سلامت عمومی‌تان را بهبود ببخشید

سلامت عمومی‌تان را بهبود ببخشید

گروه خانواده و سلامت: تجویز دارو و دستور پزشک گاهی لازم است اما تا زمانی که تغییرات مناسب را در سبک زندگی‌تان ایجاد نکنید، سلامت عمومی‌تان بهبود نخواهد یافت.
در واقع بعضی از بهترین چیزها برای سلامتی در داروخانه‌ها فروخته نمی‌شوند و نیازی نیست پولی بابتشان بدهید.
قدردانی و سپاسگزاری
اهل شکرگزاری کردن هستید؟ گاهی به راحتی درگیر جزئیات روزمره زندگی و مسئولیت‌ها و مشغله‌های آن می‌شویم که فراموش می‌کنیم بابت آنچه داریم باید شکرگزار باشیم. تحقیقات نشان می‌دهد قدردان بودن و نشان دادن شکرگزاری به سلامت جسم و روح کمک می‌کند. مثلاً معلوم شده افرادی که عادت به شکرگزاری دارند کمتر از درد و ناراحتی‌ها شکایت می‌کنند و استقامت و انگیزه بیشتری برای مراقبت از سلامتی خود دارند.
پژوهش‌ها حتی نشان می‌دهند افرادی که قدردانی خود را نشان می‌دهند، کمتر عصبانی می‌شوند و روحیه تهاجمی ندارند و دارای سطح سالم‌تری از اعتمادبه‌نفس هستند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید در زندگی روزمره خود سپاسگزار باشید این است که دفترچه شکرگزاری روزانه داشته باشید. هر روز پنج چیزی را که بابت آن‌ها قدردان هستید در این دفترچه بنویسید و در طول روز به آن‌ها فکر کنید.
نور خورشید
نور خورشید حالتان را خوب می‌کند. یک اختلال شایع به نام اختلال خلقی فصلی وجود دارد که باعث می‌شود وقتی روزها کوتاه می‌شوند افراد احساس افسردگی و بی‌حالی کنند، چون کمتر از نور خورشید استفاده می‌کنند.
ضمناً نور خورشید باعث افزایش سطح ویتامین D در بدن می‌شود که ویتامینی هورمون مانند بوده و برای عملکرد سیستم ایمنی و سلامت استخوان مهم است اما به حس و حال بهتر نیز کمک زیادی می‌کند. بیشتر افراد مدت زمان زیادی را در خانه و فضای بسته می‌گذرانند که برای سلامتی‌شان مضر است. روزانه دست‌کم نیم ساعت برای پیاده‌روی صبحگاهی زیر نور خورشید وقت بگذارید، حتی اگر وقت محدودی دارید.
هوای تمیز
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، در سراسر دنیا ۴٫۲ میلیون مرگ با کیفیت بد هوا مرتبط هستند. آلودگی هوا، ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی و عوارض ریوی را افزایش می‌دهد. ضمناً هوای فضای داخل خانه نیز به دلیل بخارات آشپزی و محصولات شوینده و پاک‌کننده و دیگر مواد شیمیایی، کیفیت خوبی ندارد. در صورت امکان جایی زندگی کنید که هوای تمیزی دارد و هوای داخل خانه را فیلتر کنید.
خواب باکیفیت
مطالعات نشان می‌دهند افرادی که هر شب کمتر از شش ساعت می‌خوابند بیشتر احتمال دارد طول عمر کوتاه‌تری داشته باشند. ضمناً افرادی که دیابت یا فشارخون دارند، اگر شب‌ها کمتر از شش ساعت بخوابند، دو برابر بقیه در معرض مرگ زودهنگام هستند. کیفیت خواب نیز مهم است.
اگر معمولاً شب‌ها آنقدر این پهلو و آن پهلو می‌کنید تا خوابتان ببرد، پس کیفیت خوابتان خوب نیست و بهتر است به یک پزشک متخصص خواب مراجعه کنید. مشکلاتی مانند آپنه خواب و برخی از داروها نیز می‌توانند به خواب رفتن و در خواب ماندن را سخت‌تر کنند.
به خواب خوب الویت بدهید و هر روز و هر شب سر ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید و بخوابید تا بدنتان عادت کند. اتاق خوابتان هیچ نوری نداشته باشد و خنک باشد. نور و گرمای زیاد می‌تواند ترشح هورمون ملاتونین را که هورمون خواب‌آور است کاهش دهد.
تنفس درست
بیشتر افراد تند تند و سطحی نفس می‌کشند. این الگوی تنفس نادرست، کیفیت دی اکسید کربن را در خون کاهش می‌دهد، pH خون را بالا می‌برد و می‌تواند عاملی برای ایجاد اضطراب و تشدید استرس باشد.
