مديرکل سازمان منع سلاح هاي شيميايي:

سلاح شیمیایی سرنوشت مردم سردشت را با طعم تلخ درد و رنج همراه کرد

سلاح شیمیایی سرنوشت مردم سردشت را با طعم تلخ  درد و رنج همراه کرد

گروه خبر: مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی با صدور پیامی به بمباران شیمیایی سردشت گفت: سلاح شیمیایی طعم تلخ مرگ، درد و رنج را به مردم این شهرستان مرزی چشاند.
به گزارش آرازآذربایجان ، فرناندو آریاس در پیام خود‏ به مناسبت سی و دومین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت که در این آئین قرائت شد، اظهار داشت: هر ساله سازمان منع سلاح‌های شیمیایی وقایع فجیعی را که در تاریخ ۲۸ ژوئن ۱۹۸۷ مطابق با هفت تیر ۱۳۶۶ گریبانگیر شهروندان سردشت شد را گرامی می‌دارد.
در این پیام که توسط «حیدرعلی بلوچی» دبیر مجمع کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی قرائت شد، آمده است: بسیاری از مردم سردشت در اثر این فاجعه جان خود را از دست دادند و سرنوشت بازماندگان آن فاجعه، با آثار دلخراش و خاطره تلخ عزیزان از دست رفته همراه شد.
در این پیام آمده است: هر چند زمان می‌گذرد اما از مسؤولیت ما در برابر قربانیان سلاح‌های شیمیایی کاسته نمی‌شود و البته تعهد جدی و واقعی ما در مقابل نسل‌های آتی برای اینکه دیگر این آلام را متحمل نشوند، قوی‌تر می‌شود. «برای گرامیداشت این قربانیان، خانواده‌ها و بازماندگان آنان ما باید این لحظه را غنیمت شمرده و قاطعانه و بی تردید هر نوع کاربرد سلاح شیمیایی در هر کجا توسط هر شخص و در هر زمان را قویاً محکوم کنیم».
آریاس در بخش دیگری از پیام خود آورده است: جامعه بین المللی موظف است به تلاش‌های خود برای توقف کاربرد این سلاح‌های غیرانسانی و کشتار جمعی ادامه دهد و از ظهور مجدد آنها به هر نحو جلوگیری کند. «کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی همچنان سدی در برابر سلاح‌های شیمیایی خواهد بود و اقتدار مستدام آن زمینه و مبانی محو این تهدید وحشتناک را فراهم خواهد کرد؛ ما اکنون در چند قدمی خاتمه مأموریت خلع سلاحی کنوانسیون هستیم اما همچنان باید مراقب و در عین حال مطمئن باشیم که دستاوردهایمان ماندگار خواهد بود».
وی تاکید کرد: در این لحظه باشکوه از تمامی کشورها می‌خواهیم تا ضمن تجدید پیمان خود به آینده‌ای که در آن مواد شیمیایی فقط به نفع بشریت و نه به ضرر آن به کار می‌رود متعهد باشند؛ این امر در حقیقت ادای دین ما به شهروندان سردشت، تمام قربانیان سلاح‌های شیمیایی و نسل‌های آینده است.
همچنین استاندار آذربایجان غربی گفت: سردشت به عنوان اولین شهر مسکونی قربانی فاجعه شیمیایی در جهان، فقط نماد مظلومیت ایران نیست بلکه نمادی از برخورد دوگانه مجامع بین المللی در جهت تامین منافع ابرقدرت هاست. «محمدمهدی شهریاری» در آئین بزرگداشت یاد و خاطره شهدای بمباران شیمیایی سردشت اظهار کرد: سالروز بمباران شیمیایی مردم بی دفاع و مظلوم سردشت توسط رژیم بعث عراق به حق توسط جمهوری اسلامی به روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی نامگذاری شده و صدای مظلومیت این مردم بر تارک تاریخ نقش بسته است.
وی گفت: مصدومان شیمیایی اگرچه هنوز هم با سرفه‌های دردناک خونی و تب‌های شبانه عادت کرده‌اند اما بغض آنان که در این واقعه تلخ به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند، راه گلو را بر هر خانواده سردشتی می‌بندد.
وی اضافه کرد: سردشت اگرچه زخمی عمیق بر تن دارد و بواسطه آن می‌تواند نماد جهانی عاری از سلاح شیمیایی لقب بگیرد اما به طور قطع همت والای مردمانش و داشته‌های خدادادی اش توان آن را دارد تا این سرزمین را به عنوان مقصدی امن و خاطره انگیز برای گردشگران فراهم سازد.
وی با بیان اینکه اوضاع سیاسی امروز برآمده از خودخواهی و زیاده خواهی کشورهایی است که تاریخ نشان داده همواره کینه اقتدار و آزادی خواهی ملت را داشته و دارند، افزود: با وجود همه فشارهای سیاسی و اقتصادی، ملت ایران یکصدا و مقتدر در مقابل این زیاده خواهی ها ایستاده‌اند و با صلابت تر از همیشه در مسیر تحقق آرمان‌های رفیع خود گام برمی دارند.
وی تاکید کرد: کشور ما بارها و بارها اعلام کرده که سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی که مدعیان دروغین حقوق بشر ید طولانی در استفاده از آن دارند، در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران قرار نداشته و با اینکه خود قربانی تروریسم و سلاح‌های شیمیایی است اما همواره با کاربرد چنین سلاح‌هایی مخالف می‌باشد.
استاندار آذربایجان غربی گفت: گرامیداشت سالروز بمباران شیمیایی سردشت فرصت مغتنمی است تا ضمن تلاش برای اشاعه سیاست جهان عاری از سلاح شیمیایی، مسئولیت جامعه بین المللی در قبال آلام و رنج‌های مصدومان این جنایت جنگی را یادآور شویم.
وی اضافه کرد: همچنین به منظور جبران بخش ناچیزی از صدمه‌های وارده به مصدومان شیمیایی و خانواده‌های آنان با احساس مسئولیت به وظیفه حقوقی و اخلاقی خود در این رابطه عمل کنند.
شهریاری گفت: فرزندان ما باید بدانند که سردشت این نماد مقاومت و غیرت، چگونه در خود مردان رشید و زنان فهیمی را پرورش داده تا نام بلند ایران را در دفتر مقاومت به ثبت جهانی برسانند.
وی بیان کرد: تلاش‌هایی که برای کاستن از دردهای مردم مقاوم سردشت روی داده، کافی نیست و دولت تدبیر و امید در راستای قدردانی از رشادت و صبوری این مردم نجیب فعالیت‌هایی را در خصوص تأمین نیازهای بهداشتی و درمانی، پرونده‌های ایثارگری، ساخت یادمان و غیره در دست اقدام دارد.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۹ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۰۹ ب.ظ

دیدگاه


+ دو = 5