سیاست‌های غلط عامل بحران در “دریاچه ارومیه” است

سیاست‌های غلط عامل بحران در “دریاچه ارومیه” است

آراز آذربایجان-رئیس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه گفت: سیاست‌های غلط در استفاده بی رویه از منابع آب‌های زیرزمینی منجر به بحران دریاچه ارومیه شد.
کامران زینال زاده در سمپوزیوم گلخانه و کشت نشا اظهار داشت: حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سه حوزه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان واقع است و این دریاچه یک ثروت بزرگی بوده و زیستگاه مهمی برای جانوری همچون ارتمیا است که منبع غذایی پرندگان مختلف نیز هست.
وی افزود: از سال ۷۴ به بعد با افت آب دریاچه مواجه شدیم و به خاطر وجود میلیون ها تن نمک خطرات مختلفی قابل پیش‌بینی بود.
زینال زاده گفت: دریاچه ارومیه ظرفیت‌های متنوعی دارد و می‌توان حتی کودهای شیمیایی از آن استحصال کرد و با تبخیر آب دریاچه وجود فلزات مختلف نیز در بستر دریاچه قابل مشاهده است که در صورت طوفان‌های نمکی به محیط‌زیست آسیب می‌زند.
وی تصریح کرد: کشوری هستیم که کمتر از یک سوم بارش جهانی را داریم اما تبخیر آبمان در ایران خیلی بالاتر از مقادیر متوسط جهانی است و در حوزه دریاچه ارومیه میزان تبخیر از ۲۰۰۰ میلی متر کم‌تر است ولی با این تفاسیر از اقلیم‌های خشک محسوب می‌شویم.
رئیس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه گفت: بعد از خوزستان استان اذربایجان غربی بیشترین روان آبها را دارد و شبکه بزرگی از رودخانه‌های بزرگ و کوچک داریم که همه به دریاچه ارومیه که در قسمت پست و گود منطقه قرار دارد می‌ریزد.
وی تصریح کرد: منابع آب زیرزمینی منابعی است که در آخرین مرحله اضطراری باید استفاده شود اما با سیاست‌های غلط استفاده از این آب ها به تدریج این آب‌ها کم شد و در نهایت به بحران دریاچه ارومیه منجر شد.
زینال زاده افزود: در سال ۱۹۹۵ همه نگران پیشروی آب دریاچه ارومیه به ساحل بودند اما بعدها با وقوع به جران آبی در منطقه ۳۰ میلیارد متر مکعب آب دریاچه عملاً تبخیر شد که این میزان آب برابر با ۲۰ برابر آب موجود در پشت سدهای منطقه است.
منبع: تسنیم

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱:۳۷ ب.ظ

دیدگاه


7 − پنج =