تنفس سالم و درست، تنفس شکمی است؛ یعنی وقتی نفس می‌گیرید نه تنها قفسه سینه، بلکه شکم‌تان نیز باز شود. وقتی درست نفس می‌کشید، اگر یک دست خود را روی بالای شکم‌تان قرار دهید و دست دیگر را روی سینه، دستی که روی شکم است با هر تنفس باید بیشتر از دست دیگر بالا بیاید. این شیوه کمک می‌کند سطح دی اکسید کربن در خونتان تعدیل شده و سطح pH نیز در خونتان تغییر کند و در نتیجه بیشتر احساس آرامش می‌کنید و اضطرابتان کم می‌شود. خیلی از مشکلات مرتبط با استرس با یادگرفتن تنفس درست، قابل حل هستند.
معاشرت و ارتباط اجتماعی
مطالعات نشان داده‌اند افرادی که ارتباطات خوبی با دیگران دارند و به طور مرتب اهل معاشرت هستند، هم جسم سالم‌تری دارند و هم شادترند.
برقرار کردن ارتباطات خوب با دیگران و داشتن روابط دوستانه با بالاتر رفتن سن، اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. پس کناره‌گیری نکنید و از اجتماعات فاصله نگیرید. حتی اگر این روزها به خاطر پاندمی کرونا مجبورید از جمع دوری کنید، با تلفن و اینترنت، ارتباط خود با دوستان را حفظ کنید. این خیلی مهم است!
یاد گرفتن چیزهای جدید
وقتی شما چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید، مغزتان ارتباطات جدیدی شکل می‌دهد که باعث می‌شود آتروفی مغز که از دست رفتن بافت مغز و عملکرد آن که عامل پیری است، به تأخیر بیفتد. دو تا از بهترین فعالیت‌هایی که سلامت مغز را تقویت می‌کنند، یاد گرفتن زبان جدید و یاد گرفتن مهارت ِ کار کردن با یک وسیله‌ی جدید است. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که بیشتر از یک زبان بلدند، به احتمال کمتری به آلزایمر مبتلا می‌شوند و اگر دچار این بیماری هم بشوند عملکرد مغزشان بهتر است. کار کردن با یک ابزار جدید، مغزتان را وادار می‌کند به راه‌های جدیدتری فکر کند.
مهم این است که چیزی یاد بگیرید که برایتان کاملاً جدید است یا در زمینه‌ای است که کاملاً با آن ناآشنا هستید. در کلاسی ثبت‌نام کنید که موضوعش را تا به حال یاد نگرفته و کشف نکرده‌اید تا مغزتان در برابر پیری و سالخوردگی دفاع بیشتری داشته باشد.
تحرک بدنی
همه می‌دانیم که تحرک بدنی برای جسم و روح خوب است. در واقع، ورزش برای تمام اندام‌ها و ارگان‌های بدن مفید است، نه فقط برای قلب. ورزش با برقرار کردن ارتباطات جدید در مغز و بهبود شیوه‌ی خون‌رسانی و انتقال بهتر اکسیژن و کاستن از ریسک سکته مغزی، به سلامت مغز کمک بزرگی می‌کند. پس حتماً ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید و به آن عادت کنید. حداقل نیم ساعت پیاده‌روی روزانه را فراموش نکنید!
وقت گذراندن در طبیعت
طبیعت درمانگر است! مطالعات نشان می‌دهند غرق در طبیعت شدن، فشارخون و ضربان قلب را پایین می‌آورد و استرس را کاهش می‌دهد. وقتی با طبیعت ارتباط برقرار می‌کنید، سیستم پاراسمپاتیک فعال می‌شود که مربوط به استراحت و آرامش سیستم عصبی است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از سایت تبیان، ضمناً درختان، مواد شیمیایی طبیعی به نام فیتونسید تولید می‌کنند که تأثیر خوبی بر عملکرد سیستم ایمنی دارد.
زمانی را برای سپری کردن در طبیعت در نظر بگیرید و وقتی در خانه هستید، پرده‌ها را کنار بزنید تا نور طبیعی بیشتر به داخل بیاید. هر وقت توانستید در جنگل یا فضای سبز قدم بزنید چون بهترین راه برای فاصله گرفتن از هیاهو و آلودگی‌ها و تنفس فیتونسیدهاست.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


3 − دو =