اختصاصي آرازآذربايجان//

شاعران چکامه های رجب را با عطر شعبان ترنم کردند

شاعران چکامه های رجب را با عطر شعبان ترنم کردند

گروه فرهنگی : نگاهی به گذشته، ۳۵ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به ابتکار، همت و پیگیری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان آذربایجان غربی برای نخستین بار دیدار جمعی از شاعران این استان با نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه اتفاق افتاد، این محفل ابتکاری شاعرانه در ارومیه، به تأسی از دیدار سالانه مقام معظم رهبری با جمعی از شاعران کشوری در ۱۴ رمضان المبارک هر سال تشکیل شد؛ این رویداد مبارک ادبی به پیشنهاد مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان و اقدام علیرضا نوروزی رییس سابق حوزه هنری و استقبال حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مهدی قریشی در نخستین سال تصدّی منصب امامت جمعه ارومیه توسط ایشان انجام گرفت و به میمنت ماه معنوی – تاریخی رجب (میلاد امیرالمومنین علی مرتضی – ع – و نزول وحی بر محمد مصطفی – ص -) روز ۵ خرداد ۱۳۹۳، در سالن اجتماعات فرهنگسرای قرآن و عترت شهرداری تشکیل شد.
این دیدار ادبی و شاعرانه با امام جمعه فرزانه، روحانی فرهیخته و ادیب دانشمند و نماینده مکرم ولی فقیه در آذربایجان غربی، با تکرار در هر سال، تبدیل به یک جریان زنده و تازه در محیط ادبی استان گردید و از سال دوم با عنوان دائمی »چکامه های رجب«در ماه رجب و در سالن اجتماعات دفتر امام جمعه ارومیه و جوار مصلای امام خمینی (ره) با حضور حاج آقا قریشی به روش دیدار مقام معظم رهبری با شعرا، اتفاق می افتاد، ابتدا رییس حوزه هنری گزارشی کوتاه از فعالیت هنری حوزه در یک سال را ارائه می کرد، شاعران اشعار خود را می خواندند، کتب و آثار چاپی جدیدشان را به نماینده ولی فقیه امضا و اهدا می کردند، سپس امام جمعه محترم در خصوص شعر و شاعری و تعهد و رسالت شاعران، بیاناتی را ایراد می کرد که به مثابه نقشه راه شاعران متعهد بود؛ در پایان، عکس دسته جمعه و یادگاری با امام جمعه فرزانه و متواضع و ادیب، همه ی این برنامه به یادماندنی، تا سال دیگر تبدیل به یک خاطره خوب می شد.
گفتنی است در پنج سال گذشته، علاوه بر شاعران ارومیه ای، هر سال یکی – دو نفر هم از سایر شهرهای استان و نیز هر سال شاعران شیعه و سنی با اشعاری به زبانهای ترکی و فارسی و کردی، همچنین شاعران جوان در کنار اساتید برجسته و بانوان اهل ادب همراه آقایان حضور داشته اند و اهل رسانه و مطبوعات و همکاران صدا و سیمای استانی نیز برای تهیه خبر و گزارش مکتوب و تصویری و صوتی پای ثابت این برنامه ادبی فاخر سالانه بوده اند.
آرشیو صدا و سیما و نیز مطبوعات و فضای مجازی و خبرگزاریهای رسمی و سایت های اینترنتی شاهد این حرکت ادبی مهم در پنج سال گذشته بوده اند. با این بیان روشن می شود که چکامه های رجب علاوه بر جنبه های ادبی، اهل بیتی (ع) و انقلابی، جنبه همبستگی ملی، اتحاد اقوام و اتفاق مذاهب را هم داشته و دارد.
ششمین محفل سالانه »چکامه های رجب«
