سفره هایی با تزئین غذاهای محلی برای صیانت از هویت فرهنگی

سفره هایی با تزئین غذاهای محلی برای صیانت از هویت فرهنگی

گروه اجتماعی: سفره های مردم آذربایجان غربی به واسطه تاثیر مثبتی که غذاهای سنتی بر سلامت جسمانی دارد، همچنان با این غذاهای محلی تزئین می شود تا نقش سبک زندگی بر صیانت از هویت فرهنگی اقوام و ادیان در این استان مرزی به اثبات برسد.
تغییر سنت‌های گذشته و شیوه‌های جدید زندگی در بسیاری از مناطق کشور به دگرگونی در الگوهای غذایی از جمله مصرف زیاد فست فودها و غذاهای غیرخانگی و دریافت چربی‌ها منجر شده و شیوع بیماری‌هایی نظیر چاقی، بیماری‌های قلبی – عروقی، سرطان و دیابت را به دنبال داشته است.
در این میان غذاهای محلی در سرزمینی که به واسطه وجود قومیت ها و پیروان ادیان به رنگین کمان اقوام و ادیان شهرت دارد، طرفداران بسیاری از میان گردشگران و ساکنان آذری، کرد، ارمنی و آشوری آذربایجان غربی دارد. از مشهورترین غذاهای سنتی این استان می توان به ‘ گوزلمه یا جوزلمه’، دلمه برگ مو، آش بلغور(یارما شورباسی)، خورشت ارومیه، شورجه ارومیه، یرتیخلی، آش یخ (آب، دوغ، خیار)، گشنیز کباب، آش دوغ یا عیران آشی، خورشت کنگر، تورشله آش، دولمه کلم، کوفته شورباسی، دولمه رنگی و بادمجان شلسی است. یک شهروند ارومیه ای گفت: گوزلمه یا جوزلمه (با لهجه محلی) به معنای ‘ منتظر نشو’ از غذاهای محلی ارومیه است که خیلی سریع آماده می شود و حتی مردان هم به راحتی می توانند آن را طبخ کنند. سهراب طلعت افزود: برای درست کردن این غذای محلی اول تخم مرغ ها را در ماهیتابه سرخ کرده و وقتی کاملا پخت، نمک را اضافه می کنیم؛ بعد ماست چکیده را در ظرف دیگر به همراه کمی آب هم می زنیم تا ماست گوله گوله نشود و بعد از ? دقیقه روی شعله ملایم می گذاریم و هم میزنیم تا ماست بریده نشود.
وی ادامه داد: سپس همزمان شعله گاز را خاموش و در کاسه ها کمی از ماست و کمی از تخم مرغ می ریزیم و به آن سیر اضافه می کنیم؛ در بیشتر اوقات برای طبخ این غذاهای محلی از روغن حیوانی استفاده می شود. یک بانوی ارومیه ای نیز گفت: مردم آذربایجان غربی همچنان در مناسبت های مختلف سال از جمله عید نوروز، چهارشنبه سوری، عید فطر و شب یلدا به پختن کوفته شورباسی، دولمه برگ مو و دولمه کلم اقدام می کنند و این مناسبت ها بدون این غذاها، شور چندانی نخواهد نداشت.
رباب قنبرزاده افزود: در فصل بهار دولمه با برگ های تازه مو در بیشتر سفره های این منطقه مشاهده می شود و برگ مو جهت استفاده در دیگر فصل های سال نیز در آب و نمک نگهداری می شود. به گفته وی شورجه در میان مردم این استان نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است و این غذا را می توان هم با برنج و هم بدون برنج به عنوان پیش غذا یا غذای اصلی سرو کرد.
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز گفت: برای معرفی غذاهای سنتی استان و معرفی آنها به مردم دیگر استان ها و زمینه سازی برای صیانت از این میراث فرهنگی ناملموس، جشنواره سفره ایرانی و فرهنگ گردشگری در چهارم مرداد سال جاری برگزار می شود. به گفته حسین امامی، این جشنواره با هدف احیای غذاهای سنتی منطقه و حفظ سلامت غذایی با رویکرد بهره مندی از مواد اولیه ارگانیک به صورت منطقه ای برگزار می شود. وی با تاکید بر همکاری استان های همجوار در این جشنواره اظهار کرد: استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی،‌ اردبیل و زنجان در ارومیه اقدام به برپایی غرفه هایی جهت معرفی غذاهای سنتی می کنند و هنرمندان آشپزی چهار استان در کنار هم غذاهای بومی خود را به نمایش می گذارند. وی ادامه داد: بازدید کنندگان در طول این جشنواره با چشیدن غذاهای پخته شده، آشپزهای حاضر در این جشنواره را ارزیابی می کنند و غذاهای منتخب بازدیدکنندگان به مرحله نهایی جشنواره راه می یابد. وی با قدردانی از دستگاه های مجری این استان، اضافه کرد: برای اجرای این جشنواره استانداری، فرمانداری، شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت برق آذربایجان غربی و تعداد زیادی از دستگاه های عضو کارگروه میراث فرهنگی با این اداره کل همکاری دارند.
به گزارش ایرنا، دومین جشنواره سفره ایرانی و فرهنگ گردشگری از چهار تا مرداد سال جاری و از ساعت ۱۷ تا ۲۳ در محل پارک ائللر باغی ارومیه برگزار می شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


چهار × = 24