نماينده مردم سردشت و پيرانشهر در مجلس :

سن ازدواج و اشتغال ۱۲ میلیون جوان با بی توجهی مسئولان در حال گذراست

سن ازدواج و اشتغال ۱۲ میلیون جوان با بی توجهی مسئولان در حال گذراست

گروه خبر:عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه میزان بیکاران باسواد ? ۳برابر بیکاران بی_سواد است، گفت: سن ازدواج و اشتغال ??۱۲ میلیون جوانان با بی توجهی مسئولان در حال گذراست. رسول خضری در گفت وگو با خانه ملت، درخصوص گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر وجود ۷ میلیون بیکار در کشور، گفت: آمار بیکاری به طور قطع از ۷ میلیون اعلامی از سوی مرکز پژوهش های مجلس بیشتر است، در حال حاضر ۱۲ میلیون جوان در کشور زندگی می‌کنند که متاسفانه سن ازدواج و اشتغال آنها در حال گذر است.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آمارهای متناقض اعلامی در حوزه‌های مختلف از سوی مسئولان، افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی رسیدگی به شرایط اشتغال در کشور است، بنابراین این وزارتخانه باید سازوکار مناسبی را برای افزایش اشتغال درجامعه درنظر بگیرد؛ البته برای اعلام میزان بیکاری در کشورباید از اطلاعات دقیق دراین حوزه استفاده شود.
وی با یادآوری وجود ۱۲ میلیون جوان درحال گذر از سن ازدواج و اشتغال در جامعه، تصریح کرد: به طور حتم آماربیکاری بسیار بالاتر از میزانی است که مسئولان در نهادهای مختلف اعلام می کنند، در این زمینه وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی به تنهایی نمی تواند در حل مشکل بیکاری موفقیت های قابل قبولی را کسب کند بنابراین اگر به دنبال اقدام اساسی دراین حوزه هستیم باید مجموعه دستگاه ها و نهادهای مرتبط دراین بخش وارد عمل شوند.
خضری ادامه داد: به عنوان مثال وزارت علوم در بحث جذب دانشجویان در رشته های موردنیاز جامعه جدی ورود کند، درحال حاضر بیشتر از ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند به طوری که میزان بیکاران باسواد ۳ برابر بیکاران بی سواد است، بنابراین باید سطح دانشگاه ها را از حوزه آموزش تئوری به کارآفرینی ارتقاء داد، از این رو براساس نیازهای بازار کار باید دانشجو دردانشگاه ها تربیت شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه دانشجویان باید در حوزه کارآفرینی فعالیت کنند، گفت: درحال حاضر راهی جز این برای مقابله با بیکاری در کشور وجود ندارد، همچنین اینکه باید در بحث اشتغالزایی به صنایع کوچک توجه ویژه داشت زیرا صنایع بزرگ بیشتر ارزش افزوده داشته و نقش کمتری در بحث اشتغالزایی دارند.
عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم با اشاره به اینکه بیکاری بزرگترین بحران اجتماعی است، افزود: باید با همکاری هر ۳ قوه وبهره گیری از ظرفیت های کارشناسی همه وزارتخانه ها درجهت اشتغالزایی و حل مشکل بیکاری حرکت کرد، البته باید درهرحوزه ای از اعلام آمار متناقض جلوگیری کرده و آمار صحیح را اعلام کرد؛ همچنین می توان با ایجاد مجلس جوانان به حل مشکلات این قشر ازجامعه بیشتر امیدوار بود.رییس مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی اعلام کرد: نرخ بیکاری سال ۹۴ از سوی دولت ۱۱ درصد عنوان شده که اگر این میزان را بپذیریم نشان می‌دهد وضعیت اشتغال گروه‌های سنی، جنسی و تحصیلی مختلف در حوزه بیکاری خوب نیست.جلالی افزود: همچنین در سال ۹۴، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیکار داریم که با احتساب شاغلان ناقص این میزان به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و با احتساب جمعیت فعال دلسرد از اشتغال این میزان به ۷ میلیون نفر می‌رسد که رقم فوق تا سال ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون بیکار خواهد رسید که باید توجه داشت تبعات بیکاری صرفا اقتصادی نبوده و بحران‌های زیادی مثل طلاق و اعتیاد را به دنبال دارد.
عضو هیئت رییسه کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه حدود ?? درصد بهای گندم مناطق سردسیر پرداخت نشده است، گفت: ?? درصد ماشین الات کشاورزی فرسوده است،این امر موجب می شود که راندمان تولید کاهش و در مقابل هزینه تولید افزایش یابد. جلال محمود زاده درباره وضعیت پرداختی به کشاورزان،گفت: دولت هنوز اعتباری نزدیک یک میلیارد سیصد پنجاه میلیون تومان که برای صندوق بیمه کشاورزی در نظر گرفته شد را اختصاص نداده است؛ بنابراین بدیهی است که صندوق بیمه کشاورزی نمی تواند مطالبات بیمه کشاورزی را پرداخت کند.
نماینده مردم مهاباد درمجلس شورای اسلامی عدم پرداختی دولت در زمینه بیمه کشاورزی به صندوق بیمه کشاورزی، موجب شد این صندوق نتواند خسارت کشاورزان را پرداخت کند،تصریح کرد:متاسفانه عدم پرداخت خسارت کشاورزان در زمینه حوادث غیرمترقبه مشکلات عدیده ای برای کشاورزان ایجاد کرده است.
وی ادامه داد:هنوز مناطق سردسیرکشور نزدیک به ۸۰ درصد بهای گندم را در یافت نکردند واین درحالی است که متاسفانه هنوز طلب چغندر قند سال گذشته به کشاورزان پرداخت نشده است؛بدین معنا که علاوه بر سال گذشته بهای چغندر کاران امسال هم پرداخت نشده است.
نماینده مردم مهاباد در مجلس،تصریح کرد:قرار بود سرمایه گردش برای کشت محصولات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار بگیرد،اما متاسفانه این مهم تاکنون عملیاتی نشده است. وی ادامه داد: ۷۰ درصد ماشین آلات کشاورزی فرسوده است؛زیرا زمان تولید این ماشین آلات درحدود متوسط به بالای ۲۰تا ۲۵ سال می رسد؛بنابراین با این اوصاف راندمان تولید دراین راستا نه تنها کاهش می یابد،بلکه هزینه تولید نیز افزایش می یابد.عضو هیئت رییسه کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه وضعیت مطالبات کشاورزان در وضعیت نامناسبی قرار دارد،یادآورشد:خسارات بیمه کشاورزان،دامداران و باغداران در طی دوسال گذشته پرداخت نشده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


+ دو = 9