گزارش//

سهم سرانه فضای آموزشی آذربایجان غربی پایین است

سهم سرانه فضای آموزشی آذربایجان غربی پایین است

گروه گزارش: مهرماه دیگری از راه رسید تا ۶۸۷ هزار دانش آموز مقاطع مختلف تحصیلی در استان آذربایجان غربی هم راهی مدارس شوند و همپای همشاگردی‌های خود مسیر جدید دانایی و پویایی را آغاز کنند. همزمان با پایان فصل تابستان و کشاورزی و با فرا رسیدن خنکای پاییز، بوی مهر و مدرسه در سراسر استان آذربایجان غربی پس از بیش از دو سال آموزش غیر حضوری پیچیده است.
این ایام، روزهای پر از شور و شوقی برای کودکان و نوجوانان است و این را می‌شود از حضور آنان در بازار داغ لوازم التحریر، لباس و فروشگاه‌های کیف و کفش به وضوح دید.
بازگشایی رسمی مدارس در مهرماه بعد از دوسال تعطیلی علاوه بر تاثیر بر فضای شهرهای استان بر روحیه شکننده کودکان و نوجوانان که در ایام کرونا احتمالا دچار ترک خوردگی روزگار شده بودند تاثیر مثبتی گذاشته و این غنچه‌های زیبا در حال شکوفایی هستند.
بیش از ۳۸ هزار نفر از معلمان و فرهنگیان استان هم این روزها که به مانند باغبانی مهربان کار سبز نگه داشتن و ثمر دادن تلاش کودکان را برعهده داشتند همچنان در سنگر مدرسه پر تلاش حضور دارند تا همچنان سرشار از مهر و مودت درب‌های مدرسه را به روی دانش آموزان بگشایند.بازگشایی مدارس را می‌توان بهترین پایان خوش برای تعطیلات تابستانی محسوب کرد چرا که از این رهگذر درهای دانایی گشوده می‌شود و طالبان علم و آگاهی به آغوش باغبانان مهربان این دیار باز می‌گردند تا چرا غ دانش بار دیگر پرفروغ ترین راهنمای علاقمندان به علم و دانش در بیش از ۶ هزار مدرسه و ۲۷ هزار کلاس درس باشد.در میان هیاهوی بازگشایی مدارس در حاشیه یکی از پرتردد ترین خیابان‌های شهر ارومیه دخترکی کوله پشتی اش را جابجا می‌کند و از مادرش می‌پرسد کیفم چرا سنگین است و بعد بی‌تاب و خوشحال در حالیکه مکث و تاملی زیبا روی همه کیف‌های همکلاسی‌ها و دوستانش دارد، کوله‌اش را مثل توپی بالا می‌اندازد و داخل مدرسه می‌شود.
نزدیک تر شده و با والدینش صحبتی می‌کنم تا در کنار زیبایی‌های آغاز مهر و در کنار تمام شور و شوق مدرسه رفتن بچه‌ها، چند خطی از دغدغه‌ها را بنگاریم.امسال»قیمت کیف و لوازم التحریر« بالا بود و بچه‌ها بعد از دو سال خانه نشینی و تحصیل مجازی عطش خرید بالایی داشتند اما در این بین رفت و آمد هم چالشی برای خانواده‌هاست، سرویس‌ها تقاضای مبالغ کلان دارند که از توان والدین خارج است و این باعث شده تا در اولین روز مدرسه ترافیک شدید شهر کلافه مان کند.دلهره از بابت شیوع مجدد کرونا و کلاس‌های حضوری هم استرس زا و نگران کننده است ولی در این میان در بین آمیزه‌ای از غم و اندوه ناشی از گرانی کالاها نمی‌شود از محیط شاداب مدرسه و حضور پر انرژی دانش آموزان سر کلاس‌ها چشم پوشی کرد.
به رغم تمام مشکلات پژواک صدای معلم زیباترین نوایی است که بچه‌ها با آن الفت دارند و می‌تواند حال آنان را بعد دو سال خانه نشینی خوب کند. «اینها درد دل‌های مادر مریم بود که در حین عبور از مقابل مدرسه‌ای همصحبت بودیم و چقدر خلاصه و مفید تمام چالش‌ها و مزایای بازگشایی مدارس را به تصویر کشید.
سال تحصیلی جدید در آذربایجان غربی با ۶۸۷ هزار دانش آموز آغاز شد
شنیدن صحبت‌های مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در هیاهوی مهر شنیدنی است.
جواد جنگی از تکاپوی کارکنان ستادی و صف در استان برای میزبانی از بیش از ۶۸۶ هزار دانش‌آموز استان اظهار رضایت دارد.
او بچه‌ها را ماه بدر کامل می‌داند که برای زندگی کردن به هیاهوی آنان شادی و رویاها و کنجکاوی‌هایشان باید احترام گذاشت و زمینه یادگیری و ارتقای کیفی آموزش را برایشان بیاید فراهم کرد.
طبق گفته‌های او، پیشرفت علم و دانش در کنار انسانیت به قدری اهمیت دارد که باید از اولین روزهای مهرماه، مهرورزی را به نوآموزان پیش دبستانی که بیش از ۲۵ هزار نفر کودک پنج سال تمام در استان هستند، یاد داد.
وی معتقد است تامین نیروی انسانی کافی و کلاس های مطلوب تاثیر بسیاری بر آموزش دارد و در این راستا به رغم کمبود بیش از ۶ هزار معلم در استان و پنج هزار کلاس درس، سعی شده تا با نیروهای بازنشسته، حق التدریس، دانشجو معلمان و سایر روش‌های لازم در ابتدای مهر کلاسی بدون معلم نباشد.
سهم سرانه فضای آموزشی آذربایجان غربی پایین است
