سرپرست معاونت فرهنگي دادگستري آذربايجان غربي:

سعادت جامعه در گرو آراستگی به اخلاق و حفظ حجاب و عفاف است

سعادت جامعه در گرو آراستگی به اخلاق  و حفظ حجاب و عفاف است

اشاره : یکی از معضلات جامعه ما رویکرد مسئولان و به ویژه ارگان‌های مربوط به نحوه برخورد با این معضل و حل آن می‌باشد از این رو در این گفت‌وگوی کوتاه برای تبیین مختصر موضوع نشستی داشتیم با آقای عباس نوری سرپرست معاونت فرهنگی دادگستری استان آذربایجان غربی، ایشان علاوه بر ریاست شعبه پنجم دادگاه تجدید نظر استان در زمینه مسائل فرهنگی و دینی نیز فعالیت مستمر دارند به گرمی در خواست ما را در رابطه با این گفت‌وگو پذیرفتند آنچه ذیلاً می‌آید نتیجه این گفت‌وگو است.
*در یک رویکرد کلی منافع حجاب چیست؟
پوشش یا حجاب، به صورتی که زیبائی‌ها و زینت زن را بپوشاند و او را از چشم چرانی مردم هرزه و بی تربیت، آلودگان به شهوات حیوانی و حالات شیطانی حفظ کند دستوری قرآنی و قانونی الهی و تکلیفی انسانی و برنامه ای اخلاقی است.
حجاب و پوشش اسلامی که بهترین نوع آن چادر است هیچ مانعی در راه دانش طلبی و رشد کمال زن ایجاد نمی‌کند، بلکه او را از بسیاری از خطرات و دام‌هایی که حیوان صفتان در راه زیبا رویان و دختران و زنان جوان قرار داده‌اند
حفظ می‌کند و پاکدامنی و سلامت و عفت و حیای او را برای شوهرش یا اگر ازدواج نکرده، برای مرد آینده‌اش محفوظ می‌گذارد.
گوهر گرانبها و زیبا و پر قیمتی چون زن وقتی در صندوق الهی حجاب قرار داشته باشد از دستبرد دزدان و غارتگران و آلودگان به لجن معصیت و گناه در امان خواهد بود.
حجاب حافظ وقار، شخصیت، کرامت، اصالت و عظمت زن و حافظ زیبایی و منافع او برای شوهر است.
* با توجه به ویژگی‌هایی که درباره حفظ حجاب بیان نمودید به نظر شما فلسفه حجاب چیست؟
آیه ۵۹ سوره احزاب که فرمان حجاب می‌دهد، با تهدید مطرح نشده بلکه فلسفه حجاب را چنین تبیین می‌کند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلک‌ها، تهمت‌ها، تهاجم‌ها و تهدیدهای افراد آلوده و هرزه در امان باشند، باید خود را بپوشانند.
و خداوند سبحان فرموده است برای آنکه زنان مومن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند به گونه ای خود را بپوشانند که در زمینه ای برای بی حرمتی آنان فراهم نشود.
* حال با توجه به نکات مهمی که مطرح کردید مختصراً در باره آفات بی حجابی و بد حجابی نیز نظرتان را بیان نمایید؟
بی حجابی و یا بدحجابی و جلوه گری آفات زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: رونق گرفتن چشم چرانی و هوسبازی، توسعه فساد و فحشاء، سوء قصد و تجاوز به عنف، بارداری‌های نامشروع و سقط جنین، پیدایش امراض روانی و مقاربتی، خودکشی و فرار از خانه در اثر آبروریزی، بی مهری مردان چشم چران نسبت به همسران خود، بالا رفتن آمار طلاق و تضعیف روابط خانوادگی، رقابت در تجملات به حدی که بشر خود را اسیر تجملات نموده و از مسئولیت‌های اصلی زندگی غافل بماند، ایجاد دلهره برای خانواده های پاکدامن.
*بدون شک حفظ حجاب ثمراتی در پی دارد در این باره نظرتان چیست؟
حفظ حجاب و ترک جلوه گری ثمرات بسیاری دارد که برخی از آن‌ها عبارت است از :آرامش روحی، استحکام پیوند خانواده، حفظ نسل، جلوگیری از سوء قصد و تجاوز، پیشگیری از امراض مقاربتی و روانی، پایین آمدن آمار طلاق، خودکشی، فرزندان نامشروع و سقط جنین، از بین رفتن رقابت‌های منفی، حفظ شخصیت و انسانیت زن و نجات او از چشم‌ها و دل‌های هوسبازی که امروز دنیای غرب و شرق در لجن فرو برده است.
* آقای نوری با توجه به تجارب ارزشمند و بررسی‌هایی که در زمینه مسائل فرهنگی دارید از نظر شما مراجع قضایی و انتظامی و یا خود مردم چه نقشی را می‌توانند با هنجار شکنی در مقوله حجاب و عفاف ایفا نمایند؟
ملت ایران نشان داده »ملتی متدین و پایبند به ضوابط شرعی است« و طبق توصیه اکید رییس معظم قوه قضاییه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی وظیفه دارد با هنجار شکنی‌هایی که احساسات جامعه و مومنان و متدینان را جریحه‌دار می‌کند بر اساس موازین قانونی برخورد کند.
»حجاب و عفاف« یکی از مصادیق هنجارهای قانونی و شرعی در کشور است و بر اساس قوانین روشن و نصوص شرعی باید رعایت شود و نقض هنجارهای قانونی و شرعی مصداق بارز زیر پا گذاشتن حقوق متدینان، مومنان و بلکه همه مردم است و تمام دستگاه‌ها شایسته است که رعایت حجاب و عفاف را از زیر مجموعه خودشان آغاز کنند و لذا باید گفت حل مسئله حجاب نیازمند عزم ملی، حضور مردم و مشارکت جدی آن‌هاست.
مسئله حجاب ارتباط مستقیم با نظم عمومی جامعه دارد و عدم رعایت آن موجب جریحه‌دار شدن عفت عمومی جامعه اسلامی است و حقوقی که به سبب قانون برای نظم جامعه تصویب شده است، منطقاً، شرعاً و قانوناً باید اجرا شود و سعادت جامعه در گرو آراستگی به اخلاق و حفظ حجاب و عفاف است و زنان با حجاب باید با حضور خود در صحنه، جو عمومی عفاف و پاکدامنی را حفظ کنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگیرند و با رعایت حجاب اسلامی و پوشیدن لباس مناسبی که معرف شخصیت زن برای تامین عفت و آبروی آن‌ها لازم می‌باشد بهانه به دست بیمار دلان و مزاحمان عفت عمومی ندهند.
از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید کمال تشکر را داشته برای شما آرزوی سلامتی و طول عمر پر برکت و توفیق روز افزون را داریم من نیز از حوصله ای که به خرج دادید متشکرم کار شما جهاد فی سبیل ا…است نظرتان رضای خدا باشد و به این کار ادامه دهید.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


چهار − = 2