سناریوهای چندگانه محافل خاص برای حمله سیاسی به دولت

سناریوهای چندگانه محافل خاص برای حمله سیاسی به دولت

گروه سیاسی: دولت در شرایطی این روزها در دو جبهه تحریم و کرونا درحال مبارزه است که برخی محافل خاص سناریوهای جدیدی را برای حمله با دولت نوشته اند.
سکوت نصفه و نیمه بعد از تذکرات رهبری درحال شکسته شدن است، گویی قرار این مجلس بر همراهی و همگامی قرار نگرفته است، مجلسی که کلید واژه »انقلابی« را کنار نام خود گذاشته است اما آنچه این روزها در بهارستان دیده می شود چیزی جز تلاش های یک طرفه برای تنش آفرینی و حاشیه سازی نیست، آنهم در روزهای کرونا زده مردم از یک سو و روزهای سخت اقتصادی ناشی از تحریم های سنگین از سوی دیگر.
تریبون ها علیه دولت باز شدند
تریبون های آشکار و نهان باز شده اند، یک روز شایعه سازی ها از تریبون های پنهان کلید می خورد و روزی دیگر انتقادات عجیب و غریب از تریبون های آشکار. نقطه ثقل و مشترک تریبون ها اما یک جا بیشتر نیست؛»بهارستان«.
مجلسی های جدید که تا همین چند وقت پیش وزرای دولت را به صف کرده و به مجلس فرامی خواندند تا از آنها سوال کنند یا کلید استیضاح را می زدند و تا پای صادر کردن حکم اعدام برای رئیس جمهور هم پیش رفته بودند بعد از تذکرات صریح و بدون ابهام رهبر انقلاب مدتی سکوت اختیار کردند، سکوتی که به نظر می رسد درحال شکسته شدن است و حال در مسیری دیگر برای فشار بر دولت قرار گرفته اند.
اگر تا چند روز پیش کلیدواژه هایی چون »گروگانگیری معیشت«، »چشم دوختن به کاخ سفید« و …محور حملات به دولت بود این روزها با بهانه و بی بهانه روحانی و وزرا و معاونانش آماج حملات مجلسی ها قرار می گیرند. پروژه های حمله به دولت حتی تا پای پیوند زدن کرونا با سیاست یا معیشت مردم با ایالت های آمریکا هم پیش رفته است .سه روز پیش بود که محمدباقر قالیباف که چند ماهیست در رأس پارلمان نشسته و سکانداری مجلس را برعهدده دارد در نطقی دولت را هدف نقدهای مستقیم خود قرار داد و با مقصر جلوه دادن دولتمردان در مشکلات اقتصادی فعلی و بی توجه به آنچه شرایط تحریمی و کرونایی بر کشور تحمیل کرده است گفت«تصمیمات ما در حوزه مسکن، بورس، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، سیاست‌های پولی و بانکی، نظام بودجه ریزی، اختصاصِ ارز ترجیحی، سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو، بی تفاوتی نسبت به گرانی ها و رها کردن بازار و بی توجهی به تولید ملی، به پاستور و بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا. پس به مردم آدرس غلط ندهید.«
جملاتی که مستقیما روحانی و دولتش را مقصر شرایط فعلی جلوه می داد و به نوعی تکرار همان اتهام زنی ها و نقدهای غیرمنصفانه به دولت بود. نقدهایی که تا دیروز از زبان طیفی از منتقدان دلواپس دولت چون پایداری ها شنیده می شد اما گویا رئیس مجلس هم خود را در همان مسیر قرار داده است.
سکوت دولتی ها شکست
در پاسخ به چنین اظهاراتی از سوی رییس مجلس »عبدالناصر همتی« رییس کل بانک مرکزی به وی توصیه کرد بانک مرکزی را وارد مباحث سیاسی و حاشیه‌ای نکند که به مصلحت کشور نیست؛ »برای اطلاع حضرتعالی در دو سال و نیم گذشته بانک مرکزی درمقابل فشار حداکثری دولت آمریکا، خط مقدم جنگ اقتصادی علیه کشورمان را مدیریت کرده و با پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، سد محکمی درمقابل توطئه گسترده آمریکا و هم‌پیمانانش برای فروپاشی اقتصاد کشور بوده است. مردم عزیز بدانند اگر بانک مرکزی چشم به نتیجه انتخابات آمریکا دوخته بود، اینگونه با قدرت درمقابل فشار حداکثری ایستادگی نمی‌کرد و این‌قدر نیز هدف حمله دشمنان قرار نمی‌گرفت.«محمدباقر نوبخت هم دست به قلم شد و در نامه ای خطاب به قالیباف نوشت:»علی‌رغم تنگناهایی چون عدم تحقق درآمدهای نفتی، هم چرخ توسعه کشور همچنان در گردش است، هم ۳۶ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت گرفته و هم حقوق و یارانه‌ها در کنار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و افزایش حقوق کارکنان دولت انجام شده است«او تلاش مجلس برای برقراری یارانه های جدید را هم محل اشاره خود قرار داده و تاکید کرده است»امروز مردم ایران به جای اعانه و یارانه از مدیران خود رفع تحریم و برداشتن زانوی زور از گلوی اقتصاد ایران را با حفظ عزت‌ملی طلب می کنند. مردم ما هنوز به خاطر دارند که با رفع تحریم می‌شود سال‌ها شاهد تثبیت نرخ ارز، تورم یک رقمی و رشد دو رقمی بود« نوبخت اتهامات به روحانی درباره مذاکره با دولت جدید آمریکا را بی پاسخ نگذاشته و نوشته است«دولت خواهان هیچ مذاکره‌ای نیست. رسانه‌های جهان شهادت می‌دهند