سینما در پایان پاییزی که گذشت

سینما در پایان پاییزی که گذشت

گروه فرهنگی: فصل پاییز سینمای ایران نیز به پایان رسید و گیشه سینمای ایران با اکران ۲۳ فیلم سینمایی از ابتدای مهرماه تا پایان آذرماه توانست حدود ۴۹ میلیارد تومان عایدی به همراه داشته باشد.سینما ایران از ابتدای فصل پاییز تا پایان آذرماه حدود ۲۳ فیلم سینمایی را روی پرده برد و با نمایش این تعداد فیلم توانست به مبلغی حدود ۴۹ میلیارد تومان دست پیدا کند که در مقایسه با سال گذشته همین موقع شاهد افزایش فروش هستیم اما آیا این افزایش فروش به نفع تمام فیلمهای اکران شده در این ایام بوده است؟ در حالیکه به گفته فعالان این حوزه، تعدد اکران فیلمها در این فصل باعث برخی فیلم سوزی‌ها شده است.در ادامه برای روشن‌تر شدن و ارزیابی اکران‌، گیشه و شرایط نمایش فیلم‌ها این فصل با برخی از فعالان حوزه سینما، گفت‌وگویی انجام داد.
هیچ فیلمی در گروه آزاد اکران نشد
غلامرضا فرجی مسئول پخش بهمن سبز و همچنین سخنگوی کارگروه اکران درباره شرایط اکران فصل پاییز سینمای ایران توضیح داد: خوشبختانه در سال ۹۷ از شروع نوروز تا امروز اکران فیلمهای سینمایی یکسان بوده، معنا و علت این حرف از آن جهت است که ما هیچ فیلمی را در گروه آزاد اکران نکردیم، به غیر از دو فیلم که برای نمایش دانش‌آموزی بودند بنابر این شرایط اکران برای تمام تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان یکسان بود و در این میان خروجی بستگی به خود فیلم‌ها و چگونگی استفاده از ظرفیتهایشان برای جذب مخاطب دارد.
او اضافه کرد: اکثریت تهیه‌کنندگان می‌خواهند خروجی سرمایه‌شان هر چه سریعتر به دستشان برسد زیرا باید بتوانند برای ساخت اثر بعدی خود برنامه ریزی کنند بنابر این ترجیح می‌دهند فیلمشان زودتر اکران شود و در شرایط بهتری به نمایش درآید. قاعدتا فیلم‌هایی که در شش ماه اول سال اکران شود به دلایل متعدد فروش بهتری از دیگر ایام سال دارند. اما چه بسا شش ماهه دوم هم در برخی دوره‌ها فیلم‌های خوبی اکران شدند و با برنامه ریزی دقیق خروجی خوبی هم داشتند.
فروشمان تا پایان پاییز امسال بیش از کل فروش سال گذشته است
فرجی با مقایسه گیشه سال گذشته و امسال گفت: تا امروز یعنی اواخر آذرماه نسبت به سال گذشته آمار فروش و مخاطب ما بالاتر بوده و زیرا سال گذشته کل فروش، ۱۷۰ میلیاردتومان بود اما امسال تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیاردتومان عایدی سینمای ایران بوده است.
او با بیان اینکه “کارگروه اکران سعی کرده شرایط برابری برای تمام فیلم‌های اکران شده در نظر بگیرد” توضیح داد: اگر به نظر می‌آید که اتفاق شاخص و خاصی در پاییز رقم نخورده، بستگی به چندین آیتم دارد. یک شرایط اقتصادی مردم است، دوم شرایط آب و هوایی است. بخش دیگر به ظرفیت فیلم‌ها بستگی دارد. برخی فیلم ها در چرخه اکران شرایط خوبی را پشت سر می‌گذارند و اگر فیلمی باشد که به لحاظ تبلیغات و فضای مجازی حساب شده و با برنامه کار کند، اکران خوبی خواهد داشت.
سخنگوی کارگروه اکران در پایان اظهار کرد: امسال پاییز فیلم‌هایی در ژانرهای مختلف اکران شدند، در این میان فیلمی که توانست از ظرفیت جذب مخاطب خود به درستی استفاده کند در گیشه هم موفق عمل کرد و بحث تبلیغات امروزه از همه چیز مهم‌تر است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.
پاییز تمام شد، نگران گیشه زمستان باشیم!
سعید خانی از پخش کنندگان و تهیه کنندگان سینمای ایران با تاکید بر اینکه “امسال هم مانند سال‌های گذشته شاهد تراکم اکران در این فصل بودیم” بیان کرد: امسال پاییز شاهد اکران فیلم‌های زیادی بر روی پرده بودیم اما با این وجود فیلم‌های با فروش خوبی مواجه شدند.
ولی باید نگران زمستان بود زیرا اکران فصل زمستان نگران کننده‌تر است.
