سیب‌ آذربایجان امسال هم در سردخانه‌ها فاسد می‌شود

سیب‌ آذربایجان امسال هم در سردخانه‌ها فاسد می‌شود

گروه گزارش : نبود راهکار مناسب برای صادرات محصولات کشاورزی طی سالهای اخیر موجب شده سیب آذربایجان غربی بجای سودآوری به یکی از چالش های اقتصادی این منطقه تبدیل شود.
آذربایجان غربی با تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن معادل ۳۰ درصد سیب تولیدی رتبه اول کشوری در تولید این محصول را داراست و معیشت اهالی زیادی از مردم استان نیز از طریق تولید و فروش محصولات کشاورزی به ویژه سیب تأمین می‌شود.
اما سالهاست بی تدبیری، نبود راهکار مناسب از سوی مسئولان برای بازار پس از فروش محصولات کشاورزی، صادرات و… و. موجب شده این ظرفیت به جای گره گشایی از معیشت باغداران استان به یکی از مشکلات اساسی کشاورزی در استان تبدیل شود.
سیب آذربایجان‌غربی یکی از برندهای صادراتی کشورمان در بین محصولات کشاورزی است که در کشورهای هند، پاکستان، روسیه و عراق بازارهای مصرف خوبی برای خود پیدا کرده و هر ساله ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن از آن به بازارهای هدف صادر می‌شود.
امسال ۷۵۰ هزار تن از سیب تولیدی استان در سردخانه‌های استان برای فروش و صادرات به کشورهای خارج انبار شده است که تاکنون تنها ۳۰ هزار تن از این سیب‌های تولیدی صادر شده و مابقی در صف انتظار صادرات هستند.
به گفته مسئولان استان هیچ محدودیتی برای صادرات سیب وجود ندارد اما صادرکنندگان پیمان ارزی را عامل کاهش ۵۰ درصدی صادرات سیب عنوان می‌کنند، هر چند مشکلات صادرات سیب و موانع پیش‌روی آن و موضوع پیمان ارزی یک مسئله کشوری است و تنها مختص آذربایجان‌غربی نیست اما با توجه به سهم بزرگ این استان در تولید سیب، هرگونه مانع‌تراشی برای صادرات آن بیشترین زیان‌ها را به باغداران این استان وارد می‌سازد.
پیمان ارزی مهمترین مانع صادرات سیب آذربایجان غربی است
رئیس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت ذخیره سازی و صادرات سیب استان به گفت: امسال ۷۵۰ هزار تن سیب تولیدی استان در سردخانه‌ها برای مصارف تنظیم بازار شب عید، صادرات و توزیع در بازار ذخیره سازی شده که بخش اعظمی از این سیب‌ها قابلیت صادراتی دارند.
مراد آقابالازاده با بیان اینکه تاکنون تنها ۳۰ هزار تن سیب تولیدی استان به خارج از کشور صادر شده است افزود: این در حالی است که با شناسایی بازارهای جدید از جمله هند متأسفانه به دلیل برخی موانع از جمله مسئله پیمان ارزی روند صادرات سیب بسیار کند است.
وی هند، افغانستان، پاکستان، ازبکستان را از جمله کشورهای مقصد سیب‌های صادراتی استان عنوان و خاطرنشان کرد: اگر روند صادرات مثل سال گذشته و سال‌های قبل باشد باز مثل همیشه سیب‌ها در سردخانه‌های استان فاسد می‌شوند اما اگر موانع صادراتی از جمله پیمان ارزی حل شود هیچ مشکلی برای صادرات سیب نداریم.
آقابالازاده اضافه کرد: با توجه به این بازرگانان مجبورند برای به خاطر قانون تعهدات ارزی، وجه حاصل را به حساب‌های بانکی خود انتقال دهند و این امر باعث افزایش تراکنش مالی حساب آنان می‌شود و اداره امور مالیاتی بدون توجه به این موضوع، جریمه‌های مالیاتی اخذ می‌کند.
آقابالازاده درجه بندی سیب در گمرکات را یکی دیگر از عوامل کندی روند صادرات محصولات کشاورزی از جمله سیب اعلام کرد و گفت: بسته بندی مناسب و استفاده از کامیون‌های یخچال‌دار یکی از این شاخص‌های صادراتی است که در صورت رعایت نکردن آنها، محموله در گمرک با مشکلاتی مواجه می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت ۳۷۰ واحد سردخانه با ظرفیت یک میلیون تن در استان تصریح کرد: با توجه به سال بارآوری سیب و انبار میزان اعلام شده هنوز ۲۵۰ هزار تن از ظرفیت خالی است لذا صدور مجوز احداث سردخانه جدید در استان به صرفه نیست.
۱۴ هزار تن سیب از آذربایجان غربی به خارج از کشور صادر شد
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در خصوص مسائل و مشکلات پیش روی صادرات سیب استان گفت: در طول هشت ماهه امسال ۱۴ هزار تن سیب از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.