که در سفر قبلی جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم به مقر سازمان ملل متحد، بارها ترامپ به انحاء گوناگون و از طریق وساطت برخی از رؤسای جمهور کشورهای اروپایی درخواست مذاکره داشت که قاطعانه رد شد و فقط و فقط موکول به رفع تحریم و شناخت حقوق ملت ایران گردید . با اعتقاد عرض می‌کنم که دولت همانطور که طی سال‌های تحریم در مسیر سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، مقاومت نمود و خار در چشم و استخوان در گلو چیزی نگفت و کار کرد؛ امروز نیز برای رفع تحریم عزتمندانه از ملت ایران، همه رخدادها را عاقلانه رصد می‌کند و برای کاهش آلام مردم تلاش می‌کند تا فرصت بسازد و برای سربلندی ملت بزرگ ایران اقدام کند. اما اگر دشمن منافع و مصالح ملت ما را به رسمیت نشناسد مردم ایران نشان داده‌اند که در برابر زورگویی‌ها مقاوم و پیروزند.»
جهانگیری هم اینبار سکوت اختیار نکرده و کنایه هایی صریح به رئیس مجلس زده است. او با تاکید بر اینکه همه می دانند که زبان مدیران دولت برای پاسخگویی زبان الکن نیست، تاکید کرد»ما شرایط کشور و مردم را در موضع گیری های خود لحاظ می کنیم و می دانیم که مردم در شرایط سخت کنونی از مسئولان خود انتظار دارند که به فکر زندگی و معیشت آنان باشند نه اینکه سرگرم دعوا و مجادله با یکدیگر شوند چرا که این مسئله گره ای از زندگی آنان باز نمی کند«جهانگیری توصیه ای هم به منتقدان سرسخت دولت کرده و می گوید» کسانی که می گویند مدیران دولت دچار ضعف هستند خوب است این دو مقطع زمانی که شرایط کشور از لحاظ تحریم های بین المللی یکسان بوده است را مقایسه کنند و ببینند چه اتفاقاتی در بخش های مختلف اقتصادی کشور رخ داد.«
سیگنال همکاری دولت دریافت نشد
اصرار مجلسی ها بر مقابله با دولت آنهم در چندماه حساس پایانی عمر این دولت که با کرونا و تحریم پیوند خورده است درحالی صورت می گیرد که بارها و بارها دولتمردان با ارسال سیگنال هایی به پارلمان‌نشینان خواستار توجه بیشتر به تصویب لوایح مهم و برجای مانده دولت که برخی از آنها با معیشت مردم سروکار دارد شده اند. نمایندگان اما طی ماهی که از عمر مجلس یازدهم می گذرد تاکنون نه طرحی را به تصویب رسانده اند، نه حتی لوایح معیشتی دولت را مورد بررسی و تصویب قرار می‌دهند. عمده طرح‌های مجلس طی این مدت بیشتر عناوین و محورهایی پرطمطراق اقتصادی و با محوریت مباحث یارانه ای و معیشتی بوده است که نتوانسته تایید نهایی شورای نگهبان را بگیرد، چه آنکه براساس اظهارات اعضای شورای نگهبان منابع مالی و پشتوانه قانونی برای طرح های معیشتی مجلس باید در نظر گرفته شود.
بی توجهی به توصیه های رهبری
»نیت الهی و خالص«، »کار برای مردم« و »پرهیز از جو زدگی« اولین توصیه رهبر معظم انقلاب به نمایندگان در۲۲تیرماه سال جاری و در دیدار مجازی با آن‌ها بود. حضرت آیت الله خامنه‌ای در توصیه دیگری،»توجه به مسائل کلیدی و اصلی کشور و پرهیز از دچار شدن به حاشیه‌ها و اولویت دادن به مسائل فرعی« را مورد تاکید قرار داده و تاکید کرده بودند »در شرایط کنونی، در موضوع اقتصاد، مسائل اصلی کشور عبارتند از «تولید، اشتغال، مهار تورم، مدیریت نظام پولی و مالی، و عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت«.
معیشت مردم در روزهای تحریم و کرونا همان مسئله کلیدی مورد اشاره رهبری است که بررسی لوایح معیشتی می‌تواند نشانه‌ای از عمل به آن رهنمودها باشد. تعامل با قوه مجریه هم گرچه دوبار از سوی رهبری مورد تاکید قرار گرفت و عملی نشد هم می‌تواند اولویت دیگر نمایندگان باشد.
شایعات و حملات از کجا هدایت می شود؟
شایعاتی که این روزها علیه دولت ساخته می شود از یک سو و حملات به تصمیمات دولت از سوی دیگر درحالی این روزها شدت گرفته است که روان و آرامش مردم به شدت تحت تاثیر کرونا و مشکلات معیشتی که بخشی از آن نتیجه تحریم هاست قرار گرفته است. شرایطی که مردم را از یک سو نگران و از سوی دیگر دلزده و خسته از رفتار سیاسیون و تندروها کرده است.به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازخبرآنلاین، نکته قابل تامل و قابل تاسف اما آنجاست که برخی از این شایعه سازی ها و حملات به شکلی هدایت شده از سمت محافل منتسب به افرادی صورت میگیرد که پیشتر در قامت رقیب انتخاباتی رئیس جمهور ظاهر شده بودند، افرادی که یا این روزها در تدارک برای ورودی دوباره به عرصه انتخابات هستند یا سمتی دارند و بی توجه به شرایط خاصی که کشور در آن قرار گرفته است با اهداف انتخاباتی یا سیاسی دولت را هدف و آماج حملات خود قرار می دهند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۸ ق.ظ

دیدگاه


× 5 = بیست