سلامتی و اهدای خون

سلامتی و اهدای خون

گروه خانواده و سلامت: در کم خونی تعداد، اندازه گلبول‌های قرمز یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود.
از علل ایجاد کننده کم خونی می‌توان کمبودهای تغذیه‌ای، خونریزی، ناهنجاری‌های ژنتیکی، بیماری‌های مزمن و یا مسمومیت‌های دارویی را نام برد. کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع‌ترین کم خونی‌های تغذیه‌ای در کودکان و زنان در سنین باروری است.
*علایم کم خونی
مهم‌ترین علامت کم خونی، احساس ضعف و خستگی زودرس است. رنگ پریدگی پوست ضربان نامنظم یا تند، تنگی نفس، درد قفسه سینه، احساس سبکی در سر و یا سرگیجه خفیف، مشکلات عصبی، بی‌حسی، کرختی یا سردی انتهای اندام‌ها و سردرد از دیگر علایم کم خونی به شمار می‌روند.
هر خانم در یک سال می‌تواند ۳ مرتبه اهدای خون داشته باشد و در صورتی که به توصیه‌های لازم عمل کند می‌تواند از کم خونی پیشگیری کرده و سال‌های متمادی خون اهدا کند. اهداکنندگان نباید فراموش کنند که برای سلامتی بخشیدن به بیماران با اهدای خون خود، باید به فکر سلامتی خود نیز باشند.
جهت پیشگیری از کم خونی ناشی از کمبود آهن در زنان اهدا کننده، موارد زیر توصیه می‌شود:
- مصرف قرص‌های حاوی آهن: پس از هر بار اهدای خون در صورت صلاحدید پزشک اهداکنندگان، قرص فروس سولفات به فرد اهدا کننده ارایه می‌شود. چنانچه این قرص‌ها با معده خالی مصرف شوند جذب آن‌ها بهتر و بیشتر صورت می‌گیرد اما در این حالت سبب تحریک معده و بروز مشکلات گوارشی می‌شوند که می‌توان برای کاهش این عوارض به تدریج به میزان آن افزود و در آخر شب قبل از خواب آن را مصرف کرد.
ویتامین »ث« جذب آهن را افزایش می‌دهد، منابع غذایی حاوی ویتامین »ث« عبارتند از: پرتقال، گریپ فورت، گوجه فرنگی، کلم، توت فرنگی، فلفل سبز، لیموترش.از نوشیدن چای یا قهوه یک ساعت قبل تا دو ساعت پس از مصرف قرص آهن خودداری کنید. مصرف همزمان بعضی داروها مانند آنتی اسیدها و ویتامین »E« باعث کاهش جذب آهن می‌شود. از مصرف همزمان قرص آهن با ترکیبات دارای کلسیم مانند لبنیات خودداری کنید.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۶:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


8 × سه =