- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

سند توسعه آذربایجانغربی باید موردتوجه خاص قرار گیرد

Posted By admin On شهریور ۲۷, ۱۳۹۶ @ ۵:۰۶ ق.ظ In اخبار ویژه,سیاسی | No Comments

گروه خبر:رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با شرایطی که در استان آذربایجان غربی داریم باید به سند توسعه آن توجه خاصی شود و سرمایه‌گذاری نیز مورد توجه قرار گیرد.
علی لاریجانی در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی اظهار داشت: سخنانی که در این جلسه در ارتباط با مسائل این منطقه ایراد می‌شود نشان دهنده دغدغه مسئولان است.
وی تصریح کرد: اما من از دید دیگری ارزیابی کلی از کشورمان بیان می‌کنم که در وضعبت استان‌ها نیز اثر می‌گذارد و استان‌های دیگر نیز همین دغدغه‌ها را دارند و نقطه قوت آذربایجان غربی تمرکز کردن شاخک مسئولان در مورد اقتصاد کشور است.
وی افزود: باید به وجه از موضوع ارزش داد و باید در مسائل اساسی موضوعات سنجیده در نظر گرفته می‌شود چراکه آورده خوبی برایمان است و در این میان برخی از کشورها که ظرفیتشان از ما کمتر نیست دچار آشفتکی هستند که خوشبختانه در بسیاری از امور این موضوع در کشورمان اصلا وجود ندارد.
وی افزود: مدیران استان آذربایجان غربی دردمندانه به دنبال هموار کردن مشکلات اقتصادی هستند و در این میان این موضوع بسیار مهم است که در بحث‌های کلان کشوری به وفاق برسیم و این در حالی است که عقاید مختلفی نیز بین صاحب نظران وجود دارد اما دولت و مجلس به عنوان دو قوه مهم به دنبال انجام دادن تکالیفشان هستند.
لاریجانی اظهار داشت: دولت فعلی تازه نفس است و از حمایت نمایندگان برخوردار است از این رو باید بیش از پیش به برطرف کردن مشکلات اهتمام بورزد.
وی افزود: ظرفیت استان آذربایجان غربی را در محور توسعه می‌توان به بخش کشاورزی ربط داد بنابراین صنایع مرتبط با این حوزه باید بهبود یابند و توسعه صنایع جانبی و تکمیلی کشاورزی نیز می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.
لاریجانی اظهار داشت: گسترش صنایع جانبی با کارآفرینی خلاقانه می تواند به حل مشکلات روستایی و کشاورزی منجر شود چراکه اگر مشکلات این چرخه اقتصادی برطرف نشود روستاها خالی از سکنه می‌شوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تنها با کشاورزی نمی‌توان مشکلات را برطرف کرد و با سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع می‌توان این موضوع را برطرف کرد و در این میان توسعه با کمک مردم می‌تواند صورت گیرد گرچه همگان از مشکلات موجود در وضعیت عمرانی کشور اطلاع دارند اما در مجموع با با شرایطی که در استان آذربایجان غربی داریم باید به سند توسعه آن توجه خاصی شود و سرمایه‌گذاری نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: نکته سوم به عنوان یک مزیت آذربایجان غربی این است که در موضوع صادرات بیش از پیش خود را نشان دهد و در این میان اگر بازارچه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی ایجاد می‌شود باید محور اصلی آن صادرات باشد و در غیر اینصورت از مزیت‌های استان به خوبی استفاده نشده است.رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آذربایجان غربی می‌تواند در توسعه توریسم بیشتر در نظر گرفته شود و از آن نهایت استفاده را بکند و چون ما کشور نفت و گازی هستیم کمتر به معادن توجه می‌کنیم در حالیکه فقط حدود هفت درصد معادن کشورمان کشف شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد که این موضوعکفران نعمت است از این رو استفاده از معادن استانی مد نظر باشد و استاندار اذربایجان غربی باید پیگیر این موضوع باشد و تنها به دنبال بودجه های مرکزی نباشند.
