رئیس اداره نظارت بر حیات وحش آذربایجان غربی:

سمندر آذربایجانی برای اولین بار ثبت شد

سمندر آذربایجانی برای اولین بار ثبت شد

آرازآذربایجان– رئیس اداره نظارت بر حیات وحش آذربایجان غربی از ثبت سمندر آذربایجانی به نام آذربایجان غربی خبر داد.
امید یوسفی با بیان اینکه نزدیک هشت گونه سمندر در سطح کشور مشاهده و شناسایی شده است افزود: برای اولین بار سمندر آذربایجان غربی توسط کارشناسان محیط زیست استان در اشنویه مشاهده و ثبت شد.
وی با بیان اینکه در این راستا ۱۶عدد سمندر کردستانی در استان مشاهده شده است افزود: این گونه جانوری جزو گونه های نادر است که تنها در آذربایجان غربی مشاهده شده است.
رئیس اداره حیات وحش آذربایجان غربی با بیان اینکه این گونه ابتدا توسط محققان علاقمند به حوزه محیط زیست استان مشاهده سپس در بازدید از کارشناسان اداره کل در شهرستان اشنویه مورد تایید قرار گرفت ادامه داد: در زمان حاضر این گونه در کشور به اسم استان آذربایجان غربی ثبت شده است و تلاشها برای تکثیر جمعیت و صیانت از این گونه در حال انجام است.
یوسفی در خصوص تهدید به انقراض گونه های جانوری در استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بر اساس لیست ارائه شده از سوی محیط زیست جهانی هم اکنون ۳۸ گونه حیات وحش استان در معرض انقراض، آسیب و تهدید جدی و از بین برفتن نسل قرار دارد.
وی گوزن زرد ایرانی، قوچ و میش ارمنی، کل و بز، سیاه گوش، گربه پالاس، هامستر ایرانی، شنگ، میش مرغ، اردک سرسفید، عقاب طلایی، خروس کولی دشتی، افعی البرزی، لاک پشت مهمیزدار، سمندر آذربایجانی، پنج گونه از خفاش ها، عروس غاز و پلنگ به همراه سنجاب دم موشی را از مهمترین این گونه ها عنوان کرد.
یوسفی تخریب زیستگاه از طریق تبدیل مراتع به اراضی دیم، چرای بی رویه دام و خارج از ظرفیت تعریف شده در مراتع استان، توسعه در بخش های صنعتی، کشاورزی، خدماتی و … بدون ضوابط و معیارهای زیست محیطی، شکار و صید بی رویه و یا غیر مجاز و تغییرات محسوس اقلیمی را از مهمترین چالش های پیش روی حیات وحش استان عنوان کرد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


سه × 9 =