معاون حفاظت درياچه اروميه :

سهمی از بودجه به دریاچه ارومیه نرسید

سهمی از بودجه به دریاچه ارومیه نرسید

گروه خبر: معاون حفاظت دریاچه ارومیه در پاسخ به این سوال که چه میزان بودجه برای احیای دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است، گفت: معمولا این طور نیست که دریاچه در بودجه ردیف اعتباری مخصوصی را داشته باشد. اما از محل ماده ۱۰ و ۱۲ که برای حوادث و بحران‌ها در نظر گرفته شده، معمولا اعتباری هم برای این هدف اختصاص داده می شود. به عنوان مثال امسال از همین محل حدود ۵۵۰ میلیارد تومان بودجه برای ارومیه در نظر گرفته شده که بخشی از آن تخصیص داده شده است.
به گزارش آراز آذربایجان،ارتفاع تراز آبی دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰٫۶۸ رسیده است. این خبر را در شرایطی کیاست امیریان معاون حفاظت دریاچه ارومیه به بازار اعلام کرد که به گفته خودش تراز آبی دریاچه در مدت مشابه پارسال ۱۲۷۱٫۲۸ بوده است.
آنگونه که این مقام مسئول می گوید بارش حوضه از ابتدای سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه سال جاری) تا پایان دی ماه ۱۵۰ میلی متر که این میزان نسبت به زمان مشابه امار بلند مدت ۱۹ در صد افزایش را نشان می دهد. با این وجود تراز آب دریاچه بازهم نسبت به سال قبل ۶۰ سانتی متر کمتر است.
او با بیان اینکه سالیان سال بیش از ورودی آب، خروجی داشته ایم، ادامه داد: برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که حدود ۲ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت داشته ایم. البته در سال هایی که میزان بارندگی ها کمتر است و سالهای خشکی را داریم میزان فشاری به منابع آبی وارد می شود، بیشتر است.
به گفته امیریان، هم اکنون وسعت دریاچه دو هزار و ۵۹ کیلومتر مربع و سال گذشته سه هزار و ۴۹۹ کیلومتر مربع بوده که نشان از کاهش یک هزار و ۴۴۰ کیلومتری دریاچه ارومیه دارد. گفتنی استامسال بارش باران در حوضه ارس ۷۳٫۱ میلیمتر، دریاچه ارومیه ۱۶۱٫۶ میلیمتر، حوضه زاب ۳۶۹٫۸ و میانگین کل استان ۱۴۸٫۸ میلیمتر بوده است.
میزان بارندگی ها در حوضه آبریز ارومیه از ابتدای سال آبی تاکنون نسبت به سال قبل حدود ۱۹ درصد افزایش یافته اما تراز آبی دریاچه نسبت به سال گذشته ۶۰ سانتی متر کمتر است
سهم ۶ درصدی آب از قیمت تمام شده محصولات کشاورزی
معاون حفاظت دریاچه ارومیه در پاسخ به این سوال که در طول سال های گذشته تا چه اندازه نحوه استفاده آب به خصوص در حوزه کشاورزی اصلاح شده است، گفت: میزان مصرف آب در این حوزه را تا حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است اما بازهم فاصله زیادی با استانداردهای جهانی و از همه مهم ترین اقلیم منطقه داریم.
امیریان که مدیریت مصرف آب را منوط به اصلاح اقتصاد آن می داند، گفت: در حال حاضر آب تنها ۳ درصد بهای تمام شده محصول کشاورزی را به خود اختصاص داده که تقریبا هیچ است. بدون شک اگر این سهم افزایش پیدا کند ناخودآگاه به سمت اصلاح روش های کشت محصولات و آبیاری خواهیم رفت. اما اگر این اتفاق نیافتد عملا نمی توانیم انتظار تغییر زیادی را در این حوزه داشته باشیم.
او همچنین تاکید کرد: البته گفته های من به معنی حذف کشاورزی از اقتصاد ایران نیست. بلکه باید به سمت روش های جدید کشاورزی بابهره وری بالا و البته مصرف پایین آب حرکت کنیم.
معمولا این طور نیست که دریاچه در بودجه ردیف اعتباری مخصوصی را داشته باشد. اما از محل ماده ۱۰ و ۱۲ که برای حوادث و بحران‌ها در نظر گرفته شده، معمولا اعتباری هم برای این هدف اختصاص داده می شود
سهمی از بودجه به ارومیه نرسید
امیریان در پاسخ به این سوال که چه میزان بودجه برای احیای دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است، گفت: معمولا این طور نیست که دریاچه در بودجه ردیف اعتباری مخصوصی را داشته باشد. اما از محل ماده ۱۰ و ۱۲ که برای حوادث و بحران‌ها در نظر گرفته شده، معمولا اعتباری هم برای این هدف اختصاص داده می شود. به عنوان مثال امسال از همین محل حدود ۵۵۰ میلیارد تومان بودجه برای ارومیه در نظر گرفته شده که بخشی از آن تخصیص داده شده است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۸:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


+ 5 = نُه