شبکه نمایش خانگی برسر دوراهی ذائقه مخاطبان و رقیبان

شبکه نمایش خانگی برسر دوراهی ذائقه مخاطبان و رقیبان

مهتاب افشین نسب
گروه فرهنگی: شبکه نمایش خانگی در چند سال گذشته با ارایه محصولات گوناگون موفق به جذب مخاطبان زیادی شده است. در همین حال نقدهایی نیز در خصوص برخی تولیدات این شبکه وجود دارد؛ نقدهایی که برخی کارشناسانه و کیفی است و بخشی ناشی از اغراض رقیبان و تلاش برای ایجاد نوعی انحصار.
تولید محصولات هنری برای پخش در شبکه نمایش خانگی به ویژه سریال هایی در سبک های مختلف از کمدی گرفته تا درام و عاشقانه در چند سال گذشته سبب جذب مخاطبان بسیاری شده است. در همین حال در طول سال های فعالیت شبکه نمایش خانگی، همواره نقدهایی در خصوص برخی تولیدات این شبکه مطرح بوده است؛ نقدهایی که گاه منصفانه و زمانی ناشی از برخورد سلیقه ای و رویکرد تخریبی است. به باور اهالی و منتقدان سینما، اگر چه برخی آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی با کاستی هایی همراه بوده و نتوانسته رضایت مخاطبان را جلب کنند اما تاکنون مجموعه های قابل توجه و مطلوبی از طریق این شبکه تولید، پخش و موفق به کسب رضایت مخاطب شده است. »امیرحسین علم الهدی« مدیر اجرایی سینمای هنر و تجربه، »امیر قادری« مدیر مسوول سایت »سلام سینما«، »فرهاد توحیدی« فیلمنامه نویس و »سیدجمال ساداتیان« تهیه کننده و مدیر موسسه فرهنگی »بشرا فیلم«، به بررسی عملکرد شبکه نمایش خانگی پرداختند. به گفته آنان، برخی آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی نه تنها از استانداردهای حرفه ای و هنری لازم برخوردارند، بلکه توانسته اند پیروز میدان رقابت با شبکه های ماهواره ای باشند؛ شبکه هایی که طی چند سال گذشته از طریق پخش سریال های بی محتوا، ماراتنی عجیب و غریب در جذب مخاطب به راه انداخته اند.
مدیر اجرایی سینمای هنر و تجربه در زمینه برخی انتقادهای مطرح درباره تازه ترین مجموعه های تولید شده در شبکه نمایش خانگی گفت: این بحث ها فقط در شبکه نمایش خانگی نیست و در سینما هم وجود دارد. تفکری وجود دارد که همواره به سینما و حوزه نمایش خانگی از دیدگاه خود می نگرد و این حوزه را نقد می کند. از نظر من چنین رویکردی یکسونگرانه است؛ رویکردی که هیچ توجهی به بازار رسانه ها ندارد و نمی داند رقابت شدیدی در حوزه های سینمایی داخلی و خارجی وجود دارد.
علم الهدی افزود: در زمانه ای زندگی می کنیم که با فعالیت گسترده شبکه های ماهواره ای و ورود بی ضابطه و قاچاق فیلم های سینمایی و سریال های معروف خارجی، باید ضمن احترام به قوانین موجود و رعایت خط قرمزهای موجود وارد بحث رقابت شد. وی با بیان اینکه تولیدات دارای پروانه نمایش ضوابط قانونی را رعایت می کنند، اظهار داشت: شاید یک سریال خوشایند جریانی نباشد. این به معنای اینکه آن سریال مشکلات اخلاقی دارد نیست. باید بگذارند تولید کنندگان آثار هنری و فرهنگی کارشان را انجام دهند زیرا خود آنان خط قرمزها را می شناسند و حواسشان به آنچه تولید می کنند است. نظارت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم موجود است.
مدیر اجرایی سینمای هنر و تجربه با بیان این نکته که بالا گرفتن انتقادها از آثار شبکه نمایش خانگی، بیش از آنکه دارای انگیزه فرهنگی باشد، با انگیزه های سیاسی صورت می گیرد، بیان داشت: تولیدکنندگان در شبکه نمایش خانگی چاره ای ندارند جز اینکه با رعایت خط قرمزها به سمت تولیدات مردم پسند بروند، اگرچه این روزها خط قرمزها واقعی نیستند و بیشتر سلیقه ای شده اند. این در حالی است که همه باید به تصمیمات شوراهای نظارت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احترام بگذارند.
