سرگردانی اجاره نشین‌ها وغوغای اجاره بها مسکن در ارومیه

سرگردانی اجاره نشین‌ها وغوغای اجاره بها مسکن در ارومیه

گروه اقتصادی:بازار مسکن در آذربایجان_غربی و به ویژه در ارومیه مرکز این استان ۳ سال است دچار رکود شده به گونه‌ای که اکنون بسیاری از صاحبان املاک یا افرادی که سه سال پیش املاکی را خریده بودند متضرر هستند. از مقابل بنگاه‌های مشاوره املاک در ارومیه که گذری می‌کنی هر کدام لیست بلند بالایی از موارد فروش یا معاوضه زمین، ملک، آپارتمان و باغ و باغچه آنهم با اصطلاحات خاص برای ترغیب مردم از جمله تکرار کلمه توجه توجه یا بزرگنمایی کلماتی همچون فروش فوری و زیرقیمت یا باورنکردنی روی شیشه‌هایشان نصب کرده‌اند تا هر چه بیشتر توجهات را به خود جلب کنند.به زعم بسیاری از شهروندان ارومیه همین کارهای تبلیغاتی نشانه رکود وحشتناک و عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن است.بدین معنی که فرصت‌های طلایی برای خرید و فروش املاک زیرقیمت بازار برای فرصت‌طلبان فراوان است ولی بی‌ثباتی بازار و رکود وحشتناک آن این اطمینان را به مشتریان واقعی نمی‌دهد که ملک مد نظر را به قیمت واقعی آن بخرند.این روزها دیگر از تبلیغات گسترده و بازار پر رونق مشاوران املاک مثل سالیان قبل در شهرمان خبری نیست.سال‌هایی که یک ملک بعضاً در یک‌ ماه چندبار دست به دست می‌شد و قیمتی حداقل دو برابری پیدا می‌کرد.
*اجاره بها در ارومیه غوغا می‌کند
همان سال‌ها که دلالان و واسطه‌ها حباب قیمت ملک را ایجاد کرده بودند و قدرت خرید از دست مردم عادی و قشر متوسط جامعه گرفته شد.ولی درست بر عکس بازار خرید و فروش مسکن، بازار رهن و اجاره مسکن و ملک در ارومیه داغ داغ است.هر کس بتواند به هر روشی اتاقکی از منزلش جدا کند و آن را به بنگاه بسپارد می‌تواند آن را به مبلغ خوبی به دانشجویان یا زوج‌های جوان اجاره دهد.اجاره بها در ارومیه غوغا می‌کند این قیمت‌های گزاف ارمغان نداشتن درآمد مالکین از سایر منابع اشتغال و یا نداشتن انصاف است و فقدان ظرفیت‌های اقتصادی جذاب در این شهر مرزی برخی صاحبخانه‌ها را مجبور کرده فقط از ناحیه اجاره املاک به فکر کسب رزق و روزی خود باشند.
خبرنگار تسنیم در این گزارش میدانی به گفت‌وگو با ارکان اصلی مؤثر بر بازار مسکن یعنی مشاورین املاک، خریداران و فروشندگان پرداخته است که مشروح آن در پی می‌آید.
*ناکامی طرح‌های اقتصادی دولت در بازار مسکن
محمدرضا جوانشیر که کارمند هم هست یک مغازه مشاور املاک نیز باز کرده که گر چه برای او این کار شغل دوم محسوب می‌شود اما یک بازنشسته دیگر از صبح تا شب در همین مغازه مشغول به کار است.
وی می‌گوید: هنوز طرح‌های اقتصادی دولت مانند پرداخت وام‌های کلان مسکن یا تکمیل شهرک‌های مسکن مهر و دیگر محرک‌های دولتی اثر مطلوبی در بازار مسکن نگذاشته و خبری در بازار مسکن نیست.
او می‌افزاید: فعلاً اجاره مغازه و مسکن کار اصلی مشاوران املاک ارومیه است و از نظر خرید و فروش وضعیت اصلاً مطلوب نیست.غلامرضا میرزاعلی‌پور که از بازاریان ارومیه است می‌گوید: تا زمانی که بانک‌های ما بدون هیچ دغدغه‌ای سودهای نجومی به سپرده‌های حتی روز شمار می‌دهند وضعیت اقتصادی کشور و بازار مسکن هم همین است.
وی می‌افزاید: پرداخت این سودهای بانکی بالا سبب می‌شود سرمایه‌داران نقدینگی خود را نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده و بدون هیچ فعالیت اقتصادی سود ببرند.
*سرگردانی اجاره نشین‌ها
وی می‌افزاید: پول و سرمایه در بین افراد جامعه دست به دست می‌شود اما فعلاً سرمایه در گردش در نزد فعالان اقتصادی کم است و تمامی صنوف مشکل دارند.
عصمتی می‌گوید: همین امر باعث می‌شود صاحب خانه از اجاره بهای ملک خود به فکر گذران امور اقتصادی خود باشد و نتیجه چنین طرز تفکری هم بالا رفتن اجاره بها است.
خانم شیری دانشجوی دوره دکترا و غیربومی است.وی می‌گوید همراه دوست شمالی خویش چند روزی است در نقاط مختلف شهر ارومیه دنبال مسکن و سرپناه امن با قیمت مناسب هستم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم شیری می‌افزاید: فعلاً به دلیل قیمت‌های بالا به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و مشکلات دیگری مثل وسط‌ ترم بودن هم سبب شده هردویمان در ارومیه سردرگم بمانیم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۵:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 2