احمد دهقان با بیان اینکه در حال حاضر روند صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب در گمرکات استان تسهیل شده است افزود: بسترهای لازم برای صادرات سیب در استان فراهم است و بحث پیمان سپاری ارزی یک موضوع کشوری بوده و مختص آذربایجان غربی نیست.
وی با بیان اینکه دولت برای تسهیل صادرات در برابر بحث پیمان سپاری ارزی موضوع تهاتر را مطرح کرده است عنوان کرد: در حال حاضر علاوه بر موز میوه‌های انبه و آناناس نیز به جمع میوه‌های قابل تهاتر اضافه شده است.
دهقان اعزام و تبادل نظر با هیئت‌های تجاری خارجی را از دیگر اقدامات تسهیل در شرایط صادرات سیب استان اعلام و خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته صادراتی به کشورهای هند، پاکستان و افغانستان نداشتیم که با بازاریابی‌های انجام شده این سه کشور هم اکنون مقصد اصلی سیب‌های صادراتی استان هستند.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه با عضویت در اتحادیه اوراسیا زمینه بهتری برای صادرات سیب به کشورهای عضو این اتحادیه نیز فراهم شده است گفت: تجار و صادرکنندگان استان می‌توانند از امتیازات عضویت کشورمان در این اتحادیه نیز استفاده کنند.
دهقان همچنین با بیان اینکه هم اکنون محدودیتی برای صادرات سیب نداریم اما صادرکنندگان باید شرایط کشور مقصد و شاخص‌های استاندارد برای صادرات این محصول را رعایت کنند افزود: بسته‌بندی مناسب و استفاده از کامیون‌های یخچال‌دار یکی از این شاخص‌هاست که در صورت رعایت نکردن آنها، محموله در گمرک با مشکلاتی مواجه خواهد شد و در این صورت صادرکنندگان نمی‌توانند از مشوق‌های صادرات استفاده کنند.
برنامه ریزی مناسبی برای صادرات سیب آذربایجان غربی انجام شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز در آخرین نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی اواخر آذرماه سال جاری بر ضرورت برنامه ریزی مناسب در خصوص صادرات سیب استان توسط دستگاه‌های متولی تاکید کرد و گفت: وجود ۷۵۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان غربی ضرورت برنامه ریزی برای صادرات این محصول از استان را دوچندان می‌کند.
بهنام شهدی ادامه داد: با توجه به افت کیفیت این محصول در مدت زیاد نگهداری در سردخانه، ضروری است مسئولان استانی و به ویژه جهاد کشاورزی، گمرک و سازمان صنعت معدن و تجارت استان، برنامه ریزی مناسب برای صادرات سیب استان داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه باید به گونه برنامه ریزی شود تا با تسهیل روند صادرات سیب استان، بخش عمده این محصول تا پایان سال صادر شود گفت: باید مدیران گمرک تمرچین زمینه را برای صادرات شبانه روز سیب از این گمرک را فراهم کرده تا صادر کنندگان بتوانند در حداقل زمان محصول سیب را از گمرک خارج کنند تا سیب صادراتی در زمان خروج از گمرک دچار افت و کاهش کیفیت نشود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی رایزنی با وزارت امور خارجه برای کاهش و یا حذف تعرفه ترجیحی سیب به کشور عراق را از جمله برنامه‌های اولویت دار معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری در روزهای آینده عنوان کرد.
شهدی، ارتقای کیفیت سیب تولیدی و بالا بردن کیفیت نگهداری سیب در سرخانه، برند سازی و درجه بندی و بسته بندی مناسب سیب را از جمله مهمترین عوامل مؤثر در بازاریابی و افزایش صادرات سیب استان به کشورهای مختلف عنوان کرد و گفت: با توجه به تولید بیش از یک سوم سیب کشور در آذربایجان غربی، تصمیم‌های مؤثر گرفته شده در حوزه صادرات سیب استان می‌تواند در صادرات سیب کشور نیز مؤثر باشد و آذربایجان غربی می‌توانند در این زمینه به عنوان الگو در بین استان‌های تولید کننده سیب کشور مطرح شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر ، سال گذشته نیز با وجود برگزاری صدها نشست و صرف زمان و هزینه‌های زیاد مبنی بر اهمیت مدیریت و برنامه ریزی برای رفع مشکل صادرات محصولات کشاورزی از جمله سیب نتیجه‌ای جز فاسد شدن بخش اعظمی از سیب‌های تولیدی در سردخانه‌ها نداشت باید منتظر ماند و دید امسال این برنامه ریزی مسئولان از اتاق جلسات خارج و نتیجه بخش خواهد بود یا نه؟

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


هفت × = 7