سینمای کوتاه تشنه مسیری تازه است

سینمای کوتاه تشنه مسیری تازه است

گروه فرهنگی:مهدی کیخایی فیلم‌ساز و مدرس سینما معتقد است راه رسیدن سینمای ایران به تولیدات متنوع، از مسیر سینمای کوتاه می‌گذرد. مهدی کیخایی، فیلم‌ساز و مدرس سینما با اشاره به سیاست‌های جدید انجمن سینمای جوانان ایران و تأکید بر ژانر گفت: ژانر تجربه زبانی جدیدی در ساخت فیلم است و آگاهی نسبت به آن کمک می‌کند وقتی که صرف تماشای فیلم می‌کنیم متناسب با سلیقه ما باشد.
وی با اشاره به ضعف ژانر در سینمای ایران گفت: این مسئله دغدغه تازه‌ای نیست اما به معنای آن نیست که توان اجرایی آن در فیلم‌سازان کشور وجود ندارد.
کما اینکه گاهی در ژانرهای مختلف فیلم‌هایی ساخته می‌شوند، خلاف مسیر اصلی، که دارای کیفیت بسیار خوبی هستند.
دیگر نمی‌توان سینمای کوتاه را سینمای کم‌هزینه و ارزان نامید
مدیر انجمن سینمای جوانان استان خوزستان ادامه داد: سینمای کوتاه هم که همواره آن را، به پیش رو بودن و جسور بودن می‌شناسیم، نیازمند و تشنه مسیری تازه است؛ هر چند این مهم آن‌چنان ساده و راحت نیست.
چرا که با پیشرفت تکنولوژی و صد البته رشد چشمگیر هزینه‌ها در سال‌های اخیر، که بعضاً تولید یک فیلم کوتاه را با هزینه‌های چند صدمیلیونی مواجه می‌کند، دیگر نمی‌توان سینمای کوتاه را سینمای کم‌هزینه و ارزان نامید. اما باز هم به نظر می‌رسد راه رسیدن سینمای ایران به تولیدات متنوع، از مسیر سینمای کوتاه می‌گذرد.
کیخایی تصریح کرد: گاهی فیلم کوتاه را سکوی خوبی برای فیلم‌سازان مستعد می‌دانند؛ اما قطعاً چنین نظریه‌ای غلط است. فیلم کوتاه هویت مستقلی دارد اما در عین حال هم می‌توان در آن به موضوعاتی پرداخت که غالباً در سینمای بلند امکان پرداخت ندارد. ما بایستی قدری بیشتر سینمای کوتاه را جدی بگیریم.
فیلم کوتاه این امکان را دارد که در دنیای صنعتی امروز که دنیای ایجاز و خلاصه‌گویی‌هاست، در کوتاه‌ترین زمان شما را به دنیایی سحرانگیز و سرشار از معانی متفاوت ببرد و این خاصیت فیلم کوتاه است.
رویکرد انجمن سینمای جوانان ایران به سمت ژانر رفته است
وی افزود: با تمام تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر صورت گرفته اما همچنان فیلم‌های کوتاه جایگاه خاص خود را در اکران ها پیدا نکرده‌اند. فیلم کوتاه نیز، نیازمند دیده شدن است
اینکه رویکرد انجمن سینمای جوانان ایران به سمت ژانر رفته و به‌عنوان مثال چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران را نیز با این موضوع مهم برگزار خواهد کرد، بسیار خوب است و نشان از خلاقیت، پویایی و پیشرو بودن انجمن در این مقوله دارد.
کیخایی درباره اهمیت ژانر در سایر کشورها گفت: در دنیا، جشنواره‌هایی مختص سینمای ژانر وجود دارد و این نشان از اهمیت این مسئله است. جشنواره‌ها مسیر ساز هستند.
خصوصاً در حوزه فیلم کوتاه که سینماگران معمولاً به انتخاب‌های برگزیده جشنواره‌های فیلم، به عنوان یک مسیر جدید در آثار خود نگاه می‌کنند، به امید آنکه، سلیقه جشنواره‌ها در آینده، شامل حال آنها نیز بشود و این یعنی تولیدات بیشتر در سبک‌ها و ساختارهای منتخب.
رشد در سینما وابسته به تنوع در نگاه فیلمسازان است
در سال‌های اخیر نیز شاهد بودیم که در مهم‌ترین رویداد سینمای فیلم کوتاه کشور یعنی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به فیلم‌های کوتاه در ساختارهای متفاوت اهمیت داده شده که از جمله آن می‌توان به فیلم کوتاه »اسب سفید بالدار« با موضوعی فانتزی اشاره کرد.
مدرس انجمن سینمای جوان به لزوم تنوع تولید برای جذب حداکثری مخاطب شاره کرد و گفت: همواره رشد در سینما وابسته به تنوع در نگاه و ساختار در فیلم‌سازان مختلف بوده است، بنابراین وقتی روی یک ساختار خاص تاکید کنیم، پرواضح است که از مسیر رشد خارج شده‌ایم.
مخاطب منتظر تولیدات هم‌سو با سلیقه‌اش باقی نمی‌ماند
وی افزود: از یک سو سینما جهت رشد و تعالی وابسته به تولیدات متنوع و ساختارهای متفاوت است و هم از سویی دیگر جهت ادامه حیات نیازمند مخاطب، آن هم مخاطبی که در دنیای اکنون به‌راحتی می‌تواند نیازش را در بسترهای متفاوت تأمین کند. به بیانی ساده‌تر مخاطب منتظر تولیدات هم‌سو با سلیقه‌اش باقی نمی‌ماند و این بدین معناست که ما بصورت غیرمستقیم به رشد سینما درکشورهای دیگر کمک کرده‌ایم.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از فارس،کیخایی بیان کرد: توجه به ژانر، احترام به سلیقه مخاطب است و هر چند مسیری ساده در پیش رو نیست، اما همین نشانه‌های کوچک جهت نگاه به ژانر، می‌تواند نقطه امیدی را روشن نگاه دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۸:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


× 2 = ده