سردبیر و مدیرمسوول کافه سینمادر خصوص رویکردها تندروانه در مواجه با فعالیت های فرهنگی گفت: تجربه همواره نشان داده است که تحمیل یک عقیده با زور و فشار بر فرهنگ و جامعه ایرانی امکان پذیر نیست و جامعه همواره روند طبیعی خودش را طی می کند. در خصوص آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی، خرید و حمایت مردم بهترین معیار قضاوت است. مردم با خرید و استفاده از محصولات فرهنگی نشان می_دهند که از چه نوع فرهنگ و اخلاقی حمایت می_کنند. اگر تولیدات شبکه نمایش خانگی و سینما با اخلاقیات مردم سازگار نباشد، از جانب خود خانواده ها به حاشیه خواهد رفت. به گفته این منتقد سینما، اگر خود بازار را ملاک بگیریم، می توانیم به راحتی در مورد آثار شبکه نمایش خانگی قضاوت کنیم. مدیرمسوول کافه سینما، با اشاره به اینکه عدم استقبال مردم از آثار فیلمسازان، بهترین محدودیت برای آنان است تا آثاری پرمحتوا و ارزشمند تولید کنند، افزود: در اعمال نظرهای سلیقه ای و تصمیم گیری های از بالا، امکان رانت، بی عدالتی و برخورد غرض ورزانه به وجود می آید. این در حالی است که سالم ترین شکل نظارت، نظارت اقتصادی مردم است که می تواند برای تولید کننده محدودیت ایجاد کند. قادری، با بیان اینکه آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی در قیاس با سریال های تلویزیون، به فرهنگ عمومی مردم نزدیک تر است، افزود: به دلیل اینکه تولید کنندگان در شبکه نمایش خانگی تلاش می کنند، آثاری بسازند که به سلیقه مردم نزدیک تر باشد، استقبال بیشتری از تولیدات این شبکه وجود دارد. مردم تاکنون علاقه مندی خود را به تماشای این آثار نشان داده اند. از این رو منتقدان نباید نگاه تجویزی برای مردم داشته باشند. توحیدی بر این باور است که دستگاه هایی که در زمینه تولید فیلم و مجموعه های داستانی فعالیت دارند، نباید با انگیزه هایی نظیر از میدان به در کردن رقیبان خود، به قضاوت های غیرمنصفانه در خصوص آثار تولیدی یکدیگر بپردازند.
وی در این زمینه تصریح کرد: نباید تماشای یک یا دو اثر در شبکه نمایش خانگی، معیار قضاوت در خصوص همه آثار تولیدی در این شبکه باشد.
به اعتقاد توحیدی، برای نقد و صحبت کردن در خصوص هر یک از محصول های این شبکه باید به تماشای تک تک آنها نشست.
توحیدی با اشاره به اینکه صدا و سیما یکی از جدی ترین منتقدان شبکه نمایش خانگی است، گفت: من همه سریال های شبکه نمایش خانگی را ندیدم بنابر این نمی توانم در مورد همه آنها قضاوت کنم اما شماری از آنها را تماشا کردم که مجموعه »شهرزاد« ساخته »حسن فتحی« آخرین آنها است و از نظر من این سریال قابل تقدیر فراوان است. به نظر من شماری از سریال های ارایه شده در شبکه نمایش خانگی از جمله سریال شهرزاد، به لحاظ کیفیت با مجموعه های داستانی که این روزها از رسانه ملی پخش می شوند قابل مقایسه نیست.
این فیلمنامه نویس ادامه داد: موضع مخالف و نگاه تخریبی برخی رسانه ها نسبت به یکدیگر به طور طبیعی به این خاطر است می خواهند همه چیز را در انحصار داشته باشند و همزمان هم تلاشی برای بهتر شدن خود نکنند.
وی در این ارتباط گفت: به نظر می رسد که دوران تک صدایی و جا زدن نظر خود به عنوان نظر درست گذشته است. این روزها رسانه ها به حدی متکثر شده اند که نمی شود یک رسانه خاص و واحد نگاه خودش را به همه تحمیل کند.
به باور توحیدی، رسانه های رقیب در یک جامعه نباید برای حس رقابتی که به دلیل فعالیت موفق رسانه های دیگر برایشان پیش می آید، صورت مساله را پاک کنند. آنها باید خود و کارکردهایشان را اصلاح و بازبینی کنند.
به گفته وی، من امکان تولید سریال های نامطلوب و خارج از استانداردهای حرفه ای در شبکه نمایش خانگی را کتمان نمی کنم اما صدا و سیما یا هر نهاد و شخصی که در کار ساخت و تولید فیلم و سریال است به جای انتقادهای نابجا از آثار ساخته شده و رویکرد تخریبی نسبت به این آثار باید به فکر بهبود وضعیت خود باشد.
مدیر موسسه فرهنگی بشرا فیلم نیز با اشاره به این نکته که یک اثر سینمایی یا تلویزیونی بد، مخاطب نخواهد داشت اظهار کرد: بر اساس آمارهای ارایه شده، برخی سریال های ساخته شده در شبکه نمایش خانگی از مخاطبان قابل ملاحظه ای برخوردارند. این موضوع نشان از این واقعیت دارد که آنها از استانداردهایی برخوردار هستند که برای مخاطب جذابیت ایجاد می کند به شکلی که مخاطب حاضر می شود برای تماشای آنها پول پرداخت کند.
به باور ساداتیان رسانه های تصویری از جمله سینما و صدا و سیما نباید با انگیزه های منفی به انتقاد از شبکه نمایش خانگی بپردازند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


4 × = دوازده