بلااستفاده ماندن بيش از نيمي از ظرفيت سردخانه‌هاي استان

سرمایه‌ها در سردخانه‌های مازاد بر نیاز استان یخ می‌زند

سرمایه‌ها در سردخانه‌های مازاد بر نیاز استان یخ می‌زند

گروه گزارش: آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن بیشترین میزان تولید محصولات باغی از جمله سیب و انگور که از این لحاظ مقام‌های برتر کشوری را هم از آن خرده کرده است در صنعت سردخانه سازی هم از استان‌های پیشرو به شمار می‌آید.
آذربایجان غربی به دلیل دارا بودن بیشترین میزان تولید محصولات باغی از جمله سیب و انگور که از این لحاظ مقام‌های برتر کشوری را هم از آن خرده کرده است در صنعت سردخانه سازی هم از استان‌های پیشرو به شمار می‌آید به طوری که بیش از ۳۰۰ واحد سردخانه‌ای در این استان راه اندازی شده و فعالیت دارند که در این زمینه هم می‌توان آذربایجان غربی را دارنده رتبه نخست سردخانه سازی در بین افزون بر ۳۰ استان کشور دانست.
با وجود ساخت این تعداد سردخانه در استان و گذشته از اینکه تنها نیمی از این سردخانه‌ها دارای پروانه استاندارد هستند و مابقی به دلیل این نقصان جزء سردخانه‌های درجه ۲ محسوب می‌شوند، بسیاری از کهنه کاران صنعت سردخانه از افزایش این واحدهای نگهداری و ذخیره گلایه‌مند هستند و ارائه مجوز ساخت و رشد قارچ گونه این واحدها را عامل از بین رفتن سرمایه‌های بخش خصوصی و به رکود کشاندن فعالیت سایر سردخانه‌های می‌دانند.
*ارائه مجوز سردخانه سازی بدون توجه به توجیه پذیر بودن
رئیس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی با ابراز نارضایتی از ارائه مجوز ساخت سردخانه بدون در نظر گرفتن توجیه پذیری اقتصادی آن گفت: سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی بدون در نظر گرفتن این اصل نسبت به ارائه مجوز برای ساخت سردخانه اقدام می‌کنند.
مرادعلی آقابالازاده ادامه داد: برخی مسئولان تنها افزایش کمی این واحدها به دلیل بالا رفتن آمار عملکرد خودشان اهمیت دارد اما از جنبه دیگر افزایش بی رویه واحدهای سردخانه‌ای فعالان این بخش را دچار ضررهای مادی جبران ناپذیر کرده و حتی آن‌ها را به تعطیلی سوق می‌دهد.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی از واحدهای سردخانه‌ای اشباع شده است، اضافه کرد: نه تنها هیچ نیازی به ساخت سردخانه‌های جدید وجود ندارد بلکه سردخانه‌های موجود هم اضافی هستند و ظرفیت آن‌ها بیش از تولید محصولات باغی است.
رئیس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی اظهار کرد: هم اکنون ظرفیت سردخانه‌های استان بیش از ۸۰۰ هزار تن بوده که از این میزان بیش از ۴۸ هزار تن در سال جاری اضافه شده و این در حالی است که تنها ۴۰۰ هزار تن از مجموع ظرفیت این واحدهای نگهداری و ذخیره سازی پر می‌شود، با وجود اطلاع مسئولان از این وضعیت برای من روشن نیست چه اصراری بر افزودن این ظرفیت است؟
آقابالازاده با بیان اینکه متاسفانه برخی مجوزها برای شهرهایی صادر می‌شود که در اصل نیازی به این واحدها در ان شهرها نیست، گفت: شهرستان‌های اشنویه، مهاباد، نقده و سلماس قطب‌های تولید محصولات باغی در استان هستند و تعداد سردخانه‌ها در این شهرستان‌ها هم بیش از نیاز است، در شهرستان‌هایی همچون ماکو هیچ ضرورتی برای ساخت واحد سردخانه‌ای نیست که مجوز ارائه می‌شود.
*ارتقاء کیفی سردخانه‌های قدیمی به جای ساخت سردخانه‌های جدید
وی یادآور شد: بسیاری از سردخانه داران قدیمی به دلیل مشکلات مالی توانایی ارتقاء کیفی سردخانه‌های خود و بهره‌مند شدن از شاخصه‌های استاندارد را ندارند و یا پلمپ می‌شوند و یا به درجه ۲ تنزل می‌کنند، بهتر است به جای صدور مجوز و تخصیص تسهیلات برای ساخت واحدهای سردخانه‌ای جدید نسبت به ارائه کمک‌های مالی و مدیریتی به سردخانه‌های قدیمی اقدام شود.
*سرمایه گذاری اصولی در صنعت سردخانه سازی انجام نشده است
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی هم با تایید این اظهارات افزود: سرمایه گذاری صحیح و اصولی در این بخش صورت نگرفته است به طوری که روند غیراصولی ساخت سردخانه در برخی شهرهای استان که فاقد توجیه فنی و اقتصادی برای ساخت آن هستند، همچنان ادامه دارد.
علیرضا عصمت پرست گفت: سازمان‌های متولی ارائه مجوز برای ساخت سردخانه سعی دارند با این مجوزها تعداد سردخانه‌های های مدرن یا همان سردخانه‌های اتمسفری را بیشتر کنند اما باید به جای این عمل نسبت به ارتقاء کیفی و مدرن سازی سردخانه‌های موجود اقدام کرد که هم نیازی به هزینه‌های کمتری دارد و هم از استفاده بهینه از امکانات موجود است.
وی اظهار کرد: تبدیل سردخانه‌های کنونی به سردخانه‌های اتمسفری، توسعه متوازن ساخت سردخانه‌ها در مناطق مختلف و مورد نیاز استان و نوسازی و به سازی ماشین آلات و تجهیزات از راهکارهای اصلی ایجاد تحول در این بخش است و هم اکنون در حال بررسی سردخانه‌های مشکل دار و اولویت بندی آن‌ها برای درخواست تسهیلات هستیم که امیدواریم در هفته آینده خبرهای خوشی در این زمینه کسب کنیم.
به گزارش اروم نیوز؛ مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی یادآور شد: هماهنگی‌های لازم برای جلوگیری از افزایش تعداد سردخانه‌ها با سازمان‌های مسئول در حال انجام است.?

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۵:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


× 6 = چهل دو