معاون وزير راه و شهرسازي:

سیل ۲۲۰ میلیارد به راه های آذربایجان غربی خسارت زد

سیل ۲۲۰ میلیارد به راه های آذربایجان غربی خسارت زد

گروه خبر: معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور میزان خسارت وارده بر اثر سیل به تاسیسات راهسازی آذربایجان غربی را ۲۲۰ میلیارد ریال عنوان کرد.
داوود کشاورزیان در جریان بازدید از مناطق سیل زده آذربایجان غربی با بیان اینکه اقدامات اساسی تر در حوزه جبران خسارتهای حوزه راهسازی باید از محل منابع مدیریت بحران تامین بشود افزود: مرسوم است بعد از چنین حوادثی دستگاههای اجرایی خسارات وارده را برآورد می_کنند و از طریق مدیریت بحران استان به سازمان برنامه و بودجه و سپس هیئت دولت گزارش می شود تا اعتبار لازم برای جبران خسارت در قالب اعتبارات عمرانی و هزینه ای تخصیص یابد.
وی با بیان اینکه بعد از تصویب اعتبارات کارهای اساسی تر از جمله احداث پل های تخریبی در دستور کار قرار می گیرد اظهارداشت: تخریب سه دهنه پل از جمله عواقب سیل اخیر در آذربایجان غربی است که با بررسی های بعمل آمده خسارت ناشی از این تخریب بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال تخمین زده شد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اهتمام جدی دولت برای جبران خسارتهای وارده و نیز بازسازی مناطق آسیب دیده در سریعترین زمان ممکن ابراز امیدواری کرد تا دیگر شاهد چنین حوادث دلخراشی در سطح کشور نباشیم.
کشاورزیان مجموع راههای کشور را ۲۲۰ هزار کیلومتر عنوان کرد و افزود: از این میزان ۳۴ هزار کیلومتر راه شریانی است که ۱۶ هزار کیلومتر آزاد راه و بزرگراه است.
وی با تاکید بر اینکه راههای شریانی بیشترین حجم ترافیک را در خود جای دادند و به لحاظ اعتبارات نگهداری هم سهم ۴۵ درصدی را به خود اختصاص داده است عنوان کرد: ۵۵ درصد باقی مانده نیز به راههای غیر شریانی از جمله راههای روستایی و اصلی که باید از محل اعتبارات استانی نگهداری بشوند اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل افزایش قیمت دلار و قیر و هزینه های راهسازی و نگهداری در سالهای گذشته منابع استانی به هیچ وجه تکافوی نگهداری راههای غیرشریانی را نمی دهد اظهارداشت: پیشنهاد ما به دولت این است که مجموعه نگهداری راهها را به عنوان یک مجموعه یکپارچه ببینند و منابع پایدار برای نگهداری راهها پیش بینی کنند منابعی که در زمان کاهش اعتبارات دستخوش کاهش نشود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بهترین راه تامین درآمد پایدار برای نگهداری از راهها را وضع عوارض بر سوخت دانست و گفت: بنزین و گازوئیلی که مردم در جاده ها مصرف می کنند. از عوارض می توان به نگهداری راهها اختصاص یابد.
*برآورد اولیه خسارت سیل آذربایجان_غربی از ۲ هزار میلیارد ریال فراتر رفت
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ارزیابی میزان خسارت سیل در این استان همچنان ادامه دارد، گفت: برآورد اولیه خسارت سیل تاکنون به حدود ۲ هزارو ۴۰۸ میلیارد ریال در بخش های اراضی کشاورزی پل_های ارتباطی روستایی، آب شرب روستایی و سایر تاسیسات رسیده است.
امیر عباس جعفری افزود: ۳۷۰ میلیارد ریال به پل های ارتباطی روستایی، یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به زمین های کشاورزی، ۳۸ میلیارد ریال به آب شرب روستایی و ۲۰۰ میلیارد ریال به سایر منابع استانی شامل تاسیسات دولتی، اماکن عمومی، ابنیه های فنی و راه ها خسارت ارزیابی شده است. به گفته وی ۹۰ روستای آذربایجان_غربی در شهرستان ارومیه، اشنویه، نقده و محمدیار دچار سیل زدگی و خسارت شده است و اکیپ های بازرسی و عملیاتی در حال ارزیابی میزان خسارت وارده بر خانه های ویران شده و احشام هستند.
بارش باران های فصلی با شدت زیاد در جنوب و مرکز آذربایجان غربی آغاز و تداوم این بارش ها و ذوب شدن برف ها در ارتفاعات به دلیل گرمای هوا، موجب جاری شدن سیل و طغیان رودخانه ها شد.
بر اساس اعلام مسئولان استان جاری شدن سیل و طغیان رودخانه ها در آذربایجان غربی یک فوتی و یک نفر مصدوم برجا گذاشت و راه مواصلاتی افزون بر ۵۰ روستای بخش سیلوانای ارومیه به علت تخریب پل در این منطقه مسدود شد. تاکنون علاوه بر تخریب سه پل در استان، تعدادی از روستاهای شهرستان های ارومیه، نقده و اشنویه در محاصره آب قرار گرفته است و ارسال اقلام غذایی و مایحتاج مردم از طریق بالگرد انجام می شود. جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی نیز با راه اندازی قایق های موتوری و پارویی در این روستاها، مکان های اسکان اضطراری و موقت ایجاد کرده و به امدادرسانی مشغول است. به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازمهر، آذربایجان غربی از جمله استان های سردسیر کشور است که به علت موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی منحصر بفرد همواره در معرض بحران_های طبیعی نظیر سیل و زلزله قرار دارد و کسب آمادگی برای امدادرسانی و کاهش دامنه آسیب ها و خسارت های آن جزو ضرورت های زندگی اجتماعی شهروندان این استان محسوب می شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۶:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


5 − دو =