سفره های خالی و تراژدی کمرشکن پرداخت مطالبات کشاورزان آذربایجان

سفره های خالی و تراژدی کمرشکن پرداخت مطالبات  کشاورزان آذربایجان

گروه گزارش: در سال های اخیر پرداخت مطالبات کشاورزان تبدیل به تراژدی غمباری در منطقه آذربایجان غربی شده و بسیاری از کشاورزان قادر به پرداخت هزینه های روزانه خود نیز نیستند.
آذربایجان غربی استانی مرزی و فاقد کارخانه های تولیدی و صنعتی عظیم است و این امر بخش اعظمی از جمعیت استان شامل ۲۳۵ هزار نفر بهره بردار را به سمت کشاورزی سوق داده است که تعدادی از این جمعیت به کشت محصول چغندر قند مشغول هستند.
سالانه حدود ۲۸ تا ۳۱ هزار هکتار از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار سطح اراضی زیر کشت استان به کشت چغندر قند اختصاص می یابد.
کاشت این محصول در نواحی مرکز و جنوب استان نهادینه شده و کشاورزان با آن الفت گرفته اند، به گونه ای که آذربایجان غربی رتبه نخست در تولید چغندر قند در کشور را دارد.
با این حال در سالهای اخیر پرداخت نشدن به موقع بهای چغندر قند تولیدی کشاورزان، این قشر را با مشکل جدی مواجه کرده است حال آنکه گفته می شود نداشتن بازار فروش محصولات کشاورزی و کمبود نقدینگی کارخانه ها از مشکلات فراروی کشاورزان چغندر کار استان است.
* بی تدبیری تا کجا؟
هر چند که دولت با خرید تضمینی گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته و تعیین نرخ پایه خرید، در ماهیت خود سیاست و اقدامی ارزنده به شمار می آید، اما برخی بی برنامگی ها و نبود نظارت دقیق و کافی در این زمینه، مشکلات اساسی فراروی کشاورزان ایجاد کرده که همت جهاد کشاورزی و مشارکت مردم محلی را برای رفع آن می طلبد.
در سیاست و اقدامات خرید تضمینی، وجوه خرید محصولات باید به صورت نقدی و به موقع پرداخت شود، اما بسیاری از کشاورزان، پس از فروش محصولات خود به ویژه چغندر قند و گندم با مشکلات عدیده ای در دریافت مطالبات خود رو به رو می شوند.
این مشکل امسال نیز تاکنون که فصل برداشت چغندر قند فرا رسیده، تداوم دارد.
*سفره های خالی مهمان خانه های کشاورزان
البته مسئولان در حالی از پرداخت حتی کمتر از نصف مطالبات کشاورزان خبر می دهند که این قشر زحمت کش اما سوخته استان زیر بار هزینه های سنگین بوده و در بسیاری از مواقع حتی همچون تمام کشاورزان و باغدارن متضرر هستند.
حال آنکه در سال جاری بسیاری از کشاورزان به دلیل پرداخت نشدن مطالباتشان در سال های گذشته قادر به خرید نشا و کشت دوباره نشده و امسال نیز سفره های خالی مهمان خود و خانه هایشان است.
*۴۶ درصد مطالبات چغندرکاران پرداخت شد
مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، گفت: ۴۶ درصد مطالبات چغندرکاران استان پرداخت شد.
*طلب ۲۸۵ میلیاردی چغندرکاران از کارخانجات قند استان
وی، افزود: کل مطالبه چغندر تحویلی به کارخانه ها در آذربایجان غربی ۲ هزار و ۸۵۶ میلیارد ریال بوده که یک هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
کریم زاده، با بیان اینکه نحوه پرداخت به صورت نقدی و خدمات کشاورزی است، اضافه کرد: مقرر شده تا ۵۰ درصد بهای چغندر قند تحویلی توسط هر پیمانکار ۱۵ روز پس از تحویل کل میزان تعهد شده پرداخت شود و مابقی نیز ?? روز پس از پایان بهره برداری کارخانه قند پرداخت شود.
وی، با اشاره به قیمت خرید تضمینی و جوایز چغندر قند، ادامه داد: قیمت چغندر قند بهاره با عیار ۱۶درصد حدود سه هزار و ۱۲۲ ریال از بابت هر کیلوگرم با احتساب کرایه حمل و نقل است.
مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، گفت: کشاورزان در قبال تحویل هر تن چغندر قند نیز ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک به نرخ یک هزار و ۲۰۰ ریال و ۲ کیلوگرم شکر یا قند به نرخ هفت هزار و ۵۰۰ ریال دریافت می کنند.