امسال اما به علت تعطیلات نوروزی و در ادامه آن، وقوع سیل و حوادث ناگوار در برخی استانهای کشور، ششمین محفل چکامه های رجب، به موقع انجام نگرفت و با موافقت و عنایت حجت الاسلام و المسلمین قریشی و به همت بنیانگذار این محفل ادبی یعنی حوزه هنری استان آذربایجان غربی روز سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸ برابر با ۱۰ شعبان المعظم ۱۴۴۰ و مقارن با گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی و روز جوان، در دفتر امام جمعه محترم، با حضور خود ایشان و دهها نفر از شاعران استانی تشکیل یافت. بسیج هنرمندان استان در معرفی و رفت و برگشت تعدادی از شاعران شهرهای استان و تقدیر از شاعران جوان و نوجوان با حوزه هنری مشارکت داشت، همچنین از سوی انجمن های ادبی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز تعدادی از شاعران برای شعرخوانی پیشنهاد کرده بود، شاعران عضو و مسئولان «کانون شعر و ادب»، «محفل طنز» و «محفل فضولی خوانی» حوزه هنری، اعضای انجمنهای ادبی بسیج هنرمندان، تشنه رود، دورهمی ادبیات، خیابان و انجمن ادبی نیمتاج سلماسی و انجمن داستانی روایت حضور داشتند.
در ششمین محفل چکامه های رجب، طبق پنج سال گذشته، علاوه بر احد هوشمند قره باغ رییس حوزه هنری استان و کارکنان و معاونان و همکاران این نهاد هنری – فرهنگی و انقلابی، تعدادی از مسئولان فرهنگی و اجرائی استانی نیز حضور داشتند از جمله مجتبی حاجی زاده رییس سازمان بسیج هنرمندان، حجت¬الاسلام والمسلمین داداش زاده مدیرکل تبلیغات اسلامی، سرهنگ علی نژاد فرمانده سپاه ناحیه ارومیه، رحیمی مدیر حوزه علمیه امام خمینی ارومیه، خدایاری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیربداقی رییس خانه مطبوعات استان، صدقیانی رییس سازمان بسیج رسانه، سجاد حاجی زاده رییس سازمان بسیج مداحان، طباطبائی معاون امور اجتماعی و فرهنگی استانداری. پیش از آن نیز، تندیس هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور هوشمند قره باغ رییس حوزه هنری و دکتر سعید سلیمانپور مسئول محفل طنز حوزه هنری تقدیم نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه گردید.
ششمین مراسم چکامه های رجب بعد از نماز مغرب و عشاء با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط شاعر و قاری قرآن «احد افخمی نیا» و اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی شروع شد. مصطفی قلیزاده علیار مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان و مجری و دبیر اجرائی ثابت چکامه های رجب که خود از بانیان این محفل است، به نمایندگی از رییس حوزه هنری چند جمله ای از فعالیت های حوزه هنری در عرصه ادبیات گفت و از حمایت و حضور امام جمعه ارومیه در این برنامه ها مخصوصا حضورشان در نکوداشت های پیشکسوتان ادبی استان (گؤروش) تشکر کرد.
در ادامه شاعران به قرائت اشعارشان در موضوعات مختلف از جمله دینی، مذهبی، اجتماعی، انقلابی، منقبت اهل بیت (ع)، هجو دشمنان اسلام و انقلاب، طنز اجتماعی، یاد شهدا، انتظار فرج و … پرداختند خدیجه آزادبین و صمد تقی زاده از سلماس، حسن عباسپور از نقده، وحید حیاتلو و محمد نوروزی از خوی، اکبر بیضائی، رحیم شایان، علی شجاع، محمد میلانی، وحید طلعت، علی علیزاده، مهسا شریفی، یاسین حاجی زاده، سید تیمور جامعی و سید مجتبی موسوی نعیم از ارومیه، اشعار خود را برای حاضران خواندند. بهرام اسدی شاعر پیشکسوت و «فضولی پژوه» معاصر ارومیه ای هم دو شعر از بزرگان ادبی آذربایجان در مدح اهل بیت (ع) خواند، شعری از عارف و شاعر شهید سید عمادلدین نسیمی و شعری از دانشمند متفکر و شاعر بزرگ حکیم ملامحمد فضولی بغدادی. و در این میان شعر طنز اجتماعی و فاخر و موضعدار دکتر سعید سلیمانپور با نام «یا امام رضا» بسیار تاثیرگذار و حاوی نکاتی ظریف و ابتکاری و انتقادی بود و مورد توجه حاضران قرار گرفت و مایه انبساط خاطر گردید.
معنویت و تعهد، دو عنصر بنیادین اصحاب فرهنگ و ادب