*کارخانجات سرمایه لازم برای خرید محصولات کشاورزان آذربایجان غربی را ندارند
استاندار آذربایجان غربی گفت: کارخانجات کنسانتره سرمایه لازم برای خرید محصولات کشاورزان را ندارند و لازم است حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش در اختیارشان قرار گیرد. قربانعلی سعادت با تقدیر از نمایندگان مجلس به خاطر طرح بخش عمده‌ای از مشکلات استان اظهار داشت: انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی در جهت رفع این مشکلات در کنار دولت باشد و برای حل آن تلاش کند.
وی افزود: آذربایجان غربی آبان ماه امسال مفتخر به برگزاری کنگره بزرگداشت ۱۲ هزار شهید این استان است که در همین جلسه از شخص رئیس مجلس شورای اسلامی دعوت می‌شود تا با حضور خود این بزرگداشت عظیم را ارج بنهند.
سعادت گفت: آذربایجان غربی در شمال غرب کشور یکی از مهم‌ترین استان‌هایی است که با چالش‌های امنیتی و جنگ روبه‌رو است به طوری که ۹۶۷ کیلومتر با کشورهای همسایه ایران مرز مشترک دارد و اگرچه در مقاطعی از سال هم تهدیداتی صورت می‌پذیرد اما خوشبختانه با هوشیاری نیروهای مسلح منطقه مرزهای امنی داریم.
وی اظهار داشت: اکثر معضلات امنیتی که در کشور ممکن است رخ دهد در همین خطه خنثی می‌شود و در این میان نیروهای مردمی اعم از قومیت‌های آذری و کرد زبان در ایجاد امنیت منطقه نقش بسزایی دارند.
استاندار آذربایجان غربی گفت: علی‌رغم این‌همه مشکلات که در آن‌سوی مرزهای استان وجود دارد ما هیچ مشکل امنیتی نداریم و آمادگی داریم با تمامی توطئه‌های دشمن که برای این خاک برنامه‌ریزی می‌شود مقابله کنیم.
وی تصریح کرد: در چهار ساله اخیر خط مشی صحیحی با محوریت توسعه آذربایجان غربی شروع شده که امید می‌رود با همراهی مجلس ادامه داشته باشد.
*۹ سال تلاش برای تغییر نام فرودگاه ارومیه به شهید باکری به نتیجه نرسید
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل کارشکنی وزارت راه و شهرسازی و با وجود ۹ سال تلاش برای تغییر نام فرودگاه ارومیه به فرودگاه شهیدمهدی باکری هنوز این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده است. نادر قاضی‌پور دراین جلسه از رئیس مجلس شورای اسلامی خواست تا به وضعیت آذربایجان رسیدگی کند و به داد آن برسد و پیگیر موضوعاتی مثل احیای دریاچه ارومیه و رسیدگی به جاده‌های خطرناک آذربایجان غربی شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت نقشه منطقه ویژه اقتصادی ارومیه ـ سرو را به مجلس ارائه نمی‌دهد در حالی که این کار باید سریع‌تر انجام شود و منطقه ویژه اقتصادی ارومیه ـ سرو به دلیل تأثیرات مثبتی که در اقتصاد منطقه می‌گذارد باید در مجلس تصویب شود.قاضی‌پور گفت: ۹ سال تلاش کردیم که فرودگاه ارومیه را به نام شهید مهدی باکری تغییر نام دهند و اگر این کار انجام نشود نشان از تبعیض است چراکه تعداد زیادی از حاضرین از جمع از خانواده شهدا هستند و مردم آذربایجان شهید باکری را دوست دارند.
وی با اشاره به جریانات رأی اعتماد به وزرای دولت دوازدهم اظهار داشت: اگر شما حمایت نمی‌کردید من و مجلس به وزیر راه رأی اعتماد نمی‌دادیم بنابراین به وزیر راه و شهرسازی بگویید این استان را به خاطر قاضی‌پور مورد غضب قرار ندهد.قاضی‌پور تصریح کرد: روستاهایی داریم که از بسیاری از شهرها بسیار زیبا و بهتر هستند و این نعمت خداوندی است و بیشترین سردخانه‌های جهان نیز در ارومیه وجود دارد بنابراین اگر کمک شود تا بتوانیم سیاست‌های کلی را پیگیری کنیم می‌توان شاخص‌های توسعه آذربایجان غربی را ارتقا داد.
