سرمایه‌ای که می‌توان با آن کسری بودجه را جبران کرد

سرمایه‌ای که می‌توان با آن کسری بودجه را جبران کرد

گروه اقتصادی: دولت ۷ میلیون میلیارد تومان دارایی دارد که در صورت مولد کردن یک درصد از آن می‌تواند درآمد قابل توجهی را تامین کند، اما در سال ۹۹ تنها حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از دارایی‌های دولت به فروش رفت. ارزش اموالی و دارایی‌های دولت به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، حدود ۷ میلیون میلیارد تومان، برآورد می‌شود مولدسازی دارایی‌ها از جمله اقداماتی است که توانایی افزایش درآمد‌های دولت به صورت پایدار و بدون رشد نقدینگی را دارد، اما تاکنون در بودجه سالیانه کشور توجه ویژه‌ای به آن نشده است. البته به صورت صوری و برروی کاغذ عناوینی مطرح می‌شود، اما هنوز دولت به صورت عملیاتی تن به اجرای آن نداده است. یکی از دلایل مهم آن وابستگی شدید سازمان‌ها به اموالشان است. به طور معمول سازمان‌ها اموال خود را جزو دارایی‌های لاینفک شأن می‌دانند و به این سادگی‌ها حاضر نیستند که آن‌را از دست بدهند. مولد سازی دارایی‌ها به معنای فروش دارایی‌های دولت نیست بلکه به معنای بهره برداری از دارایی‌های دولت است در مولد سازی ممکن است بخشی از دارایی دولت برای تقویت بخش دیگر به فروش برسد، اما اصل بر استفاده پایدار از دارایی‌های دولت استحجم بالای دارایی‌های دولت خود گواهی بر این مدعاست که در شرایط کسری بودجه، توجه به آن در کنار اصلاحات نظام مالیاتی، می‌تواند با ساخت درآمدی پایدار، نقش مؤثری برای جایگزینی فروش نفت باشد. کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت توجه به مولدسازی دارایی‌ها می‌توان در سال اول ۲۰تا ۳۰هزار میلیارد تومان از این محل درآمد پایدار برای دولت ایجاد کرد.
درآمد حداقل ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومانی مولدسازی دارایی‌ها در سال اول
محمد حسین معماریان، کارشناس اقتصادی ، معتقد است، در پژوهش‌هایی که در سال گذشته انجام شده مولد سازی دارایی‌های دولت در سال اول در مجموع ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیون تومان درآمد برای دولت خواهد داشت که اگر تمام این موارد را امسال دو برابر در نظر بگیریم حداقل ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.
حتی یک مولدسازی دارایی انجام نشده است
البته مولدسازی اقدامی است که نتیجه آن در بلند مدت رفته رفته بیشتر می‌شود و نباید انتظار بی جایی از آن داشت بلکه باید نتیجه اصلی آن‌را با صبوری در سال‌های بعدی متوجه شد. علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی درباره مولد سازی دارایی‌ها، می‌گوید: تا به حال حتی یک مورد مولد سازی دارایی انجام نشده است چون هنوز بستر قانونی و اداری آن فراهم نیست! چگونه در این حال می‌توان ۲۴۰ هزار میلیارد تومان را از این طریق جبران کرد در حالی که قانونی در این زمینه وجود ندارد. ایران با کشوری مانند ترکیه مقایسه می‌شود که تنها ۵۰۰۰ کارمند مولد سازی دارایی‌ها دارد!
نوبخت: بخشی از بودجه ۹۹ با مولدسازی دارایی‌ها دولت تأمین شد!
مولدسازی دارایی‌های دولت در سالیان اخیر به زبان مسئولین آمده و در قانون بودجه نیز لحاظ شده است اما کیفیت قانون و اجرای آن با اما و اگرهایی مواجه بوده است. محمد باقر نوبخت در زمان بستن بودجه سال ۹۹ اذعان کرد: بخشی از درآمدهایی که جایگزین نفت می‌شود مرتبط با مولدسازی دارایی‌های دولت است که در این زمینه هم می‌توانیم آنچه از نفت کاهش می‌یابد و معطوف به طرح‌های عمرانی می‌شود، برای هزینه‌های جاری بتوانیم از این منابع استفاده کنیم.