سپس حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مهدی قریشی طی سخنان کوتاهی با تشکر از حوزه هنری که بانی و متصدی این محفل سالانه است، گفت: شاعران و اصحاب فرهنگ، باید دو عنصر معنویت و تعهد را در خود تقویت کنند.
قریشی تاکید کرد: معنویت و تعهد دو عنصر بسیار مهم و سازنده ای هستند که باید در جان شاعران و اصحاب فرهنگ وجود داشته باشند، اگر این دو عنصر در درون جاری باشد در شعر و قلم ‌آن‌ها نیز جاری می‌شود.نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی در ششمین محفل شعر سالانه چکامه‌های رجب: آذربایجان‌غربی در بسیاری از عرصه‌ها از جمله عرصه قرآنی به دلیل وجود قاریان ممتاز و بین‌المللی در کشور سرآمد بوده و اکنون نیز در حال تبدیل شدن به قطب قرآنی در کشور است.
قریشی خاطر نشان کرد: امروز جوانانی که استعدادی در زمینه شعر و شاعری و فرهنگ و هنر دارند می‌توانند آذربایجان‌غربی را در زمینه فرهنگ و هنر با ادامه دادن راه بزرگان این عرصه، به سوی پیشرفت فرهنگی ببرند.
وی خطاب به شاعران افزود: از این نعمت قریحه شاعری که دارید به نحو احسن در مسیر ترویج فرهنگ انقلاب و اشاعه مبانی و آرمان‌های آن در جامعه استفاده کنید که بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب هنر و شعر بهترین ابزار برای بیان مطلب است.
امام جمعه ارومیه یادآور شد: اگر به تاریخ انقلاب اسلامی نظر کنیم، می بینیم جان‌های فراوانی برای حفظ و به ثمر رسیدن آن فدا شدند که امروز برای زنده نگه داشتن این فداکاری‌ها زبان شعر و هنر بهترین وسیله است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه با اشاره به اهمیت اعتقاد قلبی اهل شعر و ادب، افزود : باطن شاعران باید مالامال از باور، اعتقاد قلبی، ایمان و تعهد باشد چرا که این مهمات سبب موثر واقع شدن شعر در مخاطب می‌شود.
وی در ادامه تاکید کرد: شعر و مرثیه ای که شاعر و یا مادح در ثنا و رثای اهل بیت (ع) می‌خواند اگر خود بر اثر آن متاثر و منقلب شود، اطرافیان را منقلب می کند که مسئله تاثیرگذاری اتفاق افتاده است.
امام جمعه ارومیه با اشاره به سیره اهل بیت علیهم السلام گفت: اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز به شعر و شاعری اهمیت بسیاری قائل بودند و در بیان برخی از مسائل به مردم و جامعه از این مهم بهره می‌گرفتند حتی گفته می‌شود اهل بیت نیز ذوق و قریحه شعری داشته‌اند و گاه شعری حکمت آمیز می سرودند.
تجلیل از جوانان، تقدیم کتاب و عکس یادگاری
بعد از بیانات امام جمعه ارومیه، کتاب شعر سه زبانه شاعر متعهد و انقلابی ترکمن کرکوکی «صادق بشیرلی» که توسط مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری از نجف اشرف به رهبر انقلاب اهدا و ارسال کرده بود، به امام جمعه ارومیه تحویل داده شد تا به محضر رهبر انقلاب برساند. همچنین تعدادی از شاعران و نویسندگان (اتابک تیموری، زهرا کریمزادگان و اکبر حبیبی) آثار جدید خود را به نماینده ولی فقیه اهدا و تقدیم کردند.قبل از عکس یادگاری و دسته جمعی؛ از سه شاعر جوان »علی فرجی، «مهسا شریفی« و »مهدی پاکروی«، همچنین تجلیل از دو نوجوان فعال ادبی: مهدیس نجفی (شاعر) و سهند برزگر (جوانترین فضولی خوان جهان) به مناسبت روز جوان (۱۱ شعبان، روز میلاد حضرت علی اکبر –ع-) با هدیه و تقدیرنامه به امضای امام جمعه و رییس حوزه هنری و رییس سازمان بسیج هنرمندان تجلیل به عمل آمد.
شاعران و حاضران در ششمین چکامه های رجب، شام را در رستوران زیتون جنب مصلا، مهمان نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی بودند.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰ ب.ظ

دیدگاه


پنج + 2 =