- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

سینما کم کم از سبد کالای مردم حذف می شود

Posted By admin On تیر ۲۴, ۱۳۹۹ @ ۱۲:۱۶ ب.ظ In فرهنگ و هنر | No Comments

گروه فرهنگی:گسترش مجدد کرونا و انصراف‌های از اکران، احتمال تعطیلی سینماها را افزایش داده است و بدون کمک و تعامل دولت با سینما امکان نجات سینما در بحران کرونا وجود ندارد. با شیوع مجدد ویروس کرونا برخی از سینماهای شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار گرفتند بسته شد. این احتمال وجود دارد که سینماهای دیگر شهرها نیز در صورتی که در وضعیت قرمز قرار بگیرند بسته شود.
سینماها در این مدت کوتاه طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا عمل کردند و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی و همینطور بهره‌مندی از سقف ۵۰ درصدی سالن‌های سینما در قطع زنجیره انتقال کرونا نقش خوبی ایفا کردند. با این وجود انصراف‌ها از یک سو و شیوع مجدد کرونا احتمال تعطیلی سینماها بار دیگر افزایش پیدا کرده است که در این صورت سینمای ایران بار دیگر دچار بحران خواهد شد.در این باره نظر برخی از فیلمسازان و مدیران سینمایی کشور را جویا شدیم تا دیدگاه‌های دیگر را دباره نقش دولت در کنترل و مدیریت سینما در روزهای کرونایی، نقش سینما از نظر امیدآفرینی اقتصاد سینما در روزهای بحرانی کرونا و… بدانیم.
مسعود اطیابی کارگردان سینما که در حال حاضر فیلم دینامیت او منتظر صدور پروانه نمایش است بیان کرد: واقعیت این است که این بحران فراگیر و البته جهانگیر است و در حال حاضر خیلی شناخته شده نیست و نمی‌دانیم که باید با آن، چه کرد و یا چه زمانی دارو و واکسن آن تولید می‌شود؟ تنها چیزی که همه می‌دانیم رعایت بهداشت برای مقابله با این ویروس است.
به نظرم بعید است که دوباره سینماها تعطیل بشود زیرا اولاً با توجه به فاصله‌گذاری جدی در آن و رعایت بهداشت و همینطور سقف ۵۰ درصدی برای حضور مردم در آن تأثیر بسیار کمی در شیوع کرونا دارد. اطیابی درباره علت کم‌بودن توجه به سینما از نظر فروش و مخاطب در این مدت کوتاه اظهار کرد که در حال حاضر سینماها به دلیل آنکه از نظر تبلیغاتی چندان مورد توجه قرار نگرفتند و هم اینکه بخشی از مردم به خاطر ترس از ابتلا به کرونا، کمتر به سینما رفتند. اما نگاه داشتن مردم در خانه‌ها به مدت بسیار زیاد واقعاً امر دشواری است زیرا با صورت سبک زندگی امروز و معماری آن نیاز به حضور در جامعه و اجتماع وجود دارد.سینماها را باتوجه به مطالب فوق جای ناامنی نمی‌دانم و از این نظر در مرتبه آخر می‌دانم. سینماداران اما به دلیل شرایط موجود باید باز آماده دوران رکود باشند و بدانند که تا چند ماه آینده این وضعیت ادامه خواهد داشت.
دولت نیز در این زمینه البته دچار مشکلاتی از نظر مالی است اما نباید فراموش کنیم که ۵ هزار عضو مستقیم در خانه سینما ثبت شده است که در کنار دیگر اعضای غیر رسمی و همینطور کارکنان سینما و دیگر بخش‌های فرعی آن شاید بالغ بر ۱۰ هزار عضو خواهد داشت. اشتغال این تعداد سینماگر که هر کدام دارای خانواده‌اند در این مدت دچار مشکلات فراوانی شد؛ باید برای آنان در صورتی که بار دیگر دچار چنین مشکلی شویم فکر جدی کرد.
