شاخص‌های توسعه در استان پایین‌تر از متوسط کشوری است

شاخص‌های توسعه در استان پایین‌تر  از متوسط کشوری است

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی گفت: شاخص های توسعه در استان آذربایجان غربی در اکثر موارد پایین‌تر از متوسط کشوری است.
به گزارش آراز آذربایجان قربانعلی سعادت در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی اظهار کرد: دولت یازدهم را دولتی اعتدال گرا و متکی بر عقلانیت و خرد جمعی دانست و گفت: برای رفع مشکلات کشور از متخصصان دانشگاهی و مراجع علمی استفاده می شود. وی ضمن تبیین مهمترین سیاست های دولت تدبیر و امید، افزود: دولت یازدهم دولتی اعتدال گرا و متکی به عقلانیت و خرد جمعی است و برای رسیدن به اهداف و آرمان های مورد نظر و رفع مسائل و مشکلات کشور از تمام ظرفیت ها، سلایق و افراد توانمند و متخصص استفاده می‌کند. سعادت با بیان اینکه گرایشات سیاسی خطی و افراط و تفریط در مدیریت، پاسخگوی نیازهای جامعه نخواهد بود، اظهار داشت: از این رو باید از تمام استعدادها و ظرفیت ها برای رفع مشکلات کشور استفاده شده و این تدبیری است که دولت یازدهم، معتقد به آن است.
*مدیران برای حضور وزرا در آذربایجان غربی تلاش کنند
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تشکیل شورای راهبردی مشاوران استاندار، اعلام کرد: اعضای این شورا از مدیران و پیشکسوتان عرصه اجرایی بوده که با برگزاری جلسات مختلف با مدیران کل دستگاههای اجرایی و مسئولان دانشگاهی استان، برای رفع مسائل و مشکلات استان راهکار ارائه می دهند.
سعادت ادامه داد: از مدیران دستگاههای اجرایی انتظار می رود اصلی ترین مسائل و مشکلات حوزه خود را شرح و راهکارهای پیشنهادی خود برای رفع این مشکلات را نیز به شورای راهبردی استان گزارش تا تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.
وی ضمن تاکید بر اینکه مدیران و مسئولان باید با تمام قدرت و توان در جهت اجرایی شدن و تحقق اهداف و سیاست های دولت تدبیر و امید تلاش کنند، خطاب به مدیران دستگاههای اجرایی گفت: باید برای حضور وزیر مربوطه در استان اقدامات و تلاش های لازم انجام تا روند رسیدگی به مسائل و مشکلات شتاب گیرد.
*روند جذب اعتبارات ملی توسط مدیریان دستگاهها گزارش شود
وی خواستار تهیه گزارشی روند جذب اعتبارات ملی توسط دستگاههای اجرایی به معاونت برنامه ریزی استانداری شد و عنوان کرد: جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و اشتغالزایی از اولویت های کاری مدیران استان بوده و از مسئولان استان انتظار می رود ساز و کارهای استفاده از ظرفیت ها و سرمایه های بخش خصوصی را در استان فراهم کنند.
استاندار آذربایجان غربی، راهبرد مدیریت بدون پول را نیز مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: اصلی ترین هدف این راهبرد که مدیران و مسئولان استانی باید به ان توجه کنند، تسهیل و تشویق فعالیت سرمایه گذاران و بخش خصوصی در استان است.
*عقب ماندگی آذربایجان غربی در شاخصهای توسعه ای قابل قبول نیست
وی با بیان اینکه با فعل سازی واحد صنعتی نیمه فعال و راکد و راه اندازی واحدهای نیمه تمام شهرک صنعتی شماره سه ارومیه، ۳۰ هزار شغل جدید ایجاد می شود، ادامه داد: مدیران مربوطه نتیجه اقدامات خود را در خصوص فعال سازی واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد استان تا سه ماه آینده به معاونت برنامه ریزی استانداری باید گزارش کنند. وی اظهار داشت: از مدیران دستگاههای اجرایی استان می خواهیم، شاخص های خود را با شاخص های دستگاههای مشابه در کشور، مقایسه و در جهت اعتلا و ارتقای این شاخص ها، راهکارهای خود را پیشنهاد کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، اشتغال زایی و بهبود معیشت را از اصلی ترین خواسته ها و مطالبات مردمی عنوان و اعلام کرد: بسیاری از تقاضاهای مردم از مدیران و مسئولان استانی، مربوط به مساله اشتغال و بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است؛ بنابراین لازم است برای رفع این مسائل و مشکلات، نهایت تلاشمان را بکار گیریم.
*بانکهای دولتی استان نمی توانند منابع و سرمایه های مردمی را جذب کنند
استاندار آذربایجان غربی، منطقه آزاد ماکو را از ظرفیت های بزرگ استان در رفع مشکل بیکاری دانست و ادامه داد: با رونق سرمایه گذاری در فاز اول در منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو، می توان برای ۳۰ هزار نفر شغل ایجاد کرد و برای تحقق این هدف لازم است، مدیران، مسئولان و فرمانداران استان همکاری کنند.
سعادت، به بیکاری حدود ۶ هزار فارغ التحصیل رشته کشاورزی در استان اشاره و ضمن انتقاد از کم توجهی مدیران به این حوزه، اضافه کرد: این افراد سرمایه های بالقوه برای استان هستند و باید با تشکیل تعاونی های کشاورزی در استان، از پتانسیل و استعداد آنها استفاده شود.
