سن ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه به اتمام رسیده است

سن ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه به اتمام رسیده است

آرازآذربایجان-معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: سن ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه به اتمام رسیده و مثلاً یک اتوبوس معیوب در حد ۲۰۰ اتوبوس با استاندارد یورو ۴ آلودگی تولید می‌کند.
سعید موسوی، با تشریح عمده دلایل آلودگی هوای این شهر اظهار داشت: آلودگی هوای شهر ارومیه را به ۲ بخش می‌توان تقسیم کرد، آلودگی هوای ناشی از گردوغبار که منشأ آن خارج از کشور و کشورهای همسایه است که بیشتر در اواخر اسفند و بهار اتفاق میافتد و در مواردی در ابتدای فصل پاییز بروز می‌کند که اثرات لحظه‌ای و بالایی دارد و تقریباً زود نیز با تغییرات جوی برطرف می‌شود.
وی افزود: بخش دیگر آلودگی هوای ارومیه که بیشتر در فصول سرد سال و در اواخر فصل پاییز و زمستان بروز و همزمان با وارونگی دمایی و پایداری هوا اتفاق می افتد، ناشی از آلاینده‌های هوای است که به نوعی خودمان تولید می‌کنیم و بیشتر ناشی از سوخت و احتراق در خودروهای داخل شهر و حتی گرمایش خانگی و انباشت آلاینده‌ها است و به علت پایداری هوا در این فصل شاید بیشتر از پدیده گردوغبار دوام داشته باشد.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: عمده آلاینده‌های هوای ارومیه ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون و ذرات معلق کوچک‌تر از ۲٫۵ میکرون می‌باشد که در پدیده گردوغبار بیشتر منشأ زمینی داشته و ناشی از فرسایش بادی و خشک شدن تالاب‌ها، تخریب زمین و مراتع و خشکسالی به وجود می‌آید.
موسوی درباره علت تشدید آلودگی هوای ارومیه در سال گذشته تصریح کرد: در سال‌های اخیر آلودگی هوای ارومیه افزایش پیدا نکرده و حتی نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته است، نمودار مقایسه‌ای آمار کیفیت هوای ارومیه در ۶ سال گذشته نشان دهنده این موضوع است که بیشترین آلودگی در سال ۹۴ دیده شده و سال ۹۶ از سال‌های گذشته وضعیت بهتری را شاهد بودیم.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر آلودگی هوا در زمستان و اواخر پاییز، ناشی از فعالیت‌های خودما و آلودگی ناشی از خودروهای در داخل شهر می‌باشد افزایش داشته که می‌توان بحث‌های زیادی در خصوص علل آن انجام داد که یکی از این علل می‌تواند فرسودگی ناوگان حمل و نقلعمومی شهر باشد.
وی گفت: در شهرها و کشورهای پیشرفته که در خصوص کنترل آلاینده‌های هوا فعالیت کرده و موفق نیز بوده اند ناوگان حمل‌ونقل عمومی نقش مهمی دارد، از آنجایی که هرچه فعالیت این ناوگان بهتر و بیشتر باشد می‌تواند سبب استفاده کمتر از خودروهای شخصی شود و در نتیجه آلاینده کمتری به محیط شهر که ظرفیت خود بالای محدودی دارد می‌شود.
موسوی با اشاره به اهمیت ناوگان حمل و نقل عمومی در آلودگی هوا ابراز کرد: کیفیت بالا و استاندارد حمل و نقل عمومی باعث افزایش رغبت مردم به استفاده از این وسایط نقلیه خواهد شد، در شهرهای مثل ارومیه نمی‌توان فقط به اتوبوس و تاکسی متکی بود بخصوص حاشیه نشینی که ایجاد شده باعث مشکلات زیادی شده که حتی آلاینده بیشتری نیز تولید می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ناوگان حمل و نقل شهری فرسوده ارومیه بخصوص اتوبوس‌رانی نقش به سزایی در آلودگی هوای ارومیه دارد گفت: در حال حاضر اکثر اتوبوس‌های ارومیه فرسوده اند و استاندارد یورو ۲ دارند که باید استاندارد یورو ۴ داشته باشند، در شهرهای آلوده جهان مثل شهرهای اروپایی که در زمانی آلودگی هوا یکی از مشکلات آنها بود الآن استانداردهای یورو ۶ رعایت می‌شود که ما هنوز اندر خم یک کوچه هستیم و اتوبوس‌های یورو ۲ ما هم درست کار نمی‌کنند.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست آذربایجان تاکید کرد: طی بررسی صورت گرفته یک اتوبوس خراب و آلوده در ارومیه در حد ۲۰۰اتوبوس با استاندارد یورو ۴ آلودگی تولید می‌کند و اثرات زیان‌بار بالایی دارد، تاکسی رانی ارومیه هم تا ۳۵ درصد فرسوده است البته در سالهای اخیر تلاش‌هایی جهت جایگزینی این تاکسی‌ها شده است.
موسوی در خصوص نظارت محیط زیست بر ناوگان عمومی شهر ارومیه گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست و از طریق معاونت نظارت و پایش در طول سال نظارت‌هایی بر این ناوگان دارد و در مقاطع مختلف با همکاری سازمان‌های اتوبوس رانی و تاکسی رانی شهرداری ارومیه بازدیدهای سرزده‌ای برای کنترل کارکرد آنها انجام می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه سن ناوگان حمل و نقل ارومیه تمام شده تصریح کرد: بعضی وقت‌ها با نوسازی ظاهری و کارهای دیگر نمی‌توان منکر آن شد، همچنین چالش‌های موجود در کارگروه آلودگی هوای استان بررسی می‌شود و به کارگروه آلودگی هوای استان در سال گذشته مقرر گردید شهرداری در سال جاری اقدام به خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید با استانداردهای روز اقدام نماید.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی در پایان خاطر نشان کرد: مشکل آلودگی هوا جنبه‌های متعددی دارد که یک جنبه آن ناشی از حمل و نقل است در آلودگی هوای شهر ارومیه حتی ساخت و سازهای شهری، کم آب شدن دریاچه ارومیه و تغییرات اقلیمی نیز تأثیرگذار است که نیاز با مطالعات بیشتر در این مورد است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۹:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


× شش = 12