شاید تزریق شعر از درد معیشت جامعه بکاهد

شاید تزریق شعر از درد معیشت جامعه بکاهد

علیرضا جباری دارستانی
گروه فرهنگی: امروز که فضای جامعه‌ ما از درد معیشت و رنج روابط سرد، پوسته‌ زبر و خاکستری پیدا کرده، شاید بیش از هر زمان دیگری به تزریق هنر و ادبیات به رگ‌های جامعه نیازمندیم.
احسان چوبدار شاعر جوان که مدتی پیش تازه‌ترین مجموعه شعرش را روانه بازار کتاب کرده است، درباره این اثر گفت: مجموعه »آخرین پلاک شهر« در واقع بخش دوم از سه‌گانه‌ای برگرفته از منتخب شعرهایی‌ست که مابین سال‌های ۹۱تا ۹۵ نوشته شده‌اند. قسمت اول در قالب مجموعه شعر »پشت پلک پاییز« سال گذشته به چاپ رسید و بخش سوم نیز آماده بوده و در آینده‌ای نزدیک چاپ خواهد شد.
وی ادامه داد: البته پیش از چاپ بخش سوم از سه‌گانه‌ای که به آن اشاره شد، قصد دارم مجموعه شعر جدیدی که فضای کاملاً بکر و نوینی، نه تنها در اشعار من که در فضای شعری امروز خواهد بود را به چاپ برسانم که امیدوارم مورد اقبال مخاطبین قرار گرفته و بازخورد مناسبی دریافت کنم.
این شاعر جوان با بیان اینکه شعرهای این کتاب در انحصار مضمون خاص و مشخصی نیستند، افزود: اشعار این مجموعه طیف گسترده‌ای از حالات و احساسات انسانی را بر اساس تصاویر و تفاسیری که در موقعیت‌های متنوع و در قالب شخصیت‌های مختلف از نظر سن و جنس و جایگاه در ذهنم نقش بسته‌اند، در بر می‌گیرند. در واقع در این مجموعه بر تن تخیلات تصویری ذهنم که بر پایه مشاهدات واقعی دنیای پیرامونم شکل گرفته‌اند با رنگ‌آمیزی احساس شخصی جامه‌ای از شعر پوشانده‌ام.وی در ادامه اظهار کرد: در دنیای امروز به رغم تنگ‌تر شدن مداوم فضای زندگی و کوچک‌تر شدن خلوت خودخواسته انسان‌ها، به لحاظ روحی و حسی، پیوسته در حال دور شدن از یکدیگر هستیم و کم‌کم به انسان‌های درمانده‌ تنهایی در ازدحام شهر تبدیل می‌شویم.
شاعر مجموعه »آخرین پلاک شهر« گفت: همواره امید دارم تا شعرهایم با تلفیقی از شور و شعور، احساسات درونی خودم را در تصاویر پیرامونم متبلور کنند تا شاید به نوبه خودم لحظه‌ای شعله‌ شمع احساس مخاطبینم را روشن کنم؛ شعله‌ای که روشنگر دل‌ و برانگیزنده‌ مهر و احساسشان باشد.وی درباره ویژگی شعرهایش توضیح داد: شاید ویژگی شعرهای من با پشتوانه سال‌ها نمایشنامه‌نویسی در خلق همین تصاویر آشنایی که در ذهن مخاطبین ایجاد می‌کند باشد، به گونه‌ای که عمیقاً احساس کنند از تجربیات شخصی و یا صندوقچه‌ خاطراتشان وام گرفته‌ام.
چوبدار با بیان اینکه شعر فرای زمان و مکان در کلام و باورهای ما از گذشته وجود داشته و از گفتار و نوشتار ما هرگز جدا نبوده و نیست، افزود: شعر هم همچون گونه‌های ادبی دیگر به دنبال تحولات سیاسی و اجتماعی، تغییر شیوه گفتاری، سبک زندگی، تاثیرپذیری از شعر ملل دیگر و همینطور فرم اندیشه و آگاهی انسان در سال‌های گذشته، دچار تغییرات ساختاری محسوسی به لحاظ فرم و محتوا شده است.
این شاعر جوان اظهار کرد: تغییری که به رغم مخالفت‌های برخی از مدعیان شعر و ادبیات، با شعر نو به عنوان تحولی بزرگ شکل گرفت و در گذر زمان توسط شاعران بزرگ معاصر به شعر سپید رسید و امروزه فرم مینی‌مالیستی هم با وجود همان شکل مخالفت‌های قدیمی با ویژگی اعجاز و ایجاز، در کنار تمام قالب‌های شعری جدید و قدیم که همچنان زنده و پویا هستند و به راه روشن خودشان ادامه می‌دهند، به سبک جدید و جذابی تبدیل شده و مخاطبین پیگیر خودش را دارد و در تلاش برای ماندگاری‌ست.
وی با تاکید بر وجوه اجتماعی شعر فارسی توضیح داد: ادبیات و خاصه شعر همواره و همه‌جا لطافت‌بخش و رنگ‌دهنده فضای جامعه بوده و هست و خواهد بود. امروز که فضای جامعه‌ ما به جهت درد معیشت و رنج روابط سرد، پوسته‌ زبر خاکستری رنگی پیدا کرده است شاید بیش از هر زمان دیگری به تزریق هنر و ادبیات به رگ‌های جامعه نیازمندیم.
احسان چوبدار در پایان گفت: امروز با وجود تمام دشواری‌های حوزه چاپ و نشر باز از منظر آگاهی‌بخشی و شورآفرینی به نگاه نافذ و گیرای شعر و ادبیات چشم امید داریم و این مهم قطعاً با حمایت رسانه‌ها، هنرمندان، نویسندگان و روشنفکران میسر خواهد شد تا با نقد محترمانه و به دور از تخریب یکدیگر، با نجوایی شاعرانه به بیدار نمودن شور و شعور جامعه مبادرت ورزیم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، مجموعه شعر »آخرین پلاک شهر« شامل صد قطعه شعر مینیمال سپید است که در قالب کتابی با ۱۲۰ صفحه توسط انتشارات نقش نگین منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱:۲۷ ب.ظ

دیدگاه


نُه − = 6