رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان:

سند تحول استان آذربایجان غربی تدوین می‌شود

سند تحول استان آذربایجان غربی تدوین می‌شود

گروه خبر: رییس سازمان مدیریت و برنامه_ریزی آذربایجان غربی از برنامه ریزی برای تدوین سند تحول این استان در دولت مردمی سیزدهم خبر داد و گفت: این سند در جهت توسعه و پیشرفت و در راستای امید افزایی و باز آفرینی اعتماد مردم تهیه می‌شود.
به گزارش آراز آذربایجان، حسین سپهری اظهار کرد: این سازمان در جهت توسعه و پیشرفت استان، برنامه ریزی تحول منطقه‌ای را با رویکرد مردمی و تحولی دولت سیزدهم و با احصا مشکلات، چالش‌های اساسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف استان با ریل گذاری صحیح، اصولی و هدفمند با اصلاح رویه‌ها و ساماندهی حاشیه نشینی و محرومیت زدایی دنبال می‌کند.
وی افزود: تدوین این سند همچنین بر مبنای عدالت منطقه‌ای و رفع نابرابری‌ها، افزایش بهره وری، ارتقای فرهنگ عمومی جامعه برمبنای هویت ایرانی اسلامی، توسعه دیپلماسی اقتصادی فرهنگی با کشورهای همسایه با چشم اندازی روشن برای آینده استان تدوین خواهد شد.
سپهری ادامه داد: نگاه ما به برنامه ریزی، منطقه‌ای است و تدوین سند ۱۹ شهرستان هم در این راستا انجام خواهد شد که با تدوین این اسناد می‌خواهیم به سند توسعه استان برسیم.
به گفته وی، پس از تدوین سند توسعه شهرستان، سند راهبردی اجرایی استان را تدوین می‌کنیم چون آرمان برنامه ریزی منطقه‌ای را پیشبرد و توسعه را از برای مردم به سوی با مردم و در نهایت توسط مردم معنا کرده‌ایم. سپهری تاکید کرد: تخصیص بودجه باید منجر به توسعه منطقه شود ولی ما در استان شاهد عدم تعادل منطقه‌ای هستیم و ۸۰ درصد وقت ما صرف بودجه می‌شود ولی ۲۰ درصد هم خروجی نداریم. رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی یادآور شد: در استان در صورتی می‌توانیم به توسعه پایدار برسیم که مناطق از نظر شاخص‌های اقتصادی. اجتماعی. فرهنگی و خدماتی دارای الگو تعادلی باشند.
بهبود وضعیت برخی شاخص‌ها در استان آذربایجان غربی
سپهری در خصوص بهبود وضعیت برخی شاخص‌های استان اضافه کرد:با توجه سیاست‌ها و اقدامات موثر دولت انقلابی و مردمی سیزدهم در استان، اثرات مثبت این اقدامات را در بهبود وضعیت برخی شاخص‌ها مثل نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ تورم شاهد هستیم.
»مثلا نرخ بیکاری در فصل بهار ۱۴۰۱ در کشور ۹/۲ درصد و در استان ۷/۴ درصد، نرخ مشارکت اقتصادی در بهار ۱۴۰۱ در کشور معادل ۴۰/۲ درصد و در استان ۴۴/۲ درصد، نرخ تورم در تیرماه ۱۴۰۱ در کشور ۴۱ درصد و استان ۴۴/۲ که البته این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل آن ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد که نرخ تورم استان بدلایل متعدد مثل هزینه‌های حمل و نقل و دوری از مرکز و کمبود حمل و نقل ریلی و نبود سایر زیرساخت‌های خدماتی بطور طبیعی چند درصد بالاتر نسبت به میانگین کشور است ولی وضعیت استان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و خدماتی رو به بهبود است«
ایجاد عدالت منطقه‌ای با ضابطه مند کردن منابع
وی گفت: ایجاد عدالت منطقه‌ای با ضابطه مند و شاخص مند کردن منابع به جای چانه زنی و ایجاد تبعیض و بی عدالتی یکی از سیاست‌های سازمان مدیریت در استان است. سپهری افزود: در برنامه ریزی صرفا نگاه تک بعدی توسعه برمبنای اقتصاد مطرح نیست بلکه توسعه فرهنگی و اجتماعی مناطق را مدنظر قرار داده و تربیت را نیز به عنوان یکی از زیربناهای توسعه مطرح کرده‌ایم البته این مهم مستلزم این است که به فرهنگ توجه ویژه شود.
نظارت فنی و اجرایی در اجرای پروژه‌های استان باید با حساسیت بیشتری دنبال شود
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با تاکید بر نظارت فنی و اجرایی بر روند اجرای پروژه‌های استان ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها در خصوص اجرای درست و صحیح پروژه‌ها باید نظارت فنی و اجرایی جدی و دقیق‌تری انجام دهند چون با توجه به بازدیدهای انجام شده. روند خوبی را در این بخش شاهد نیستیم. وی گفت: خوشبختانه کمیته نظارت فنی در شهرستان‌ها مجدداا راه اندازی شده و نظارت بیشتر و دقیق‌تری بر اجرای پروژه‌ها انجام خواهد شد.سپهری در خصوص ادامه چنین روندی توسط دستگاه‌ها و پیمانکاران تاکید کرد: قطعا پروژه‌های مشکل دار با عدم تخصیص مواجه خواهند شد و در ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها و یا ارزشیابی پیمان‌کاران نمره منفی لحاظ خواهد شد
اختصاص ۲۳۷۴ میلیارد تومان در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۱ از اعتبارات سفر ریاست جمهور به آدربایجان غربی
ریییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آدربایجان غربی گفت: دولت مبلغ ۲۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام مرتبط به احیای دریاچه اختصاص داده است.سپهری در خصوص تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری نیز اضافه کرد: نتایج این سفر قطعا به رفع نابرابری‌های استان کمک خواهد کرد و نقشه راهی برای همه دستگاه‌های ملی و استانی تا پایان دولت ترسیم شده است.وی یادآور شد: برای تکمیل و اجرای طرح و پروژه‌های عمرانی استان در قالب ۱۵۷ مصوبه، مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی و برای حمایت از طرح‌های اقتصادی و سرمایه گذاری نیز مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر طی سه سال به استان اختصاص می‌یابد.سپهری افزود: این اعتبارات به ارتقای شاخص‌های توسعه استان کمک کرده و منجر به عدالت منطقه‌ای خواهد شد.وی تاکید کرد: در راستای اجرایی شدن مصوبات سفر ریاست جمهوری تاکنون سه مرحله تخصیص داشته‌ایم که مرحله اول ۷۲۵ میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه و ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی به پروژه‌های مربوطه تخصیص و مرحله سوم هم مبلغ ۹۵۰ میلیارد تومان به صورت نقدی در نظر گرفته شده که پرداخت آن در دست اقدام است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۸:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


8 × = هشت