سهم نازل محصولات و نمادهای ایرانی در بازار نوشت افزار

سهم نازل محصولات و نمادهای ایرانی در بازار نوشت افزار

صابرچهرقانی
گروه گزارش:بازار نوشت افزار این روزها در ایام آغاز سال تحصیلی مدارس به اوج رونق خود رسیده که در این میان سهم بسیار کم و نازل نمادها و محصولات ایرانی ـ اسلامی در بین لوازم التحریر فروشگاه ها بیش از همه چیز خودنمایی می کند.
از آغاز شهریورماه و با فاصله یک ماهه نسبت به آغاز دوباره فصل تحصیل، به طور معمول بازار لوازم التحریر و کتاب های کمک درسی و آموزشی مدرسه ای رونق دوباره می یابد و همواره معابر داخل شهر تا اواخر مهرماه از این لوازم پر می شود.
با نگاهی گذرا به این بازار در می یابیم که نوشت افزارهای عرضه شده صرف نظر از قیمت های بالا که در بسیاری موارد زمینه شگفت زده شدن والدین را فراهم می کند، در برگیرنده تصاویر بسیاری از انیمیشن های خارجی و سریال ها، فیلم های سینمایی و حتی برخی بازی های رایانه ای و دیجیتال است.
والت دیسنی، سرندی پیتی، تام و جری، باب اسفنجی، خودروی مک کوئین، ماتر، بن تن، کلش آو کلنز و دیگر کارتون ها و بازی های خارجی بر روی نوشت افزار اعم از کیف مدرسه، جامدادی، مدادتراش، خودکار، دفتر و خط کش های مختلف جا خوش کرده و بازار مناسب خود را نیز دارد.
در این میان نوشت افزاری که با جلوه های بصری ایرانی نظیر کارتون هایی همچون شکرستان و اسطوره های ملی و البته اسلامی تهیه شده باشد، دیده نمی شود و در صورت وجود نیز بسیار کم و غیرقابل تبلیغ است.البته در برخی موارد تصاویری از اسطوره های ملی کشورمان بر روی برخی دفترچه های مدرسه ای وجود دارد ولی این تصاویر نیز به قدری عبوس و حتی در بعضی موارد ترسناک است که احتمال ندارد کودک یا نوجوانی از آنها در طول سال تحصیلی استفاده کند.هر چند کارتون های ایرانی قابل رقابتی در داخل کشور و توسط تهیه کنندگان در رسانه ملی تولید نشده، ولی می توان به همان تعداد کم نیز توجه کرده و رغبت دانش آموزان و آینده سازان کشور را برای خرید این محصولات بیشتر کرد.
باید توجه داشت که این نوشت افزارها و تصاویر روی آن، عاملی مهم و اثرگذار در ساخت شخصیت های آینده کودکان و نوجوانان هستند و هر چه قدر ما روی آنها سرمایه گذاری کنیم، توانسته ایم آینده کشورمان را بسازیم و در این آینده سازی نیز علقه های ملی و اسلامی می تواند نقش بسیار بیشتری داشته باشد.با ترویج تصاویر انیمیشن ها و قهرمانان بیگانه، ذهن نوجوانان و کودکان به سمت و سوی فرهنگ آنها سوق پیدا می کند و ارتقای فرهنگی با تکیه بر ظرفیت های فرهنگ بومی در سال های آینده بسیار سخت خواهد بود.با این وجود باید برنامه ریزی های بهتری در راستای ترویج تولید و عرضه نوشت افزارهای داخلی و مبتنی بر فرهنگ کشورمان در استان های مختلف انجام گیرد تا جایی که امکان زیادی برای جولان طرح های روی جلد ناشی از فرهنگ خارجی وجود نداشته باشد.
این امر نیازمند همراهی و مشارکت نهادهای فرهنگی اثرگذار در تصمیم سازی های تولید محتوا، رسانه ملی در تولید و عرضه کارتون ها و فیلم های مبتنی بر فرهنگ بومی و اسطوره های ملی، مسئولان آموزش و پرورش برای فرهنگسازی در راستای استفاده از تولیدات داخل، صنعت، معدن و تجارت با همراهی اتحادیه های مرتبط برای تولید و عرضه محصولات بومی و همچنین خانواده ها در استفاده از محصولات تولید ایران است.دبیر اجرایی انجمن صنفی تولیدکنندگان نوشت افزار کشور در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در این خصوص با اشاره به اینکه ۷۰ درصد بازار نوشت افزار کشور در اختیار محصولات وارداتی و خارجی است، اظهار کرد: امروز با واردات بی رویه نوشت افزار به جای حمایت از تولید کننده و کارگر ایرانی، زمینه اشتغال کارگران چینی و هندی فراهم شده و این آسیبی جدی به صنعت و تولید ملی است.
محمود صنعتکار بیان کرد: تولید نوشت افزار در کشور بیشتر از میزان مصرف بوده و اکنون صادرات مستقیم و غیر مستقیم محصولات تولیدی خودمان به کشورهای همسایه توسط نمایندگی ها انجام می شود.
صنعتکار اضافه کرد: کیفیت محصولات تولیدی در کشور بسیار فراتر از محصولات چینی و هندی در بازار است ولی به علت فرهنگ غلط در این زمینه شاهد متضرر شدن تولید کنندگان داخلی هستیم.
وی گفت: تولیدات ایرانی توام با اعتقاد ملی بوده و هیچ تولید کننده ای از مواد اولیه بی کیفیت استفاده نمی کند در حالی که محصولات خارجی در زمینه نوشت افزار از مواد بازیافتی تهیه می شود.
وی اضافه کرد: در صورت مصرف تنها یکی از تولیدات داخلی برای مثال خودکار ایرانی در سال، از خروج هفت میلیون دلار از کشور جلوگیری می شود.
یکی از فروشندگان نوشت افزار در ارومیه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر بازار فروش نوشت افزار با آرم انیمیشن های خارجی رونق بسیاری دارد که این امر در ترغیب فروشندگان به فروش این نوع نوشت افزار دخیل است.
وی اضافه کرد: برخی از نوشت افزارها با آرم ها، نشان ها و نمادهای ایرانی نیز در معرض دید خانواده ها وجود دارد ولی این اقلام بسیار کم فروخته می شود.
وی اظهار کرد: زرق و برق نوشت افزارها با نمادهای خارجی نیز یکی دیگر از علت های مهم استفاده کودکان و نوجوانان از این نوع لوازم التحریر است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


9 − هشت =