شاعران مباحث انقلابی و ولایی را مورد توجه قرار دهند

شاعران مباحث انقلابی و ولایی را مورد توجه قرار دهند

گروه گزارش: پنجمین عصر شعر سالانه با عنوان “چکامه های رجب” به همت حوزه هنری و با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی برگزار شد. در این دیدارکه نشست صمیمانه شاعران استان با حجت الاسلام سیدمهدی قریشی انجام شد، علیرضا نوروزی؛ رئیس سابق حوزه هنری استان، تعدادی ازنویسندگان،شاعران آئینی، رویا شاه حسین زاده؛ برگزیده دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر، مصطفی قلیزاده علیار و کاظم قاسمی؛ برنده جوایز بین المللی ادبی حضور داشتند.
به گزارش آرازآذربایجان ، وجه تمایزاین دیدار ادبی با سالهای گذشته حضور تعدادی از نویسندگان استان بود که حسین غفاری، بهمن بهرام پور، یاسمن بهرام پور، علی رزم آرای، یاور باقری، هادی عابدی و خانم برزگری نمونه ای از کتابهای خود رابه امام جمعه ارومیه اهدا کردند.
همچنین مصطفی قلیزاده علیار مسوول واحد آفرینشهای ادبی حوزه هنری استان “دیوان شاه اسماعیل صفوی” (خطائی) با تصحیح دکتر رسول اسماعیل زاده دوزال را به امام جمعه ارومیه اهدا کرد.
رئیس حوزه هنری آذربایجانغربی به عنوان سخنران اول این نشست از برگزاری ۲۲ عنوان برنامه فرهنگی و هنری به مناسبت بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی دراستان خبرداد و گفت: برنامه های امسال تخصصی تر و متنوع تراز سالهای گذشته برگزار شد. احدهوشمند اظهار داشت:حوزه هنری آذربایجان غربی در قالب ستاد بزرگداشت هفته هنرانقلاب اسلامی ۲۲ عوان برنامه فرهنگی و هنری را از ۲۰ تا ۳۰ فروردین ماه سال جاری در سطح استان آذربایجانغربی اجرا کرد.
وی با اشاره به اینکه هنرباید در بین مردم و آحاد جامعه تبیین شود، افزود: امسال در برنامه‌ریزی‌های هفته هنر انقلاب اسلامی تمرکززدایی از مرکز آذربایجان‌غربی شاخصه اصلی بود به طوری که برنامه‌های این هفته در شهرستان‌ها و روستاهای استان برگزار شد. رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی ادامه داد:در هفته هنرانقلاب سعی کردیم مردم روستاهانیز درکنارمردم شهرها ازدیدن برنامه های هنری و فرهنگی لذت برده و سهمی هم از برنامه‌های هفته هنرانقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی داشته باشند و برنامه‌ها متمرکز در ارومیه نباشد.
وی خاطرنشان کرد: امروزه دغدغه اهالی فرهنگ وهنر،عدم اهمیت دادن به مسائل فرهنگی درسطح استان است. هوشمند تشریح کرد:کارهای فرهنگی توسط سازمانها و نهادهای اداری و در دل مجموعه های فرهنگی و هنری شهرمان فعال هستند اما اگر همراهی ارگان های حمایتی،مالی و هموارسازی مسائل فرهنگی نباشددر آینده نه چندان دور اوضاع نامساعد فرهنگی را شاهدخواهیم بود. در این مراسم از مجموع ۵۰ شاعر حاضر، ۲۵ نفر از شاعران سروده های خود را در قالب های مختلف ادبی به زبان های ترکی، فارسی و کردی با مضامین مذهبی و انقلابی قرائت کردند. سپس نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در پایان این مراسم با بیان سخنانی گفت: شعر و بیان مفاهیم در قالب های زیبا نعمتی است در دست شما شاعران و باید از این نعمت در راستای تبلیغ معارف دینی و اهل بیت عصمت و طهارت استفاده کنید.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی با بیان اینکه مفاهیم در قالب شعر همیشه ماندگار هستند، اظهار داشت: هنر یکی از ارزش های اصیل جوامع انسانی است که می توانیم از طریق زیبایی های هنری به ویژه شعر و ادبیات شاهد رشد و توسعه اصول دینی و انسانی باشیم. وی افزود: از صدر اسلام تاکنون شعرا در زمینه های مختلف شعر سروده اند و با سرودن شعر نقش بسزایی ایفا کرده اند که اگر محققان اقدام به جمع آوری آن آثار کنند مجموعه قابل استفاده ای می تواند باشند. قریشی با بیان اینکه شعرای متعهد از بدو اسلام همواره مورد عنایت پیامبر (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بوده اند، اضافه کرد: در طول تاریخ اسلام پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت و طهارت با هدف دوام و ماندگاری برخی وقایع تاریخی شعرا را برای به نظم کشیدن آن وقایع سفارش کرده و همواره مورد عنایت قرار داده اند. وی با اشاره به اینکه شعرای مسلمان تاکنون اشعار تاثیرگذاری در مباحث عرفانی، اعتقادی، انقلابی، سیاسی و… سروده اند، اظهار داشت: امروزه در شرایط حساسی به سر می بریم لذا شاعران باید مباحث انقلابی، ولایی و اهل بیت عصمت و طهارت را بیشتر مطرح کنند. نماینده ولی فقیه در استان همچنین با تاکید به اینکه عمل به منویات مقام معظم رهبری وظیفه تک تک مردم و مسوولان است، تصریح کرد: شعر قدرت و اسلحه خوبی است و شاعران با استفاده از هنر خود و ایجاد یک فضای فرهنگی، هر چه بیشتر برای تحقق شعار سال که حمایت از کالای ایرانی است، بپردازند. امام جمعه ارومیه گفت: هنر شعر باید با معنویت آمیخته شود چرا که در این صورت خواهد توانست تاثیرگذار باشد.
گفتنی است امام جمعه ارومیه در پایان از شاعران حاضر با اهدای هدیه نقدی، تجلیل کرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


9 − = دو