مدير ملي طرح حفاظت از تالاب‌هاي ايران:

سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به تراز نرمال ۳٫۵ متر فاصله دارد

سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به تراز نرمال  ۳٫۵ متر فاصله دارد

گروه خبر:مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت:‌ وضعیت دریاچه ارومیه نسبتاً بهتر شده است اما همچنان سطح آب دریاچه ارومیه در مقایسه با تراز نرمال دریاچه حداقل ۳٫۵۳٫۵ متر فاصله دارد و پر کردن این فاصله حجم قابل توجهی از آب را می‌طلبد.
محسن سلیمانی در گفت‌وگو با فارس در خصوص آخرین وضعیت تالاب‌های کشور، گفت: از بین صدها تالابی که در کشور داریم ۸۴ تالاب اهمیت بین‌المللی دارد که خوشبختانه بخش قابل توجهی از تالاب‌های شمالی، شمال غربی و غرب به واسطه بارندگی‌ها، شرایط مطلوبی دارند.
وی ادامه داد: به واسطه آب خوبی که از سمت افغانستان وارد هامون شد اوضاع تالاب هامون نیز بهبود پیدا کرد. البته این به این معنا نیست که اوضاعی این تالاب بسیار خوب شده است بلکه تنها از وضعیت بحرانی خارج و به وضعیتی رسیدیم که می‌توانیم تالاب‌های کشور را سریع‌تر مدیریت کنیم.
وی در مورد وضعیت دریاچه ارومیه،‌ گفت‌:‌ درباره دریاچه ارومیه اوضاع بهتر شده است اما سطح تراز آب دریاچه از تراز نرمال حداقل ۳٫۵ متر فاصله دارد و این فاصله حجم قابل توجهی از آب را می‌طلبد.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: بارندگی‌های اخیر و برخی اقدامات انجام شده مانند لایروبی‌ها، گرفتن حقابه برای تالاب‌ها و رها کردن آب از پشت سدها کمک کرده است که از وضعیت بحرانی خارج شویم و هم اکنون وضعیت نسبتاً مطمئن‌تری را داریم.
سلیمانی ادامه داد:‌ تالاب‌های فلات مرکزی کماکان شرایط نامناسبی دارند که البته باز هم از میان تالاب‌های این فلات تالاب پریشان، بختگان و تالاب میقان بهبود نسبی داشته‌اند اما در مقایسه باید گفت تالاب‌های بخش شمالی و غرب کشور وضعیت بهتری دارند.
همچنین نخستین نشست شورای هماهنگی مدیریت منابع آب حوضه آبریز زرینه رود در شهرستان میاندوآب با هدف احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد. سیدمرتضی موسوی مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه دریای خزر و دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران – ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری مستمر این نشست گفت: حوضه زرینه‌رود نقش بسزایی را در تأمین آب دریاچه ارومیه برعهده دارد و در این راستا هماهنگی و جلب مشارکت همگانی در راستای احیای دریاچه از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی ضمن اشاره به مؤلفه‌های معیشت، درآمد و زیست محیطی در اقتصاد آب افزود: حفظ تعادل بین این سه مؤلفه از اهمیت بسزایی برخوردار است و آسیب دیدگی هریک از این مؤلفه‌ها دیگر اضلاع این مثلث را نیز در بر می‌گیرد؛ به طوری که اگر نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه به هم بخورد آوارگان زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت و همینطور اگر به اقتصاد و معیشت کشاورزان منطقه توجه کافی نشود تبعات اجتماعی جبران ناپذیر به وجود خواهد آمد. موسوی هدف اصلی از برگزاری این نشست را رسیدن به رویکرد مشترک جهت ایجاد تعادل بین منابع و مصارف و تأمین حق آبه دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: در راستای احیای دریاچه قصد براین است که با مدیریت مصرف حقوق حق آبه بران تأمین شده و با اصلاح الگوی مصرف بدون آسیب به جوامع محلی و با صرفه جویی هشت درصدی در سال حق آبه دریاچه تأمین شود. وی نقش فرمانداران علی الخصوص فرماندار شهرستان میاندوآب را در رسیدن به تعامل مثبت با کشاورزان مهم ارزیابی کرد و افزود: فرمانداران شهرستان‌های حوضه آبریز دریاچه نقش مهمی را در جهت کاهش اصولی مصارف کشاورزی ایفا می‌کنند و در این میان فرماندار شهرستان میاندوآب به عنوان مرکز ثقل حوزه که ۴۳ درصد آب حوزه دریاچه در این منطقه واقع شده وبیشترین مصارف را در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده می‌تواند در زمینه حل موضوعات آب این شهرستان نقش کلیدی اجرا کند.
مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه ضمن اشاره به برخی از اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله انجام رهاسازی از سدهای استان و توقف کلیه پروژه‌های سدهای مطالعاتی و اجرایی استان‌های حوزه دریاچه اظهار کرد: مردم و مسئولین منطقه به ویژه فرمانداران و روسای ادارات می‌توانند با ارائه ایده‌های سازنده خود به این ستاد در جهت برداشتن گام‌های مثبت کمک کنند. وی ضمن تقدیر از آب منطقه‌ای آذربایجان غربی به جهت ایجاد تحولات چشمگیر و هماهنگی و انسجام در بخش آب استان، مدیریت صحیح را در این منطقه و در جهت تلفیق علم و عمل مهم دانست و خواستار همکاری‌های مطلوب روسای ادارات جهاد کشاورزی، امور آب و محیط زیست در سطح شهرستان‌ها و در راستای پیشبرد اهداف ستاد احیای دریاچه ارومیه شد. همچنین کیومرث دانشجو مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به عزم جدی دولت تدبیر وامید برای احیای دریاچه ارومیه گفت: با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه و تشکیل جلسات متعدد کارشناسی مصوبات عدیده این ستاد در بین دستگاه‌های اجرایی سه حوزه آذربایجان غربی وشرقی وکردستان توزیع و جهت اجرا ابلاغ گردید. وی با اشاره به اینکه بیشترین آب ورودی به دریاچه ارومیه از حوضه آذربایجان غربی و از رودخانه‌های زرینه رود وسیمینه رود، گدارچای و دیگر رودخانه‌ها تأمین می‌شود، بیشترین بار مسئولیت را بر دوش مردم صبور منطقه و هماهنگی کامل بین مسئلولین سیاسی واجرایی این استان دانست و وجود این عزم و اراده جدی برای احیای دریاچه ارومیه را بی سابقه و مثال زدنی ذکر کرد. مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی تشکیل کمیته برنامه ریزی و مدیریت منابع و مصارف آب در شهرستان میاندوآب را از جمله اقدام‌های مهم در این راستا دانست که هدف آن ایجاد هماهنگی بین تمام دستگاه‌های درگیر با موضوع دریاچه و نتیجه آن تأمین نیازهای آبی منطقه در حد مطلوب و در عین حال پایین آمدن مصارف آب است. دانشجو با اشاره به بارش‌های خوب امسال این اتفاق را از عنایات ویژه خداوند بر مردم این منطقه را همزمان با این اقدامات دانست و افزود: حاصل این بارش‌ها پرآب شدن رودخانه‌ها، جاری شدن سیلاب‌ها و ذخایر خوب برف در منطقه، سرریز شدن بخش عمده ای از سدها ورهاسازی بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه بود بطوریکه امروزدر تراز ۱۲۷۰٫۹۹ شاهد افزایش ۲۹ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به مشابه سال قبل و همچنین افزایش ۹۱ سانتی متری آن از ابتدای سال آبی جاری تا کنون هستیم و سطح دریاچه نیز بیش از ۵۰ درصد تحت پوشش آب قرار گرفته است.
دانشجو با بیان اینکه میانگین بارش‌های استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۳۲۸ میلی متر بوده است، افزود: این میزان بارش‌ها نسبت به مشابه سال گذشته ۱۸ میلی متر افزایش نشان می‌دهد و مخازن سدهای استان نیزعلی رغم رها سازی ۷۰۰ میلیون متر مکعب از افزایش ۸ درصدی نسبت به سال قبل برخورداربوده و هم اکنون حجم ذخایر آن‌ها ۱۵۶۰ میلیون مترمکعب است. وی به اقدامات مهم شرکت آب منطقه ای در راستای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه پرداخت و لایروبی بیش از ۹۰ کیلومتر از رودخانه‌های مشرف به دریاچه ارومیه، اتصال زرینه رود به سیمینه رود و انتقال آب در طول ۱۲٫۵ کیلومتر در داخل پیکره دریاچه و لایروبی ۲۹۰ کیلومتر از انهار مشرف به رودخانه‌های اصلی در حوضه دریاچه را ازجمله این اقدامات مهم برشمرد. مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی همچنین جلوگیری از حفاری‌های غیر مجاز، انسداد چاههای غیر مجاز، جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز از رودخانه‌ها و انهار و همچنین برق دار کردن چاه‌ها، خرید ونصب کنتورهای هوشمند آب و برق، ایجاد ۸۰ اکیپ گشت و بازرسی در سطح استان را از جمله اقدامات مهم این شرکت در راستای طرح تعادل بخشی در این حوضه ذکر کرد. دانشجو با اشاره به اهمیت هماهنگی در بین دستگاه‌های اجرایی برای اجرای مصوبات افزود: عدم وجود هماهنگی و یکپارچگی در بین ارگان‌ها و عدم سیاست یکپارچه باعث افت نتیجه مطلوب و موجب سردرگمی و تزلزل مردم و ذینفعان خواهد شد. وی گفت: گام اول دراین جلسات، هماهنگی‌ها و یکسان سازی تفکرات در مورد بهره برداری از منابع و بهینه کردن مصارف آن است واتخاذ بهترین سیاست گذاری‌ها برای منابع نیاز امروز ماست ودر این راستا فرمانداری‌ها می‌توانند نقش بسیار کلیدی در راستای هماهنگ کردن و اجرای سیاست‌های مصوب را داشته باشند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۹:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


9 − سه =