سلطه فرهنگ غرب قدرت کاذب

سلطه فرهنگ غرب قدرت کاذب

علی رزم آرای
گروه فرهنگی:اشاره، در دوشماره گذشته و متوالی روزنامه آراز آذربایجان، در روزهای شنبه و دوشنبه، دو مطلب مستقل به هم پیوسته که قالب گردآوری داشتند، با تنظیم نویسنده این مقدمه به انتشار پیوستند.
این مطالب گردآوری شده سر جمع حاوی ۱۶ قطعه معرفی از ۲۶ فیلم سینمایی با فرم و محتوایی ضد ایرانی بودند که تاکنون در جهان سینما و در سینمای هالیود ساخته شده¬اند.
لزوم معرفی و تحلیل این ۲۶ فیلم از حیث تأثیرگذاری سینما و پالایش روح و روان انسان از جهات مختلف آگاهی¬دهی، زوایه دید، شیوه¬روایت، شخصیت¬شناسی و جامعه¬شناسی سینما بسیار پراهمیت است.
در ادامه دو بخش روایت شده در پیشانی¬نوشت فوق، بخش سوم و نهایی این فهرست ۲۶ تایی، در قالب ۱۰ قطعه به انتشار سپرده می¬شود:
زنان بدون مردان(۲۰۰۹):فیلم داستان چهار زن ایرانی است که با کم شدن حمایت سازمان سیا از کودتا در ایران در سال۱۹۵۳، دچار شرایط ناگواراجتماعی می¬شوند، یکی از آنان تلاشگر سیاسی، دومی یک زن تن‌فروش، سومی یک بانوی کمونیست و چهارمی یک دختر سنتی است.
کارگردان: شیرین نشاط، شجاع آذری ویش مستر یا ارباب کابوس ها(۱۹۹۷):داستان یک جن شیطانی که قرارست سه آرزوی صاحب خود را برآورده کند، تا به دنبال آن به او اجازه داده شود سه برادر خود را به زمین بیاورد.
شروع داستان با سرقت از یک موزه است، نگهبان¬ها با دزدان درگیر می¬شوند، در این درگیری مجسمه¬ی اهورا مزدای ایرانی شکسته شده و یک سنگ سرخ از آن خارج می¬شود، دختری که جزو گروه دزدان است سنگ را لمس کرده و به همین علت جنی از آن خارج می¬شود. آن جن هم شروع به کشتار انسان¬هایی می¬کند که در عوض یک آرزو جان خود را می¬فروشند.
کارگردان: رابرت کورتزمن استر و پادشاه (۱۹۶۰) :داستان این فیلم درباره¬ی ایرانِ قبل از میلاد مسیح است.
زمانی که همسر پادشاه کشته می¬شود، استر (یک زن یهودی)، مورد توجه پادشاه قرار می¬گیرد. به همین دلیل پادشاه سعی می¬کند جو علیه یهود را از بین ببرد، این نفرت به خاطر ذات پلید هامان در ذهن مردم شکل گرفته بوده است. قبل از اینکه پادشاه بتواند با استر ازدواج کند و هامان شروررا شکست دهد، عوامل دیگری وارد عرصه می¬شوند، و زن جذاب دیگری نیز در این میان مورد توجه پادشاه واقع می¬شود.
کارگردان: رائول والش، ماریو باوا کتاب استر(۲۰۱۳):کارگردان در این فیلم، کتاب مقدس استر را که داستان یک قهرمان است را به تصویر می¬کشد.
خشایار شاه که درصدد است ملکه¬ی جدیدی انتخاب کند استر را می¬بیند و او را به همسری خود اختیار می¬نماید.
در حالی که پسر عمه¬ی استر، مردخای و هامان شرور می¬خواهند قدرت پادشاهی را از تصرف خشایارشاه در آورده و خود حاکم سرزمین شوند. زمانی که استر از نقشه¬ی شوم هامان مطلع می¬شود برای اینکه صداقت خود را به خشایار شاه اثبات کند، جان خود را در راه امنیت مردمش از دست می¬دهد. کارگردان: دیوید ای آر وایت بکارت (۲۰۱۲):داستان مبارزه¬ی سه زن در محیط¬های اجتماعی و فرهنگی ایران، و رو به رو شدن آنها با بحران های پیش¬بینی نشده است. دختری که در خانواده مذهبی بزرگ شده و با اجبار پدر تن به ازدواج می¬دهد. فیلم به مسائلی از قبیل قتل¬های ناموسی، قاچاق زنان و دیگر مشکلات زنان خاورمیانه و اروپا می¬پردازد.
کارگردان: سعید خوزه حجاب طلایی (۲۰۱۱):این داستان که با یک انقلاب آغاز می¬شود و در جای دیگری از جهان خاتمه می¬یابد.
داستانی درباره پول، نفت و عشق نامشروع یک دختر زیباست که عاشق مردی از یک سرزمین دیگر می¬شود، به همین علت روسری طلایی به سر می¬کند و در فضایی لبریز از توطئه¬های بین¬المللی، دروغ و برنامه¬های سری و جاسوسی، فرهنگ¬ها در مقابل هم قرار می¬گیرند، دوستی¬ها محک می¬خورد، پیوندها ازهم گسسته می¬شوند،
و زندگی ها نابود می¬شوند. کارگردان: تری تی میلر مریم (۲۰۰۲):داستان یک خانواده¬ی ایرانی که مقیم آمریکاست و در حومه نیوجرسی زندگی می¬کند، و پدر خانواده پزشک است. پسر برادر وی برای ادامه ی تحصیل به آمریکا می¬آید و فردی اصولگرا و مذهبی و از طرفداران آیت ا… خمینی است.
زمانی که دانشجویان در ایران سفارت آمریکا را تصرف م¬ کنند، “علی” پسر برادر او، نیز درصدد قتل شاه ایران بر می¬آید، شاه پهلوی در مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ در منهتن بستری است و عموی علی هم پزشک این مرکز است.
در همین زمان با گروگان¬گیری کارمندان سفارت آمریکا در ایران، مردم آمریکا دست به اعتراض می¬زنند.
کارگردان: رامین سری دختر تنها در شب به خانه می¬رود (۲۰۱۴):فضای فیلم شهر اشباحی را با نام “شهر بد” نشان می¬دهد، مکانی که نماد مرگ و تنهایی است، مردم شهراز وجود یک خون آشام که در کمین آنهاست بی¬خبرند.
این فرد خون آشام یک دختر چادریِ ایرانی است که پدرش “حسین” مردی دائم¬الخمر بوده و به همین دلیل دختر دچار مشکل می¬شود. کارگردان: آنا لیلی امیرپور اورشلیم؛ شمارش معکوس(۲۰۱۱):این فیلم اقتباسی از کتابی با همین نام است و ضد برنامه¬های هسته¬ای ایران است.
درباره گروهی از مسلمانان ایرانی موسوم به گروه “هفت شگفت انگیز” است که می¬خواهند با بمب¬گذاری در خاک آمریکا، این کشور را نابود کنند. کارگردان: هارولد کرنک فرستاده (۱۹۸۳):داستان یک نماینده ایرانی که از طرف جمهوری اسلامی به آمریکا فرستاده می¬شود تا یک ساواکی ایرانی که در دوران شاه خدمت می¬کرده است را به قتل برساند، اما پیش از ترور، این فرد توسط فرد دیگری کشته می¬شود و به همین دلیل سفر او دچار تغییر می شود.
کارگردان: پرویز صیاد
منبع:موسسه مطالعاتی آمریکا ( آ س ی پرس)

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


× هفت = 7