شاخص فضای آموزشی مدارس آذربایجان غربی وضعیت مطلوبی ندارد

شاخص فضای آموزشی مدارس آذربایجان غربی  وضعیت مطلوبی ندارد

گروه خبر:مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی در شاخص فضای آموزشی و تجهیزات از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست افزود: یک هزار و ۶۵۰ کلاس درس در دو سال گذشته توسط اداره کل نوسازی تحویل آموزش و پرورش شده و هم اکنون نیز ۳۴۰ پروژه مدرسه‌سازی با دو هزار و ۳۰۰ کلاس در حال اجرا است اما استان با میانگین کشوری فاصله دارد.
به گزارش آراز آذربایجان ، ابراهیم محمدی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی هشتیمن استان کشور به لحاظ وجود جمعیت دانش‌آموزی است اظهار کرد: ۴٫۲ جمعیت دانش‌آموزی ایران در این استان قرار دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با اشاره به ترک تحصیل ۵۱ هزار نفر دانش‌آموز ۶ تا ۱۶ ساله در سال ۹۸ گفت: با وجود اینکه تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیل در این مقطع سنی در دو سه سال گذشته کاهش ۳٫۷ درصدی داشته است اما بیشترین علت آن فقر اقتصادی بوده است. وی تصریح کرد: هم اکنون ۶۰۶ هزار و ۸۳۰ نفر دانش‌آموز در بیش از پنج هزار مدرسه و ۲۵ هزار و ۵۲۴ کلاس درس در حال تحصیل هستند و با توجه به پراکندگی روستاهای آذربایجان‌غربی، برنامه‌ریزی برای تحصیل دانش‌آموزان دشوارتر شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با اشاره به وجود ۳۶ هزار و ۱۲۹ نفر معلم و کارمند رسمی آموزش و پرورش در استان گفت: از این تعداد سه هزار نفر حق التدریس، یک هزار و ۴۰۲ نفر نیروی قراردادی، ۳۰۱ نفر سربازمعلم و ۳۰ هزار و ۷۰۴ نفر کارمند رسمی و پیمانی هستند.
وی در ادامه بیان کرد: هم اکنون ۵۵ هزار و ۲۷۹ نفر دانش‌آموز در مدارس غیردولتی آذربایجان‌غربی تحصیل می‌کنند که در دو سال گذشته این تعداد افزایش یافته است.
محمدی در ادامه نیز از تعیین تکلیف مالکیت املاک آموزش و پرورش خبر داد و افزود: امسال ۲۰۰ فقره مدرسه سندمالکیت دریافت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۱۴۰۰، تعداد سه هزار و ۷۰۰ ملک آموزش و پرورش سنددار شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی از کاهش نرخ ترک تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استان نیز خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی مدارس آذربایجان‌غربی ۹۸٫۳۵ درصد است و همچنین جذب بازماندگان از تحصیل نیز در دستور کار قرار دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به فقر اقتصادی و پراکندگی جغرافیایی روستاها، تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در آذربایجان‌غربی به نسبت استان‌های دیگر بیشتر است اما با این حال در دو سال گذشته نیز ۶ هزار و ۳۵۱ نفر بازمانده از تحصیل جذب مدارس شده‌اند تا شاهد کاهش ۳٫۷ درصدی بازمانده از تحصیل در آذربایجان‌غربی باشیم.
محمدی در ادامه نیز با اشاره به اینکه وضعیت سوادآموزی در بین سنین ۱۰ تا ۴۹ سال در استان چندان مطلوب نیست اظهار کرد: اما از سال ۹۵ که نرخ باسوادی در این گروه سنی در آذربایجان‌غربی ۹۰٫۷ بود در سال گذشته به ۹۲٫۸ رسیده است.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی در شاخص فضای آموزشی و تجهیزات از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست افزود: یک هزار و ۶۵۰ کلاس درس در دو سال گذشته توسط اداره کل نوسازی تحویل آموزش و پرورش شده و هم اکنون نیز ۳۴۰ پروژه مدرسه‌سازی با دو هزار و ۳۰۰ کلاس در حال اجرا است اما استان با میانگین کشوری فاصله دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه از سه اسفند سال گذشته تمامی مدارس کشور به صورت رسمی تعطیل شدند اظهار کرد: از ۱۰ اسفند نیز صدا و سیما با دو شبکه چهار و آموزش کار تدریس را آغاز کرد.
وی تصریح کرد: همچنین پیام‌رسان داخلی»ایتا« نیز از ۲۱ فروردین ماه برای آموزش دانش‌آموزان پیش‌بینی و شبکه«شاد» نیز راه‌اندازی شد و تاکنون ۱۷ میلیون نصب فعال به ثبت رسیده است و ۹۹ درصد مدیران، ۷۹ درصد معلمان و ۶۰ درصد دانش‌آموزان استان در این شبکه عضو هستند.
محمدی با اشاره به مشکلات شبکه شاد افزود: در این شبکه امکان پرسش مستقیم دانش‌آموزان از معلمان وجود ندارد و از سوی دیگر برخی اولیای دانش‌آموزان نیز گلایه‌مند هستند که بهره کافی از این شبکه ندارند و از سوی دیگر با توجه به اینکه برخی مناطق روستایی با مشکل اینترنت و زیرساخت مواجه هستند، تاکنون ۱۵۰ هزار بسته آموزشی در مناطق محروم و روستایی توزیع شده است.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۱ ب.ظ

دیدگاه


4 + = هشت