وی، با اشاره به کشت چغندر قند در ۳۰هزار و ۶۵۲کتار از اراضی زراعی آذربایجان غربی، بیان کرد: ۴۲ درصد از این زمین ها که ۱۲ هزار و ۸۷۰ هکتار است به آبیاری بارانی مجهز است.
کریم زاده، گفت: طرح اجرای الگوی تغییر آرایش کشت به منظور صرفه جویی در مصرف آب در سطح ۶۵۰ هکتار امسال اجرا می شود.
وی، تصریح کرد: کشت نشایی چغندر قند نیز برای اولین بار در استان در شهرستان های بوکان و میاندوآب در سطح ۱۳ هکتار در حال اجراست.
مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، درباره بذر مصرفی در این زمینه، عنوان کرد: کل بذر مصرفی ۶۲ هزار واحد شامل ارقام مختلف خارجی ایزابلا، سمنتا، پیرولاو کادوموس و ارقام ایرانی شامل شکوفا، سوپر شکوفا و آریاست.
*کاهش ۱۷ درصدی کشت چغندر قند در آذربایجان غربی
وی، از کاهش ۱۷ درصدی کشت چغندر قند در استان در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: ۴۲ درصد از اراضی زیر کشت این محصول به سیستم های آبیاری بارانی و نوار تیپ مجهز است.
کریم زاده، با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب های اصلی تولید کننده چغندر قند در کشور می باشد، اظهار کرد: به دلیل بالابودن نیاز آبی محصول چغندر قند و مشکلات حوضه آبریز دریاچه ارومیه، در سال زراعی جاری در حدود ۲۳ هزار هکتار برنامه ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی برای کشت محصول چغندر قند اعلام شده بود که به دلیل مقرون به صرفه بودن کشت این محصول برای کشاورزان، در حدود ۷ هزار هکتار نیز با کسب مجوز از معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در خارج از حوضه آبریز کشت شده و در مجموع حدود ۳۰هزار و ۶۵۲ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته است.
وی، افزود: برای اولین بار در سال ۹۷ کشت نشائی چغندر قند در سطح ۱۳ هکتار در حوضه دریاچه ارومیه و در شهرستانهای بوکان و میاندوآب انجام پذیرفته است.
مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، با بیان اینکه این اقدام با هدف صرفه جویی در مصرف آب در مزارع چغندر قند اجرایی شده است، اظهار کرد: در این شیوه کشت، تعداد دفعات آبیاری پنج تا شش نوبت در زراعت چغندر قند کاهش یافته و منجر به صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب می‌شود.
وی، گفت: طرح اجرای الگوی تغییر آرایش کشت چغندر قند از روش ۵۰ در ۵۰ به ۴۰ در ۶۰ یا ۲۵ در ۵۰ به منظور صرفه جویی در مصرف آب در سطح ۶۵۰ هکتار امسال اجرا شده است.
کریم زاده، خاطرنشان کرد: از آغاز فصل برداشت محصول تاکنون بیش از ۹۰۰ تن چغندرقند از زارعین استان توسط کارخانجات قند خریداری شده و این روند همچنان ادامه دارد.
با توجه به گفته های مدیرکل جهاد کشاورزی، انتظار می رود امسال با کوتاه شدن دست دلال‌ها از بازار چغندر قند آذربایجان غربی و افزایش قیمت شکر، بهای چغندر تحویلی به کارخانه های داخل استان به موقع پرداخت شود.
البته این آشفتگی و نبود تدابیر لازم در بخش کشاورزی بی سابقه نبوده و با گذشت از سیب، انگور، گندم به بخش چغندر نیز رسیده و چغندرکاران را نیز با مشکلات متعددی رورو کرده و این در حالی است که این استان دارای کارخانه قند بوده که یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول چغندر قند معادل ۳۶ درصد تولید این محصول در کشور را فرآوری می کنند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از راه دانا، امید است تا شاید در راستای سیاست های احیای دریاچه ارومیه ضمن تولید این محصول آب بر شاهد چنین اتفاقی نباشیم تا هم آب از دست رفته و هم رنج کشاورزان بی اثر باشد.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


+ چهار = 8