گزارش گراني در آذربايجان غربي

سلامتی مردم هدف و نشانه تیر تورم و گرانی

سلامتی مردم هدف و نشانه تیر تورم و گرانی

گروه گزارش: صحبت از مشکلات اقتصادی یکی از مسائلی است که هر روز تکرار می‌شود و این تکرار شدن نه مردم را به هضم این بحران عادت داده، نه مسئولان را برای چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی کاربردی در این زمینه مصمم کرده است. در مورد این بحران و بررسی و کالبد‌شناسی آن از زوایای مختلف به دلیل عدم تطابق با درآمد مردم، کمیاب شدن برخی کالا‌ها و بسیاری دیگر از این دست، بار‌ها سخن گفته شده، اما آنچه در پشت این مباحث وجود دارد، به یغما رفتن مهم‌ترین شاخصه در تعیین توسعه‌یافتگی، یعنی سلامتی و در پی آن کاهش سن امید به زندگی و سن مرگ‌ومیر، است.
یکی از شهروندان در این باره می‌گوید: تورم و گرانی از زبان مسئولان در حدود۲۰ الی ۳۰ درصد عنوان می‌شود؛ در حالی که آنچه مردم نه با اندوخته جیب‌شان که با پوست و گوشت لمس می‌کنند، ارقامی خیلی بالا‌تر از این‌هاست. سوران علی‌محمدی همچنین می‌گوید: ‌وضعیت موجود باعث برهم خوردن رژیم غذایی بسیاری از خانواده‌ها و حذف تعدادی از کالا‌ها شده است، هرچند که با سلامت آنان ارتباط مستقیم دارد.
آنچه از گفته‌های مردم آذربایجان غربی در بخش میانی هرم تقسیم‌بندی اقشار مختلف جامعه به لحاظ درآمد قابل حصول است، اینکه افزایش قیمت لبنیات، میوه و سبزیجات، ماهی و گوشت قرمز که یکی از اساسی‌ترین نیازهای روزانه جسم و بی‌شک مهم‌ترین بخش از سبد کالایی مصرف روزانه خانوار محسوب می‌شود یا به کل حذف یا با محصولی ارزان‌قیمت دیگر از این خانواده جایگزین شده است.علیمحمدی با بیان اینکه تبعات این گرانی و کمتر کردن میزان سرانه مصرف لبنیات، انواع پروتئین‌ها از جمله گوشت قرمز، ماهی و حتی میوه از طرف مردم، شاید در نگاه اول موضوعی با اهمیت نباشد، می‌افزاید: یقیناً در آینده نه چندان دور صدمات جبران‌ناپذیری به لحاظ سلامتی بر پیکر افراد جامعه وارد خواهد کرد که افزایش آمار پوکی استخوان، ‌ سرطان‌ها و ناراحتی‌های قلبی تنها بخشی از آن است. وی با اشاره به اینکه به خودی خودسرانه مصرف اقلام مورد نیاز برای روی پا نگه داشتن مردم و تأمین سلامتی عمومی آن‌ها در مقایسه با میانگین کشور در ایران بسیار پائین است، گفت: در استان محرومی همچون آذربایجان غربی هم وضعیت بسیار بغرنج‌تری داشته و ناگفته پیداست که تورم حاکم بر بازار این وضعیت را بد‌تر از قبل می‌کند.این شهروند خاطرنشان می‌کند: در مورد اقلامی غیر از لبنیات هم بیشتر مردم به استفاده از برنج‌های وارداتی پاکستانی و هندوستانی روی آورده‌اند که به لحاظ قیمت در مقایسه با برنج ایرانی مناسب‌تر و به لحاظ پخت، حجم بیشتری دارد و به اصلاح عامیانه پربرکت‌تر است؛ اما به عقیده بسیاری از کار‌شناسان مواد غذایی، این نوع برنج مواد غذایی مورد نیاز بدن انسان را دارا نبوده و ارزش غذایی ناچیزی دارد.
وی در ادامه می‌گوید: وضعیت موجود باعث شده تا شاخصه مورد نیاز مردم اغلب نقاط کشور به وی‍ژه آذربایجان غربی در تهیه و پخت غذا به سیر کردن شکم تغییر کند تا اینکه ارزش غذایی آن ارزیابی شود. با این وجود باید نسل آینده را انسان‌هایی کمر خمیده تصور کرد که پیش از رسیدن به سن خمیدگی کمر به لحاظ فقر انواع ویتامین‌ها که ناشی از همین محرومیت‌های اقتصادی در دوران کودکی و جوانی است، دولا شده و نه نیرویی برای سازندگی و تلاش دارند و نه روی پا ایستادن.وی همچنین تصریح می‌کند: ناگفته نماند که تورم و گرانی بر افزایش قاچاق مواد غذایی نامرغوب اما ارزان و واردات غیرقانونی آن بر کشور هم تأثیر می‌گذارد و این موضوع هم تهدیدی دیگر برای سلامتی جامعه محسوب می‌شود و در این میان در پاسخ به سؤال اینکه چه کسی مسئول جلوگیری از بروز این مشکلات است.
*رشد تصاعدی مسکن در آذربایجان غربی
قیمت مسکن در مناطق مختلف ارومیه تا پایان فروردین‌ماه امسال در مقایسه با فروردین‌ماه سال گذشته بیش از ۲٫۵ برابر افزایش یافته و البته این افزایش همچنان ادامه دارد و مسکنی که امروز با قیمت متری ۲ میلیون تومان معامله می‌شود بعید نیست که فردای آن روز امکان فروش آن به مبلغ ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان و شاید بیشتر وجود نداشته باشد.