*ردیف بودجه به قطار سریع السیر ارومیه-تبریز اختصاص داده شود
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: از وعده های رئیس جمهور به مردم ارومیه راه اندازی قطار سریع السیر ارومیه به تبریز بود که هنوز که هنوز است ردیف بودجه آن ایجاد نشده و باید به سرعت این ردیف اعتباری در لایحه بودجه گنجانده شود. سیدهادی بهادری نیزدر جلسه با تقدیر از سفر وی به آذربایجان غربی اظهار داشت: امروزه دریاچه ارومیه دیگر یک موضوع استانی و ملی نیست بلکه به دلیل ابعاد انسانی و زیست محیطی آن یک موضوع فرا ملی است.
بهادری گفت: ۲۳ شهرستان در داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه هستند و ۲۵ نماینده مجلس در این منطقه فعالیت دارند و اگر یک نگاه و انسجام صحیح در ۲۵ نماینده این حوضه آبریز دریاچه ارومیه باشد می‌توان کارهای اثر بخشی انجام داد.
وی تصریح کرد: ما باید از شیوه سنتی کشاورزی دیگر خارج شویم تا روند احیا دریاچه ارومیه شتاب گیرد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمسیون‌های مجلس بحث شده و سال قبل نیز ایده‌ها و طرح‌های خوبی مطرح شد که حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از شهرستان‌ها جمع آوری شود و نیمی از این مقدار به شهرستان تهران اختصاص پیدا می‌کند اما عملاً از این ۴۰ هزار میلیارد تومان مثلاً فقط ۱۰۰ میلیارد تومان به شهرداری ارومیه تعلق می‌گیرد که در این رابطه طرحی ارائه شده بود که این بحث ملی شود که می‌تواند به کشور کمک کند.
*رتبه ۲۹ در شاخص بهداشت و سلامت سزاوار مردم آذربایجان غربی نیست
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: رتبه ۲۹ در شاخص بهداشت و سلامت سزاوار مردم آذربایجان غربی نیست بنابراین ارتقا این رتبه نیازمند همت دولت و همکاری مجلس است. رسول خضری در همین جلسه اظهار داشت: استان آذربایجان غربی با سه کشور مرز مشترک دارد از این رو موضوعات امنیتی از ابعاد گوناگون پیوسته در این استان مطرح می‌شود.وی افزود: واحدهای اقتصادی و فرصت‌هایی که استان می‌تواند از مرزهای مشترک استفاده کند بر هیچ فردی پوشیده نیست و نباید مرزها را با دید تهدید مشاهده کرد بلکه باید این موضوع را یک فرصت خدادادی تلقی کرد.
خضری بیان کرد: بزرگ‌ترین چالش ما در مملکت به موضوع اشتغال‌ و معیشت مردم مربوط می‌شود که مقام معظم رهبری نیز در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهوری نیز به این موضوع اشاره کردند بنابراین ما باید این موضوع را به دولت تفهیم کنیم و خواستار ارائه آمار درست در مورد اشتغال‌ باشیم.وی خاطرنشان کرد: مردم به دنبال برطرف کردن مشکلات خود هستند و دولت باید اطلاعات صحیح را در اختیار مردم قرار دهد چراکه با شعار هیچ موضوعی را نمی‌توان به سرانجام رساند.نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس گفت: آذربایجان غربی در شاخص بهداشت و سلامت در بین ۳۱ استان کشور در رتبه ۲۹ قرار دارد و این موضوع در حالی است که می‌توانستیم به‌عنوان استان توریسم سلامت معرفی شویم اما همین ظرفیت امروز به‌عنوان چالشی برای استان مطرح می‌شود.
