سلبریتی ها و مبارزه از زیر لحاف!

وحید حاج سعیدی
بدون شک شما هم اگر جزو آن چند میلیون نفری باشید که با فیلتر شکن یا بدون فیلتر شکن در فضای مجازی به سیر آفاق و انفس می پردازند و شبانه روزی به فکر درآمد مخابرات و اپراتور ها هستند، با واژه »اسلاکتیوسم« یا همان»مبارزه از زیر لحاف« آشنا هستید.
این واژه از ترکیب دو کلمه (Slacker) کسی که از انجام وظیفه‌اش شانه‌خالی می‌کند و (Activism) فعالیت به قصد تغییر به دست آمده است.
در حقیقت مبارزه از زیر لحاف یا اسلاکتیوسم به معنای فعالیت مفرط در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است که در نهایت فرد فعال، احساس می‌کند در یک زمینه عمومی مثل تلاش برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، جلوگیری از گسترش اعتیاد، جمع آوری زباله در طبیعت، حفاظت از محیط‌ زیست، مبارزه با رانت خواری، زمین خواری، بی عدالتی و …. مشارکتی جدی داشته و دارد!
این افراد که حتی حال پوشیدن پیژامه هم ندارند و آشغال های منزل خودشان را به زور تا سر کوچه می برند تا چه رسد به اینکه در طبیعت حاضر شوند و زباله جمع کنند قصد ایجاد آرمان شهر با لباس راحتی و از روی مبل و کاناپه دارند که حقیقتاً جای تشکر و دست مَمَلی دارد!
از اقدامات چشمگیر این بزرگواران در زمان احساس تکلیف، می توان به تغییر عکس پروفایل متناسب با موضوع مورد مناقشه، انتشار عکس نوشته (با جملات فاز سنگین)در صفحات مجازی، ایجاد کانال های تلگرامی و در گام نهایی و به قول بروسلی ضربه آخر راه انداختن کمپین اشاره کرد!
این افراد که بیشتر آنها سلبریتی، نیمه سلبریتی و شبه سلبریتی هستند، شهرت کاذب خود را مدیون حرکت در مسیر مخالف آب به قصد بیشتر دیده شدن هستند. فلذا مبارزات، اعتراضات، فرهنگ سازی، احساس همدردی یا حتی تسلیت گفتن های آنها با خلق الله تفاوت های ماهوی دارد. آتش این تفاوت‌نمایی که با ادبیات غیر متعارف، پوشش غیرمتعارف، آرایش غیر متعارف، مدل موی غیر متعارف، اعتراض غیر متعارف، تسلیت غیر متعارف، و در نهایت »سبک زندگی غیرمتعارف« شعله ور می شود یک باد بزن خوب و شش دانگ به نام رسانه ملی دارد که انصافاً در طول این سال ها در معرفی و جانمایی سلبریتی ها نقش پر رنگ و قابل اعتنایی داشته است! حضور نیمه عریان بعضی از بازیگران زن در مراسم افتتاحیه یا اختتامیه یک جشنواره سینمایی با لباس های آنچنانی، افراط در استفاده از واژگان بیگانه در مجامع رسمی، استفاده از واژگان سخیف کوچه بازاری در محاورات روزمره، پخش تصاویر ناخن های لاک زذه شان در فضای مجازی، حضور در برنامه‌های رسمی با آرایش‌های ناهمگون و ناهمخوان با فرهنگ بومی و ملی – بخصوص مدل موهای عجیب و غریب – از مختصات سلبریتی های وطنی و غیر وطنی است و این ها همه و همه نمادهایی برای این»متفاوت‌نمایی« به قصد تسخیر قلب‌ها و چشم‌ها، کسب محبوبیت اجتماعی، و جمع‌آوری لایک و فالوور در فضای مجازی است. البته تا اینجای قضییه داستان طبیعی است و همه سلبریتی ها در دنیا اینگونه اند. قصه آنجا غصه ناک می شود که رسانه ملی به منظور از دست ندادن مخاطبانی که پای تلویزیون خمیازه می کشند در اکثر برنامه های مناسبتی و غیر مناسبتی از این افراد به عنوان مهمان، کارشناس، مدعو و … دعوت به عمل می آورد و صحه بر رفتارهای کژتابانه این جماعت می گذارد و آتش این ناهنجاری اجتماعی را جانانه باد می زند!
آخر داستان هم ناگفته پیداست! سلبریتی که مالیات نمی دهد، فیم ها و سریال هایش در شبکه های مختلف پخش و باز پخش می شوند، هر جا رود قدر بیند و بر صدر نشیند، در مقابل نیروی انتظامی قلدری می کند، رفتار، پوشش، آرایش، ادبیات غیر متعارف دارد ولی باز هم با احترام به رسانه ملی دعوت می شود، دچار این توهم سوفسطایی می شود که فردی که مهم و تاثیر گذار در جامعه است . فلذا به خود اجازه می دهد در باب مسائل زیر و درشت اظهار نظر کند، مردم را به تجمع و اعتراض تحریک کند و جالبتر اینکه رسانه ملی را تحریم کند! به هوش باشیم!

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


× 5 = بیست پنج