سهم نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در کنترل تورم ماه رمضان

سهم نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در  کنترل تورم ماه رمضان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: هر چند برپایی نمایشگاه های ضیافت و عرضه مستقیم تولیدات داخلی و فروش‌های فوق‌العاده در کاهش تورم احتمالی قیمت‌های ماه مبارک رمضان حائز اهمیت است و آن را باید از ابزارهای مهم در کنترل بازار تلقی کرد ولی در این میان هیچ گاه نباید نقش نهادهای نظارتی و بازرسی را نادیده گرفت.امروز یکشنبه هشتم تیر ماه مصادف با اولین روز ماه مبارک رمضان است و از امروز ضیافت الهی برای همه بندگان از قومیت‌های مختلف و نژادها و زبان‌های گوناگون ولی همه با یک عنوان با نام مسلمان آغاز می‌شود و در این میهمانی همه دعوتند و همه برای بندگی خدای مهربان آمده‌اند.در چنین ایامی تهیه و تدارک اقلام اساسی مسلمانان جزو نخستین وظایف حکومت‌هاست و باید همه اقلام اساسی و خوراکی شهروندان تهیه و توزیع شود.
به منظور توزیع کالاهای ماه مبارک رمضان، فروشگاه های زنجیره ای اتکا و رفاه و سایر فروشگاه‌ها به ویژه تعاونی‌های مصرف کارمندی، کارگری و فرهنگیان در سطح استان آذربایجان غربی با ?? فروشگاه فعال در سطح شهرستان ارومیه و ?? فروشگاه در سطح استان طراحی شده است.به مناسبت ماه مبارک رمضان و با هدف تامین اقلام غذایی مورد نیاز مردم ۷۰ فروشگاه زنجیره ای در استان فعالیت می‌کنند. این ۷۰ فروشگاه آماده جذب و توزیع اقلام مورد نیاز مردم در رمضان هستند و امید است که با جذب به موقع آن‌ها، برنامه ریزی‌های منسجمی در امر جذب و توزیع کالاها انجام شود. نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا در استان در قالب ??? غرفه فعالیت کرده که از امروز یکشنبه ? تیر ماه در ارومیه آغاز می‌شود و غرفه‌هایی خاصی برای عرضه روغن، گوشت و برنج مصرفی مردم برنامه ریزی شده که در ماه مبارک رمضان عرضه می‌شود.این در حالی است که در شهرستان‌هایی که عرضه مستقیم وجود ندارد در قالب فروش‌های فوق‌العاده با تخفیف ویژه ?? تا ?? درصد زیر قیمت متعارف بازار عرضه می‌شود. به نظر می‌رسد باید تمامی سازمان‌ها برای کمک به اجرای بهینه طرح ضیافت در ماه مبارک رمضان بسیج شوند و البته همزمان نهادهای استانی و فرمانداری‌ها مثل سال‌های گذشته در تمامی شهرستان‌ها به فراهم کردن بازاری آرام برای خرید مردم کمک خواهند کرد.
این در حالی است که نمایشگاه های فروش ضیافت در ایام ماه مبارک رمضان در راستای تنظیم بازار از هشتم تیر ماه در آذربایجان غربی آغاز به کار می‌کنند و برای تامین کالاهای اساسی مردم در آستانه ماه مبارک رمضان چندین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در شهرستان‌های استان آذربایجان غربی بر پا می‌شود. این نمایشگاه‌ها شامل چندین غرفه هستند که از هشتم تیر تا اواخر ماه رمضان در شهرستان‌های استان آغاز به فعالیت می‌کنند.طبق گفته مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی این نمایشگاه‌ها اقدام به عرضه کالاهای اساسی مردم از ۵ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار می‌کنند. انواع مواد غذائی و وسایل اساسی و خوراکی از بهترین کالاهای قابل عرضه در این نمایشگاه‌ها است.
اگر چه در مدت برگزاری این نمایشگاه‌ها که با همکاری مجامع امور صنفی شهرستان‌ها برپاست بازرسان بر روند عرضه کالاها و قیمت آن‌ها نظارت می‌کنند ولی اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی چه میزان در کنترل تورم خرید های ماه مبارک رمضان مردم تاثیر گذار است قدری جای تامل دارد.کارشناسان معتقدند تامین و ذخیره سازی کالاهای استراتژیک در چنین ایامی از برنامه های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت است و مسئولان این وزارت خانه هم بارها اعلام کرده‌اند که ذخیره سازی لازم برای تامین برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و میوه برای ماه مبارک رمضان انجام شده است.این در شرایطی است که از حفظ و تعادل قیمت‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای کنترل بازار نام برده می‌شود و همه مسئولان و به خصوص نهادهای نظارتی باید بکوشند تا کسی نتواند در این ایام ماه مبارک رمضان به فکر سوء استفاده باشد.
هر چند برپایی نمایشگاه های ضیافت و عرضه مستقیم تولیدات داخلی و فروش‌های فوق‌العاده در کاهش تورم احتمالی قیمت‌های ماه مبارک رمضان حائز اهمیت است و آن را باید از ابزارهای مهم در کنترل بازار چنین ایامی تلقی کرد ولی در این میان هیچ گاه نباید نقش نهادهای نظارتی و بازرسی را نادیده گرفت.
این در حالی است که در کنار جذب و توزیع کالاهای مورد نیاز مردم، بحث قیمت گذاری و نظارت بر این موضوعات وجود دارد و باید برنامه ریزی لازم در این رابطه انجام شود و در این ارتباط امسال نیز طرح ویژه نظارتی در ماه رمضان از اول تیر ماه آغاز شده و تا ? مرداد ادامه دارد.
اگر چه محورهای فعالیت سازمان صنعت، معدن و تجارت در سطح استان بیشتر در بحث کالاهای ضروری ماه مبارک رمضان است و همچنین بیشتر فعالیت این سازمان در حوزه مواد غذایی و سایر کالاهای ضروری است و این سازمان در قالب تیم‌های بازرسی سیار و ثابت و به ویژه بازرسی‌های مشترک تعزیرات حکومتی و شبکه های بهداشت در دستور کار قرار دارد ولی شناسایی و دستگیری برخی واحدهای صنفی متخلف در استان آذربایجان غربی در نوع خود نشان می‌دهد که نهادهای نظارتی و بازرسان استان نقش مهمی در بازار دارند و باید بیشتر حمایت شوند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۸ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


هفت × = 28