این کارگردان سینمای کشور در ادامه یکی از راه‌حل‌های جدی را برداشتن هزینه‌های بیهوده از دوش دولت و کمک به معیشت سینماگران ضعیف‌تر جامعه دانست. هزینه برخی از جشنواره‌های سینمایی مانند جهانی فجر و کودک که برخی از آنان نیز برگزار نشد، در این زمینه می‌تواند کمک‌رسان باشد. این روزها تماس‌های ناراحت‌کننده‌ای میان برخی از اقشار ضعیف‌تر سینما بین هم رد و بدل می‌شود که از یکدیگر کمک می‌خواهند و این واقعاً ناراحت کننده است. نباید فقط منتقد دولت باشیم اما دولت هم باید برای حل این مشکل ایده جدی داشته باشد.
اطیابی در پایان درباره فیلم دینامیت و رفع مشکل پروانه نمایش آن خبر داد که با مذاکراتی که صورت گرفته شده است احتمالاً مشکل پروانه نمایش آن حل و بعد از محرم و صفر در سینماها اکران می‌شود.
عبدالله علیخانی تهیه‌کننده سینما و مدیر سینما عصرجدید نیز به عنوان یک سینمادار در گفتگوی کوتاه خود در این باره بیان کرد که فروش سینماها در این مدت چندان زیاد نبوده است. در واقع از نظر مالی بسته بودن و باز بودن سینما چندان مهم نیست آنچه که مهم است این نکته است که سینما به عنوان یکی از مظاهر زندگی اجتماعی و سرگرمی مردم می‌تواند با فعالیت خود امید را به زندگی برگرداند و نشاط را در جامعه به سهم خود گسترش دهد.وی در پاسخ به خبرنگار مبنی بر ضررهای سالن‌های سینما با توجه به فروش پایین بیان کرد: درست است که در حالت باز بودن سینماها هزینه‌هایی برای آن فراهم می‌شود اما در صورت تعطیلی مجدد سینماها، تماشای فیلم در سالن و سینما رفتن تقریباً از سبد کالای مردم حذف می‌شود و در آن صورت هزینه‌های بسیار سنگینی باید برای بازگشایی و باز نگه داشتن سینما در نظر گرفت که نسبت به هزینه‌های فعلی بسیار بالاتر است. در این حالت فیلم‌های بیشتری باید قربانی شوند تا سینماها بار دیگر جان بگیرند. وی در ادامه درباره نقش دولت و مدیریت آن برای ماه‌های آتی بیان کرد که مدیریت دولت همراه با برنامه‌ریزی و ایده‌ برای حل مشکلات سینمایی باید باشد. بسیاری از سینماداران حتی گفته‌اند که با وجود ۲۰ درصد مخاطب در سینما باز هم به اکران راضی‌اند زیرا در صورتی که بسته باشیم باز باید هزینه‌هایی را پرداخت کنیم. پس در حالت فعلی ضمن فروش از ایجاد هزینه‌های بیشتر جلوگیری می‌کنیم.
دولت هم باید کمک کند تا با همکاری هم سینما دچار بحران دیگری نشود. مجموعه سینماداران در این مدت با همکاری و هماهنگی با پروتکل‌های بهداشتی و پزشکان محترم کشور تمام آنچه که در توان داشتند را به کار بستند.
امیدواریم که این تنها سینما نباشد که خود را موظف به تعامل با دولت و مجموعه کشور بداند و دولت نیز در این تعامل با سینماگران کشور وارد شود و به آنان همفکری بدهد. عدم همکاری و مساعدت با صاحبان فیلم باعث شده است تا صاحبان سرمایه و فیلم از اکران انصراف بدهند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم، بنابراین به نظر می‌رسد که سینمای کشور در صورتی که با کمک و همدلی وزارت ارشاد و معاونت سازمان سینمایی همراه باشد، می‌تواند نه تنها دچار بحران دیگری در دوران کرونایی نشود بلکه ضمن فعالیت با شرایط سالم و بهداشتی یکی از تفریحات مردم می‌تواند به کار خود ادامه بدهد.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%b3%d9%8a%d9%86%d9%85%d8%a7-%da%a9%d9%85-%da%a9%d9%85-%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%d8%a8%d8%af-%da%a9%d8%a7%d9%84%d8%a7%d9%8a-%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85-%d8%ad%d8%b0%d9%81-%d9%85%d9%8a-%d8%b4%d9%88%d8%af/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.