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هم اکنون سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز در این استان ۴٫۱ است، گفت: سرانه میانگین کشوری ۵٫۲۲ بوده که استان با رتبه ۲۸ شاهد رشد مطلوبی در طی یکسال گذشته بوده است.
براساس اظهارات مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی سرانه فضای آموزشی استاندارد ۸٫۳۹ متر مربع به ازای هر دانش آموز است.
وی ادامه داد: عدم کاهش این تفاوت موجب نتایج منفی بسیاری بر فعالیت‌های یادگیری و یاددهی می‌شود.
جنگی اضافه کرد: سعی می شود با کمک خیرین و حمایت‌های رییس شورای آموزش و پرورش استان این مشکلات به تدریج در بستر زمان حل شود.وی گریزی به سرویس مدارس هم می زند می‌گوید: طبق هماهنگی‌های انجام شده با شورای شهر، شهرداری و مدارس و پیمانکاران مقرر شده به زودی سرویس‌های مدارس دایر شوند.
۷۳ هزار کلاس اولی راهی مدارس آذربایجان غربی شدند
طبق اظهارات دبیر پروژه مهر آموزش و پرورش آذربایجان غربی امسال ۷۳ هزار کلاس اولی رهسپار مدارس شدند.افشین سنایی گفت: ۱۰۰درصد آنان تست سنجش سلامت داده اند و در صورت نیاز به مراکز تخصصی ارجاع داده شده‌اند.طبق اظهارات وی ثبت نام بیش از ۹۵ درصد دانش آموزان استان به اتمام رسیده و اسامی آنان وارد سامانه شده است.سنایی با بیان اینکه ۹۸ درصد از کتاب‌هایی که تا بیستم شهریور ماه ثبت شده بودند نیز توزیع شده است، اضافه کرد: کتاب‌های باقی مانده نیز به زودی توزیع و در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.
۳۴ پروژه آموزشی در مهرماه تحویل آموزش و پرورش می‌شود
براساس اظهارات مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی در مهرماه امسال ۳۴ پروژه آموزشی با ۱۵۶ کلاس درس و متراژ ۲۳ هزار و ۷۸۰ متر مربع با اعتبار هزینه شده به میزان یکهزار و ۶۰۰ میلیاردریال ( ۱۶۰ میلیارد تومان) تحویل آموزش و پرورش می‌شود.
قهرمان رحمانی افزود: به رغم تلاش‌ها و تکاپوی دولت برای رفع محرومیت این میراث نامیمون گذشته از چهره مدارس و فضاهای آموزشی آذربایجان غربی همچنان ۲۱ درصد مدارس نا ایمن هستند.
به گفته مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی ۱۳۵ هزار دانش آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند و ۱۷٫۱ درصد این فضاها نیازمند مقاوم سازی و ۳٫۸ درصد آنها نیاز به تخریب، بازسازی و نوسازی دارد.
رحمانی با بیان اینکه میانگین مدارس نا ایمن کشوری۱۹٫۲درصد است، افزود: در سطح استان آذربایجان غربی تعداد مدارس گلی، خشتی و خشکه چینی به صفر رسیده است و هیچ مدرسه‌ای به این شکل وجود ندارد.
طبق گفته‌های وی، در قالب مدارس سنگی با ملات ۲۹۳ کلاس وجود دارد و مدارس کانکسی ۳۲۰ مدرسه را شامل می‌شود که از این تعداد ۱۲۰ مدرسه دارای دانش آموزان بالای ۲۰ نفر هستند.
وی با بیان اینکه در این راستا در کشور طرحی از سال مالی ۱۴۰۱آغاز شده است، ادامه داد: این طرح به نام شهید دانش آموز رضا پناهی اجرا می‌شود و شیوه نامه اجرایی آن نیز ابلاغ و اطلاعات لازم نیز جمع آوری و اجرای آن از امسال آغاز شده است.
پیرانشهر کمترین میزان فضای آموزشی را در آذربایجان غربی داراست
آنچه که از صحبت‌های مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی احصا شد چالش کمبود فضای آموزشی در هشت منطقه آموزشی از مجموع ۲۴ منطقه استان حاد بوده و نیازمند توجه جدی است.قهرمان رحمانی در این باره گفت: شهرستان پیرانشهر با سرانه ۱٫۷ متر مربع فضا به ازای هر دانش آموز کم ترین میزان فضای آموزشی را در استان دارد.وی با بیان اینکه نواحی یک و ۲ ارومیه نیز به رغم واقع شدن در مرکز استان نیازمند افزایش سرانه فضای آموزشی هستند افزود:شهرستان سردشت، بخش سیلوانا، شهرستان‌های اشنویه، بوکان، میاندواب، مرحمت آباد و مهاباد نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی از نظر کمبود سرانه آموزشی قرار دارند.براساس اظهارات رحمانی، آذربایجان غربی برای رسیدن به سرانه متوسط کشوری در حال حاضر نیازمند چهار هزار و ۵۰۰ کلاس درس است و ۸۱ هزار میلیاردریال اعتبار جهت تحقق این موضوع لازم است.برای مقاوم سازی فضاهای آموزشی این استان نیز ۲۸ میلیارد و ۹۴۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، آذربایجان غربی استانی با بیش از سه میلیون نفر جمعیت ساکن و حدود ۷۰۰ هزار نفر دانش آموز است دستیابی به توسعه همه جانبه با توسعه و تقویت آموزش و پرورش ممکن خواهد بود و این موضوع با توجه به زیرساخت‌ها و سایر عوامل موثر محقق خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


هفت × = 49