خصوص تسویه حساب با چغندرکاران، اظهار داشت: عدم پرداخت بدهی زحمت‌کش‌ترین قشر جامعه سبب شرمندگی بنده از چغندرکاران شد است.
حال باید گفت که شرمندگی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان عایدی برای چغندرکاران مظلوم آذربایجان غربی که مهم‌ترین درآمد آنان از دسترنجشان است، ندارد.
عدم پرداخت طلب چغندرکاران تنها به سال‌های گذشته اختصاص نداشته بلکه بوی پایمال کردن حق چغندرکاران استان امسال نیز به مشام می‌خورد، زیرا که رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از عدم اختصاص منابع مالی لازم برای پرداخت طلب چغندرکاران خبر داد.
این در حالی است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از ممنوعیت خروج چغندرقند از آذربایجان غربی نیز خبر داد، کشت چغنر در اراضی آذربایجان غربی هیچ توجیه اقتصادی برای کشاورزان نداشته و کشت و برداشت چغندر در شرایط کنونی معنی به جز نام بیگاری می‌دهد.
محمدقسیم عثمانی با اشاره به اینکه چغندرکاران آذربایجان غربی بخش قابل توجهی از چغندر کشور را تامین می کنند، گفت: تولید چغندر در این استان چندین برابر ظرفیت کارخانه های قند داخل استان است و اگر چغندر مازاد ظرفیت استان آذربایجان غربی نباشد، بخش قابل توجهی از ظرفیت کارخانه های قند کشور خالی خواهد ماند.
نماینده مردم بوکان درمجلس شورای اسلامی، افزود:در چنین شرایطی گاهی مسولان استانی به منظور حمایت از کارخانه های قند داخل استان، از خروج چغندر به خارج استان جلوگیری می کنند.
عثمانی با بیان اینکه تولید چغندر توسط کشاورزان استان آذربایجان غربی از ظرفیت کارخانه های قند داخل استان بیشتر است،ادامه داد:خروج چغندر به خارج استان یک ضرورت است و اگر جلوی خروج چغندر به خارج استان گرفته شود،این محصول ضایع شده و دسترنج کشاورزان تلف خواهد شد که با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت کارخانه های قند سایر استان های کشور با مازاد تولید چغندر استان آذربایجان غربی تامین و تکمیل می شود، یادآور شد: چنانچه چغندر مازاد استان آذربایجان غربی به این کارخانه ها تحویل نشود، ظرفیت خالی آنها نیز برای تولید محصولات منجر به زیان آنها و نهایتاً ورشکستگی آنها و بیکاری کارکنان این شرکت ها خواهد شد و بر خیل بیکاران کشور افزوده می شود، که به هیچ وجه منطقی و عقلایی نیست.
عثمانی افزود:مسئولان مربوطه در استان آذربایجان غربی بهتر است به جای ممانعت از خروج چغندر به خارج از استان نظارت خود را افزایش دهند تا حق کشاورزان چغندرکار ضایع نشود و با تحویل به موقع، سالم و بدون بهانه محصولات به کارخانه ها و پرداخت به موقع وجه نقد به کشاورزان، چغندرکاران را در تحویل چغندر به کارخانه های داخل استان به رقابت بیندازند؛نه اینکه از تحویل چغندر به کارخانه های درون استانی فراری باشند.
وی با بیان اینکه آنچه سبب گرایش چغندرکاران به خروج چغندر به خارج از استان شده برخورد نامناسب کارخانه های قند داخل استان با کشاورزان است، ادامه داد: کارخانه های قند داخل استان با کشاورزان استان منصفانه برخورد کنند، درصد چغندر آنها را دولت محاسبه کرده و افت بیخودی برای محصول آنها محاسبه نکنند، به جای وجه حاصل از فروش، به زور به کشاورزان قند و شکر تحویل ندهند، پرداخت به موقع وجه را به کشاورزان انجام دهند و با کشاورزان رفتار درست و محترمانه و عزتمند داشته باشند.
عضوهیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه مسئولان هزینه حمل چغندر را همانند کارخانه های قند خارج استان به کشاورزان عودت دهند،تصریح کرد:اگر چنین اتفاقاتی توسط کارخانه های قند داخل استان بیفتد هیچ چغندرکاری محصول خود را به خارج از استان ارسال نخواهد کرد،آنچه انگیزه تحویل چغندربه خارج از استان را موجب شده، مشکلاتی است که کارخانه های قند داخل استان برای کشاورزان ایجاد کرده اند و اگر مسئولان مربوطه برای استان دلسوزی می کنند، راه آن جلوگیری از خروج چغندر به خارج از استان نیست، راه آن جلوگیری از تضییع حق کشاورزان زحمتکش توسط کارخانه های قند داخل استان است.
باید پذیرفت کارخانه های قند استان آذربایجان غربی توانایی پذیرش چغندر قند تولیدی در استان را ندارند و همچنین معمولا کیفیت چغندر را پایین ارزیابی می کردند که این موضوع کاهش قیمت این محصول را برای کشاورزان در پی داشت که با توجه به برگزاری جلسه با استاندار مشکل انتقال چغندر قند تولیدی کشاورزان به سایر استان ها حل شد.
کارخانه‌های قند استان آذربایجان غربی هزینه کرایه حمل چغندر کشاورزان را نمی پردازند این در حالی است که کارخانه های قند سایر استان های کشور این کار را انجام می دهند.
در حال حاضر معیشت بیش از ۱۰۰ خانوار کشاورز چغندرکار در استان آذربایجان غربی به خرید عادلانه این محصول وابسته است بنابراین دولت، شورای اقتصاد، ستاد تنظیم بازار و و زارتخانه های صنعت و جهاد کشاورزی و سازمان های دیگر ذیربط باید این مشکل را حل کنند.امید است مسؤولان ذیربط پرداخت طلب چغندرکاران آذربایجان غربی را در اولویت‌های برنامه خود قرار داده و با پرداخت طلب آنان امید را در دل آنان برای کشت محصولات کشاورزی ایجاد شود.

نوشته شده توسط araz در سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۴:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 1