یکی از شهروندان با بیان اینکه مشتریانی که در خرید ملک تعلل می‌کنند با این جمله روبرو می‌شوند که هر نوع تعلل در معامله مسکن قدرت خرید و ارزش سرمایه‌تان را کاهش می‌دهد، می‌گوید: بیشتر بنگاه‌داران حتی خود به مشتریان خودشان تبدیل شده‌اند و با خرید مسکن و حتی نگهداشت آن، وضعیت متشنج بازار مسکن استان را بد‌تر از قبل کرده است. حسین محمدی با اشاره به اینکه رشد عجیب قیمت املاک و مستغلات در ارومیه از دی ماه سال گذشته آغاز شد، می‌افزاید: بر اساس آماری که در‌‌ همان زمان منتشر می‌شد در کمتر از چند ماه قیمت مسکن۵۰ درصد افزایش یافت و تا ماه گذشته پیوسته ادامه داشت.
گزارش‌ها حکایت از آن دارد که نبود نظارت بر بازار مسکن و چگونگی قیمت‌گذاری بر این کالای لوکس یکی از مهم‌ترین دلایل این تورم است، از طرفی رکود در سایر بخش‌های اقتصادی از جمله صنعت، تولید و خدمات باعث شده تا بسیاری از سرمایه‌داران، مسکن را امن‌ترین راه برای حفظ ارزش پولی خود و البته سودآوری تلقی کنند که این امر هم در ایجاد بازار سیاه و دلال‌بازی در بازار این بخش تأثیر بسزایی داشته است.با توجه به اینکه طرح مسکن مهر در ارومیه با چالش‌های بسیاری روبرو بود و البته اطمینان نداشتن مردم به نوع مالکیت و کیفیت آن باعث شده است تا استقبال مردم برای خرید و فروش این طرح کم‌رنگ شده و تأثیر آن در کنترل تورم بازار ناچیز باشد. البته در این بین برخی گمانه‌زنی‌ها از اجرای فاز دوم طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش نجومی قیمت کلیه کالا‌ها از جمله مسکن بعد از انتخابات تأثیر زیادی بر رشد قیمت‌ها در شهر ارومیه داشته؛ به طوری که در مقایسه با سال گذشته رشدی۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. مجموعه این مسائل باعث شده است تا روزگاری هر شخصی که قصد خرید ملک داشت به سراغ آپارتمان‌های کوچک برود تا با اندکی اندوخته و اخذ وام، خانه‌دار شود.
*گرانی موجود باید مهار شود
مهار قیمت مسکن از دیگر اهداف اجرای این طرح در کشور بود که با چالش‌های بسیاری در محافل اقتصادی و اجتماعی همراه بود اما در کل باید گرانی موجود مهار شده و تورم کاهش یابد، زیرا راهی جز این نیست. با نگاهی اجمالی به قیمت مسکن در کشور و نیز افزایش صعودی قیمت مسکن حضور پررنگ دلالان مسکن در دولت‌های نهم و دهم از جمله مسکن مهر بی‌اثر نمی‌تواند باشد.
در مدت زمانی که دولت نهم و دهم بر سر کار بود سعی کرد با اعطای وام‌های بلندمدت و افزایش سقف وام مسکن به ۳۰ میلیون تومان، به ادعای خود مبنی بر خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد جامه عمل پوشاند. این امر نیز به دلیل تورم فزاینده قیمت‌ها در این دولت‌ها که موجب بالا رفتن قیمت مواد اولیه ساخت مسکن و در نتیجه افزایش قیمت نهایی مسکن شد، این اقدام با موفقیت همراه نبود.
طرح مسکن مهر در آذربایجان غربی نیز به طبع سایر نقاط کشور و مشکلات و چالش‌های مطرح شده با کندی در روند اجرا مواجه شد به گونه‌ای که هنوز بعد از گذشت مدت زمان پنج تا هفت سال از زمان آغاز عملیات اجرای این طرح‌ها هنوز آن‌طور که باید و شاید به بار ننشسته‌اند. شهرستان‌های ارومیه، مهاباد و سردشت نیز جزو رتبه‌های آخر در این زمینه از نظر پیشرفت فیزیکی در مسکن‌های مهر هستند.طرح مسکن مهر که در کشور از سال ۸۶آغاز شده است در آذربایجان غربی به صورت عملیاتی از سال ۸۸ شروع شده و از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۲۳هزار و ۶۰۰واحد تحویل متقاضیان شده است. افزایش قیمت‌ خدمات شامل آب، برق، گاز، بنزین، گازوئیل و نفت سبب شده تا بار سنگینی بر دوش خانواده‌های کم‌درآمد وارد شود. گرانی و تورم در حد بالایی قرار دارد اما باید این مهم مورد توجه قرار گیرد که درآمدهای مردم کفاف این گرانی‌ها را نمی‌دهد.ادامه این روند وضعیت تورم و گرانی و سودجویی برخی افراد را شدید‌تر خواهد کرد و نباید اجازه داد مردم در این گرداب غرق شوند؛ چرا که اکثر گرانی‌ها اقتصادی و منطقی نیست و توسط برخی از سودجویان ایجاد شده است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۸:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 4