وی یادآور شد: جاده‌های مواصلاتی یکی از دیگر مشکلات استان‌ آذربایجان غربی است و در این میان از مرزهای مشترک خودمان نتوانسته‌ایم به خوبی استفاده کنیم و جاده‌های استان به‌عنوان جاده‌های مرگ معرفی می‌شوند و مبادلات ترانزیتی استان در مرزهای استان‌های دیگر انجام می‌شود که جای بسی تاسف دارد.
خضری تأکید کرد: مناطق آزاد آذربایجان غربی یکی دیگر از ظرفیت‌های استان است و امروز امتیاز مناطق به استان‌هایی داده شده که موضوع واردات را دنبال می‌کنند در حالی که آذربایجان غربی می‌توان نقش مهمی را در ورود ارز به کشور داشته و علاوه بر آن مشکل فروش تولیدات داخلی و بازار مصرف یکی دیگر از مشکلات آذربایجان غربی است.
*سود بانکی کمر تولید کننده‌های آذربایجان غربی را خرد کرده است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آذربایجان غربی گفت: نظام بانکی نیازمند تغییرات بنیادین است چرا که سود بانکی دهها درصدی کمر تولید کننده ها را خرد کرده است. همچنین حسن انتظار اظهار داشت: از تمامی گروه‌های نظامی، امنیتی و سیاسی که در ایجاد امنیت کشورمان نقش آفرینی می‌کنند نهایت تشکر را داریم و امروز امنیت آذربایجان غربی بیش از امنیت تهران بزرگ است.
وی با تقدیر از اقدامات استاندار آذربایجان غربی افزود: امروز بحث غالب شهروندان آذربایجان غربی در مورد مدیریت ارشد استان است و با توجه به درخواست مردم، نخبگان استان و عملکرد آقای سعادت در مورد برطرف کردن مشکلات مردم خواستار ابقای ایشان به‌عنوان استاندار آذربایجان غربی هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این روزها در مورد تجدید ارزیابی کارخانجات برای حفظ ۲۵ درصد سهم مالکانه بحث می‌شود در حالی‌که برای اصلاح ترازهای کارخانجات انتظار داریم یک سال به صاحبان و مالکان صنایع مهلت داده شود تا مشکلات صنعتی برطرف شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، وی با اشاره به سرسام‌آور بودن سودهای بانکی خاطرنشان کرد: کارخانه داران در همه حال با موضوع سود بانکی دست و پنجه نرم می‌کنند و برای پرداخت آن وقت می‌گیرند و مسئولان نیز در این مورد به‌صورت شفاف سخن نمی‌گویند به‌گونه‌ای که سود بانکی در بازه‌ای از زمان تا ۴۲ درصد افزایش یافت که اکنون به ۱۸ درصد کاهش یافته است بنابراین نظام بانکی باید دست‌خوش تغییر و تحولاتی قرار گیرد.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%b3%d9%86%d8%af-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b9%d9%87-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86%d8%ba%d8%b1%d8%a8%d9%8a-%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%af-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af%d8%aa%d9%88%d8%ac/

URLs in this post:

[1] Image: http://www.araznews.ir/wp-content/uploads/2017/09/IMG_4987.jpg

[2] Image: http://www.araznews.ir/wp-content/uploads/2017/09/IMG_4997.jpg

[3] Image: http://www.araznews.ir/wp-content/uploads/2017/09/IMG_5002.jpg

[4] Image: http://www.araznews.ir/wp-content/uploads/2017/09/IMG_5014.jpg

[5] Image: http://www.araznews.ir/wp-content/uploads/2017/09/IMG_5034.jpg

[6] Image: http://www.araznews.ir/wp-content/uploads/2017/09/IMG_5042.jpg

[7] Image: http://www.araznews.ir/wp-content/uploads/2017/09/IMG_5053.jpg

[8] Image: http://www.araznews.ir/wp-content/uploads/2017/09/IMG_5072.jpg

[9] Image: http://www.araznews.ir/wp-content/uploads/2017/09/IMG_5082.jpg

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.