او ادامه داد: ما نسبت به پاییز سال گذشته افت مخاطب نداشتیم البته که اواخر آذر با مقداری افت فروش مواجه شدیم اما میانگین فروش پاییز رو به رشد بوده. با این حال فیلم گیشه‌ای و بفروش خوبی هم اکران نشد. نکته دیگر در این فصل همزمانی ماه محرم و صفر با اکران پاییز بود و امکان اکران فیلم‌های کمدی به سهولت وجود نداشت.
پخش‌کننده فیلم سینمایی »آستیگمات« اضافه کرد: میانگین فروش در فصل پاییز نسبت به سال گذشته افت نداشت اما تعداد مخاطبان بالا رفته است. از ابتدای امسال تعداد صندلی‌های سینما افزایش پیدا کرده و بر اساس آن باید تعداد مخاطب هم افزایش داشته باشد.
به جای ۱۰ فیلم ۱۰ میلیاردی، ۳۰ فیلم ۳ میلیاردی داشته باشیم!
این پخش کننده ادامه داد: یک تفکری از ابتدای سال وجود داشت و شورای عالی اکران ترجیح می‌داد به جای آنکه ۱۰ فیلم ۱۰ میلیاردی داشته باشیم، سی فیلم سه میلیاردی داشته باشیم. اما این حرف درست نیست چون هزینه تولید بالا رفته است و اگر قرار باشد اقتصاد سینما ادامه پیدا کند باید یک فیلم حدود هفت تا هشت میلیارد فروش داشته باشد. ما که در بخش خصوصی فیلم تولید می‌کنیم این میزان فروش برای ما کافی نیست.
او در پایان گفت: باید تلاش کنیم فیلم‌های گیشه‌ای بیشتری داشته باشیم که لازمه آن در نظر گرفتن مکانیزمی است که تمام فیلم‌های پرمخاطب در شش ماهه اول سال اکران نشود، در حقیقت نباید در ۶ماه ابتدایی هر سال آنچه که در چنته داریم را خرج کنیم و در فرصت باقی مانده سینما شرایط خوبی نداشته باشیم.
پیش بینی می‌شد که تعدادی از فیلم‌ها فروش خوبی داشته باشند اما این اتفاق نیفتاد بعید می‌دانم در زمستان هم فیلمی داشته باشیم که فروشش بالا باشد، زیرا هم جشنواره را داریم و هم جام ملت‌های آسیا بنابر این همه اینها عاملی می‌شود تا پیش‌بینی خوبی هم برای فصل آینده نداشته باشیم.
فیلم سینمایی »مغزهای کوچک زنگ‌زده« ساخته هومن سیدی در این فصل بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تا کنون بیش از ۱۲ میلیارد تومان فروش داشته است و پس از این اثر که در ژانر اجتماعی قرار دارد، به ترتیب دو فیلم‌ کمدی »لس آنجلس تهران« به کارگردانی تینا پاکروان با فروش بیش از هفت میلیاردتومان، »لازانیا« ساخته حسین قناعت با فروش بیش از چهار میلیاردتومان قرار دارند و پس از این سه فیلم »پیشونی سفید۲« به کارگردانی سید جواد هاشمی در ژانر کودک و نوجوان با فروشی نزدیک به چهار میلیاردتومان قرار گرفته است.در این فصل که با آغاز بازگشایی مدارس همراه است تنها سه فیلم سینمایی برای گروه سنی کودکان و نوجوانان به نمایش درآمد که در این میان دو انیمیشن و یک فیلم سینمایی موزیکال وجود دارد.
با توجه به تاریخچه سینمای ایران و استقبال همیشگی مخاطبان از فیلمهای کمدی و تعدد اکران این فیلم‌ها در گیشه سینما، در این فصل شاهد تناسب بهتری بین ژانر فیلم‌های سینمایی بودیم البته شاید همزمانی ماه محرم و صفر در این فصل هم بی تاثیر نبوده باشد. اما باز هم بین پنج فیلم پرفروش این فصل، سه فیلم کمدی بودند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسنا ، سینمای ایران در سال گذشته با اکران ۴۱ فیلم سینمایی و فروش بیش از ۳۶ میلیارد تومان گیشه اکران پاییزه‌اش را به پایان رساند که البته تعدادی از آنها اکران‌شان را پیش از شروع این فصل آغاز کرده بودند و نمایششان در این فصل ادامه داده‌اند و امسال نیز تنها در این فصل یعنی از ابتدای مهرماه تا پایان آذرماه ۲۳ فیلم سینمایی روی پرده رفتند که توانستند نزدیک به ۴۹ میلیارد تومان برای سینمای ایران عایدی داشته باشند. اعداد و عناوین مندرج در این جدول مربوط به اکران فیلم‌ها در کل کشور است و با استناد به آمار سایت سینماتیکت گردآوری و تنظیم شده است.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


+ 5 = هفت