گزارش//

شاه میگوی ارس در ردیف گروه‌های پرخطر

شاه میگوی ارس در ردیف گروه‌های پرخطر

سکینه اسمی
گروه گزارش: با گذشت یک دهه از خطرات متعدد برای کاهش ذخایر شاه میگوی سد ارس این گونه با ارزش و اقتصادی آبزی همچنان در ردیف گروه‌های پرخطر قرار دارد.
شاه میگوی سد ارس یا همان خرچنگ دراز آب شیرین یکی از گونه‌های با ارزش و اقتصادی استان و دنیا به شمار می‌رود، در حال حاضر تنها منبع تولید این آبزی دریاچه پشت سد ارس در کشور است.
یک دهه قبل نزدیک ۲۷۰ تن از این آبزی اقتصادی تولید و به کشورهای خارجی صادر و ارزی آوری خوبی را نصیب کشور می‌کرد اما از سال ۹۰ تاکنون صید غیرمجاز، غیراصولی و بی توجهی مسئولان منجر به کاهش ذخایر آن و نگرانی‌های زیادی را در پی داشته است.دریاچه پشت سد ارس پلدشت که در شمال آذربایجان غربی و هم مرز با جمهوری خود مختار نخجوان قرار دارد تنها منبع آب شیرین پرورش شاه میگوی دراز کشور است و هم اکنون میزان تولید این آبزی از ۲۷۰ تن در سال‌های گذشته به کمتر از ۵ تن کاهش یافته است.
شاه میگوی تولیدی پشت سد ارس با میزان ارزآوری هر کیلو شاه میگو بین ۱۵ تا ۲۰ دلار به کشورهای ارمنستان، روسیه، آلمان، ایتالیا و فرانسه که بزرگترین خریداران شاه میگو تولید شده در سد ارس هستند صادر می‌شود اما سال‌های اخیر صادرات از ۶۰ تن به ۵٫۵ تن کاهش یافت.
شاه میگوی سد ارس همچنان در بین گروه‌های پرخطر قرار دارد
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در خصوص آخرین وضعیت این آبزی در استان و تحقیقات انجام شده در این زمینه اظهار کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام گرفته صید غیرمجاز و غیراصولی از مهمترین دلایل کاهش ذخایر شاه میگو در دریاچه پشت سد ارس شده است.علی نکویی فرد با بیان اینکه با کاهش ذخایر این آبزی از سال ۹۹ تا اوایل سال جاری تحقیقات ارزیابی ذخایر آن توسط این مؤسسه انجام گرفته و نتایج آن نیز در اختیار شیلات ایران قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در پی کاهش ذخایر این آبزی از سال ۹۸ ممنوعیت صید شاه میگو از دریاچه پشت سد ارس از سوی شیلات ایران صادر شده است، گفت: این ممنوعیت صید شاید تاکنون جلوی خیلی از صیدهای غیرمجاز را در این منطقه گرفته اما هنوز شاهد صید غیرمجاز و غیراصولی شاه میگوی سد ارس با وجود کاهش شدید ذخایر آن هستیم.نکویی فرد با تاکید بر تدابیر سخت گیرانه تر در خصوص ممنوعیت صید شاه میگوی سد ارس و تداوم این قانون در سال‌های آتی گفت: هنوز این آبزی در بین گروه‌های پرخطر قرار دارد و شرایط آن بحرانی است باید ممنوعیت صید این آبزی امسال و سال‌های آتی نیز تداوم داشته باشد.
احیای شاه میگوی سد ارس بیش از یک دهه زمان نیاز دارد
رئیس مؤسسه تحقیقات آرتمیای کشور با بیان اینکه شاید ناهماهنگی و نرسیدن زور مدیریت شیلات استان برای جلوگیری از صید غیرمجاز و قاچاق این آبزی و عدم همراهی دستگاه‌های منطقه‌ای و متولی در امر شاه میگوی سد ارس یکی از دلایل اصلی تداوم صید غیرمجاز آن باشد، گفت: احیای شاه میگوی سد ارس و برگشتن به وضعیت اقتصادی و تولید مناسب بیش از یک دهه زمان نیاز دارد.نکویی فرد خاطرنشان کرد: با انجام یک بار نمونه برداری و تحقیقات نمی‌توان به مدلینگ بازسازی و احیای شاه میگوی سد ارس دست یافت باید این مطالعات و پایش ها هر سال تداوم داشته باشد در حالی که این مؤسسه نزدیک ۴ سال است فعالیت‌های تحقیقاتی را در این زمینه انجام می‌دهد اما امسال مدیریت و برنامه ریزی استان طرح تحقیقاتی شاه میگو را به دانشگاه ارومیه واگذار کرد.