مولد سازی دارایی‌ها به معنای بهره برداری از دارایی‌های دولت است نه فروش آن
مولد سازی دارایی‌ها به معنای فروش دارایی‌های دولت نیست بلکه به معنای بهره برداری از دارایی‌های دولت است در مولد سازی ممکن است بخشی از دارایی دولت برای تقویت بخش دیگر به فروش برسد اما اصل بر استفاده پایدار از دارایی‌های دولت است. برای این کار پروژه‌های مختلفی از سوی کارشناسان اقتصادی تعریف شده است اما همت لازم برای اجرای آن دیده نمی‌شود. به عنوان نمونه یکی از اقداماتی که می‌توان در این زمینه انجام داد مولد سازی زمین‌های دولت به این صورت که زمین بازی برد – بردی بین مردم، بخش خصوصی و دولت ایجاد می‌شود و بخش خصوصی با ساخت و ساز در زمین‌های دولتی با مدل درآمدی خاصی زمین‌های بلااستفاده سازمان‌ها را مولد کند.
این در حالی است که دولت به بدترین و راحت‌ترین شکل آن، یعنی فروش دارایی‌ها این کار را انجام داد. مهدی موحدی، کارشناس اقتصادی هم در این باره معتقد است، فروش اموال منقول و غیرمنقول دولت در بودجه ۹۸ به میزان حدود ۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد که بخش عمده آن محقق نشد؛ با این حال دولت برای سال ۹۹ در این بخش درآمد ۵۰ هزار میلیارد تومانی پیش بینی کرد که تنها ۱٫۷ درصد از محل فروش اموال در ۷ ماهه ابتدایی امسال محقق شد؛ در واقع عملاً دارایی‌ها را می‌فروشیم زیرا قابلیت مولدسازی را نداریم.
همانگونه که اشاره شد، مولدسازی دارایی‌های دولت به هیچ عنوان به معنای فروش دارایی‌ها نیست. کشور سوئد از سال ۱۹۹۸ به بعد دو دوره سیاسی دولت راست گرا را پشت سر گذاشته است اما در دوره اول شعار دولت، فروش اموال و دارایی‌ها و املاک بود تا خصوصی سازی صورت گیرد. اما در دوره دوم دولت راستگرای سوئد مولدسازی و ارزش آفرینی از دارایی‌ها و املاک، جای فروش آنها را گرفت. با این حال درآمد دولت در دوره دوم سه برابر دهه ۹۰ میلادی دولت سوئد بود. مولد سازی لزوماً به معنی فروش دارایی‌ها نیست.
تنها ۱٫۷ درصد با فروش اموال در ۷ ماهه ابتدایی سال ۹۹ محقق شد
در بودجه ۹۹مبلغ ۴۹٫۵۴۶ میلیارد تومان برای منبع «فروش دارایی‌های منقول و غیر منقول» پیش بینی شده بود در حالی که بررسی گزارش منابع و مصارف ۷ ماهه دولت در سال ۹۹ نشان می‌دهد که تنها ۴۷۷ میلیارد تومان از محل فروش این دارایی‌ها تأمین شده است به عبارتی تنها ۱٫۷ درصد منابع دیده شده از محل فروش اموال منقول و غیر منقول دولت در سال ۹۹ کسب شده است.
برای بودجه ۱۴۰۰ نیز پیش بینی می‌شود بار دیگر مولدسازی دارایی‌ها دیده شود، محمد باقر نوبخت اخیراً در جلسه ستاد بودجه ۱۴۰۰ دو پیشنهاد را برای مدیریت دخل و خرج دولت در سال اینده ارائه کرد که در ستاد اقتصادی دولت نیز مورد توجه قرار گرفت. نخست افزایش درآمدها از محل درآمدهای مالیاتی و مولد سازی دارایی‌ها و دوم مدیریت هزینه‌ها از طریق بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد.
آزمون سخت دولت و مجلس برای بودجه ۱۴۰۰
مولدسازی دارایی‌ها از اقداماتی است که نیاز به هماهنگی دستگاه‌های پرشمار دولتی دارد و به جهت درگیری ذینفعان زیاد در آن، کاری بسیار سخت به نظر می‌رسد اما دولت برای تأمین بودجه غیر تورم زا چاره‌ای جز حرکت به سمت درآمدهای پایدار ندارد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر، امسال را به جهت کاهش درآمدهای نفتی، شاید بتوان به عنوان فرصتی طلایی برای اعمال اصلاحات ساختاری در بودجه نام برد اگر این فرصت از دست برود مشخص نیست آیا روزی می‌توان دوباره به این اصلاحات جراحی‌گونه تن داد یا خیر بنابراین امید است دولت و مجلس با همدلی و همفکری این فرصت طلایی را غنیمت شمارند و مانند سال ۹۸ و ۹۹ بودجه سالیانه را با درآمدهای موهومی و یا غیر پایدار، در ظاهر تراز نکنند که در اجرا با کسری‌های سنگین مواجه شوند و این کسری بودجه در قالب تورم‌های شدید بر سفره معیشت مردم سایه اندازد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۰ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 2 =