*فرمانداران ناظر بر روند اجرای طرحهای عمرانی باشند
استاندار آذربایجان غربی به مشکلات سیستم بانکی استان نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه بانک های دولتی در استان نمی توانند منابع و سرمایه های مردمی را بصورت مناسب جذب کنند که این موضوع فرصت های سرمایه گذاری در استان را کاهش می دهد و لازم است در این خصوص تصمیمات و بازنگری های لازم انجام گیرد.سعادت در ادامه خطاب به مدیران و مسئولان با بیان اینکه مدیران امروزی باید برای تربیت مدیران آینده بکوشند و با انتخاب افرادی بعنوان معاون، آنها را در مسیر رشد و اعتلای فکری و مدیریتی قرار دهند، از فرمانداران خواست تا با حضور در محل اجرای پروژه های عمرانی، روند اجرا و کیفیت اجرای طرح ها را از نزدیک بررسی و به شورای فنی استان گزارش کنند. وی همچنین یاد و خاطره شهدای بمباران شیمیایی سردشت را گرامی داشت و عنوان کرد: ایثار و مقاومت و صیانت مردم آذربایجان غربی بخصوص مردم شهرستان سردشت از ارزش های اسلامی و انقلابی در دوران دفاع مقدس به اثبات رسیده است و امروز بر همه فرض است که در جهت انعکاس و معرفی این ایستادگی و مقاومت تلاش نماییم.
سعادت در ادامه، اجرای طرح تناسب دام و مرتع در استان را خواستار شد و گفت: باید با اجرای طرح تناسب دام و مرتع و گسترش دامداری های صنعتی، جلوی تخریب و از بین رفتن منابع طبیعی و مراتع را در استان بگیریم.
*ضرورت افزایش اعتبارات عمرانی آذربایجان‌غربی
معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری آذربایجان‌غربی هم بر ضرورت افزایش اعتبارات عمرانی استان تأکید کرد.
تقی کهوریان اظهار داشت: از جمله اهداف و برنامه‌های دولت در بودجه سال ۹۳ به رشد اقتصادی، کنترل تورم، مشارکت بخش خصوصی، کمک به بخش تولید و توجه به سلامت می‌توان اشاره کرد.
وی اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد را از الویت‌های مهم دولت عنوان کرد و افزود: بهره‌برداری از این پروژه‌ها می‌تواند به رونق اقتصاد کشور کمک شایانی کند. بنا به مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان در راستای تکمیل پروژه‌های با پیشرفت زیر ۸۰ درصد از تبصره ۲۲ می‌توان استفاده کرد.
*۳۵ درصد جمعیت آذربایجان غربی از شغل کشاورزی امرار معاش می کنند
در ادامه این مراسم رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۳۵ درصد جمعیت استان ما از طریق شغل کشاورزی امرار معاش می کنند و دستیابی به استقلال و توسعه اقتصادی کشور در نظام جمهوری اسلامی در گرو توجه مسئولان به بخش کشاورزی و کشاورزان است.
اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه شش درصد از محصولات بخش کشاورزی کشور توسط بهره برداران استان تولید می شود افزود: تخصیص سه و نیم درصد کل اعتبارات استانی با توجه به اشتغال ۳۵ درصدی مردم استان در این بخش رقم ناچیزی است.وی ادامه داد: توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری در جهت افزایش اعتبارات عمرانی ملی و استانی برای به اتمام رساندن پروژه های عمرانی در حال احداث و نیمه تمام بخش کشاورزی و دامی با توجه به اهمیت این بخش در استان لازم و ضروری است.
کریم زاده تاکید کرد: جهاد کشاورزی برای احیای کشاورزی و گسترش آبادانی که یک رسالت دینی و مسئولیت مهم به شمار می رود از تمام توان خود استفاده خواهد کرد تا کشاورزی و منابع طبیعی را به موضوع اصلی جامعه تبدیل کند.وی با اشاره به اینکه اکثر صنایع تبدیلی و تکمیلی موجود در کشور وابسته به بخش کشاورزی است، اضافه کرد: باید کشاورزی در استان از حالت معیشتی و سنتی با درآمد پائین به سمت علمی و صنعتی شدن با سود آوری بالا برای بهره برداران در این بخش سوق داده شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با توجه به اینکه استان آذربایجان غربی یکی از قطبهای کشاورزی و دامپروری در کشور محسوب می شود افزود :حدود چهار درصد جمعیت ایران در این استان زندگی می کنند و شش درصد محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود.کریم زاده در خصوص اعتلای تسهیلات بانکی به کشاورزان گفت: بدون تردید یکی از مطمئن‌ترین و بهترین وام‌های پرداختی بانک‌ها پرداخت تسهیلات به کشاورزان و دامداران است زیرا این نوع وام هیچ گونه ضایع نمی‌شود و در اقتصاد کشور به گردش در می‌آید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تهدید دریاچه ارومیه باید به فرصت تبدیل شود اگفت: احیای دریاچه ارومیه می تواند به عنوان فرصت مناسبی جهت احیای کلیه منابع آبی استان باشد .وی، اصلاح روشهای کشت در مزارع و توسعه شبکه های آبیاری مدرن، آیش نگهداشتن اراضی،استفاده از روشهای نوین انتقال آب به مزارع و جلوگیری از هدر رفت آب و آگاه سازی بهره برداران و کشاورزان را از جمله برنامه های مصوب بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برشمرد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۳ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 3 =