رئیس مؤسسه تحقیقات آرتمیای کشور با تاکید بر اینکه دانشگاه ارومیه با وجود توان علمی بالا امکانات مناسبی برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در مورد شاه میگوی سد ارس را ندارد، گفت: با گذشت ۶ الی ۷ ماه از واگذاری تحقیقات شاه میگوی سد ارس تنها دو بار نمونه برداری در این زمینه صورت گرفته که دستاورد خاصی نداشته است.نکویی فرد با بیان اینکه کشف علت اصلی کاهش ذخایر شاه میگوی سد ارس نیازمند تحقیقات مستمر و علمی است، افزود: باید تحقیقات و یافته‌های علمی برای احیای این آبزی ارزشمند با تخصیص اعتبارات مورد نیاز هر سال تداوم داشته باشد تا شاهد احیای آن و بازگشت به زنجیره تولید شویم.
ممنوعیت صید شاه میگو از سال ۹۳ تاکنون ادامه دارد
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی از کاهش ذخایر شاه میگوی سد ارس خبر داد و گفت: از سال ۹۳ به دلیل صید غیرمجاز ذخایر شاه میگوی سد ارس به شدت کاهش یافته و این روند نزولی ادامه دارد.
محمدباقر قریشی در خصوص آخرین وضعیت شاه میگوی سد ارس نیز گفت: دریاچه پشت سد ارس با تولید یک ششم تولید آبزیان استان و نیز تنها منبع تولید شاه میگوی کشور یکی از منابع مهم اقتصادی کشور به شمار می‌رود اما متأسفانه در سال‌های اخیر ذخایر این آبزی رو به کاهش بوده است. وی ادامه داد: از سال ۹۳ تاکنون با ورود و افزایش تردد صیادان غیرمجاز به سد ارس عملاً تولید و پرورش شاه میگو دچار مشکل اساسی شده است، اضافه کرد: صید بی رویه و غیرمجاز شاه میگو در کنار سایر آبزیان در این منطقه موجب بروز بحران اساسی در زمینه ذخایر شاه میگوی سد ارس شده است.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه قبل از سال ۹۳ میزان برداشت شاه میگو از دریاچه پشت سد ارس حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن بود گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر این میزان به ۵٫۵ تن رسیده و در ۲ سال گذشته نیز برداشت آن کاملاً متوقف شده است.قریشی اظهار کرد: با کاهش ذخایر شاه میگوی سد ارس از سال ۹۷ تاکنون صید و برداشت این گونه با ارزش اقتصادی از سد ارس ممنوع شده و تداوم صید آن نیازمند بهبود شرایط است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر، نبود گارد ساحلی، صید بی‌رویه، ورود پساب‌های کشاورزی و خانگی به رودخانه مرزی ارس تنها منبع تولید شاه میگوی سد ارس و ذخایر ماهیان اقتصادی آن‌را در مرز انقراض و نابودی قرار داده است.آذربایجان غربی رتبه نخست در تولید شاه میگوی دراز آب شیرین را داراست و در صورت فراهم شدن بسترهای لازم تولید این ماده غذایی ارزشمند تا ۲۷۰ تن در سال نیز افزایش پیدا می‌کند.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


− 7 = دو