آرازآذربایجان تحلیل می کند

سرمازدگی بهاری و مشکل بیمه محصولات کشاورزی استان

سرمازدگی بهاری و مشکل بیمه محصولات  کشاورزی استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: استان آذربایجان غربی استانی سردسیر و کوهستانی است که همه ساله با کاهش دما در روز های ماه اول فصل بهار میلیاردها ریال خسارت به دلیل سرمازدگی بهاری در آن اتفاق می افتد.
کاهش دمای هوا و بارش برف بهاری در شهرستان چالدران در شمال استان آذربایجان غربی و برخی شهرستان های دیگر طی روزهای گذشته موجی از نگرانی را میان کشاورزان استان ایجاد کرده چرا که سرمازدگی باغ های آذربایجان غربی در روزهای اولین ماه بهار را موجب شده است.
کاهش دمای هوا نیز طی روزهای اخیر خطر سرمازدگی باغ های میوه استان را در پی دارد که باید تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود.
ورود سامانه جدید بارشی از امروز پنج شنبه و فردا دمای هوا را در بسیاری از نقاط استان با کاهش مواجه می کند که این امر می تواند زمینه خسارت مالی زیاد برای کشاورزان را فراهم کند. همزمان با کاهش دما، در مناطق کوهستانی نیز شاهد بارش برف خواهیم بود که این امر نیز اثر زیادی بر افزایش سرمای هوا خواهد داشت.
امسال ۲۸۸٫۱ میلیمتر بارش در استان داشته ایم که ۷۷ میلیمتر بیشتر از سال گذشته و ۶۵ میلیمتر بیشتر از متوسط بلند مدت بوده است و آذربایجان غربی استانی سردسیر و کوهستانی است که همه ساله میلیاردها ریال خسارت به دلیل سرمازدگی بهاری در آن اتفاق می افتد. این استان در سال های گذشته با پدیده خشکسالی روبرو بوده ولی امسال به رغه کاهش بارندگی در زمستان بهار و پاییز پربارشی را در استان شاهد بوده ایم.
این در حالی است که اخیرا معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اعلام کرده است که سرمازدگی بهاره ۳۰۰ میلیارد ریال خسارت به باغ های استان به ویژه باغ های زردآلو و بادام های بومی وارد کرد.
پیش بینی می شود که در جریان سرمازدگی بهاره در باغ های آذربایجان غربی ۲۴ هزار تن از میوه درختان هسته دار به ویژه زردآلو و بادام بومی دچار خسارت شوند و میزان خسارت وارده به شکوفه های درختان بادام و زرد آلو و هسته دارها حدود ۲۰ درصد است. بیشترین میزان خسارت ها به باغ های ارومیه وارد شده است و سهم این شهرستان از کل خسارت ها، ۴۵ درصد است و با تداوم وضعیت جوی فعلی پیش بینی می شود امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی از سطح باغ های استان برداشت شود که شامل انواع سیب درختی، انگور، زردآلو، آلبالو، شلیل، بادام است.
این در شرایطی است که آذربایجان غربی قطب تولید انواع محصولات باغی در کشور است و این استان هم اکنون در تولید سیب و انگور دارای رتبه اول و سوم کشوری است و سالانه یک میلیون تن سیب و ۲۴۰ هزار تن انگور در این استان برداشت می شود.
آذربایجان غربی استانی با بیش از ۷۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت است که ۱۲۰ هزار هکتار آن را باغ ها تشکیل می دهند و نیمی از باغهای آذربایجان غربی که شامل ۶۲ هزار هکتار است به سیب اختصاص یافته و ۲۳ هزار هکتار تاکستان بوده و بقیه نیز شامل انواع میوه های هسته دار از جمله زردآلو، هلو، گیلاس، شلیل، بادام و گردو است. میزان کل خسارت وارده ناشی از سرمازدگی بهاره به محصولات باغی و زراعی در سال زراعی گذشته، بیش از ۴۰۰ هزار تن و به ارزش ریالی چهار هزار و ۲۰ میلیارد ریال برآورد شد. بیشترین خسارت ها در سطح استان مربوط به باغهای سیب در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد، باغ های درختان هسته دار در حدود ۴۰ تا ۶۵ درصد، درختان بادام با ۳۰ تا ۷۰ درصد و درختان گردو بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بوده و به ترتیب در شهرستان های ارومیه، سلماس، ماکو، خوی، چالدران، تکاب، شاهین دژ و نقده بیشترین خسارت های وارده وجود داشت. سرمای شدید هوا، گرد و غبار، بارش برف، سیل، طوفان و تگرگ از مهم ترین عوامل خسارت به محصولات کشاورزی در استان هستند که همه ساله کشاورزان را متضرر می کنند. این در حالی است که ظرفیت‌های منطقه آذربایجان غربی در بخش‌های کشاورزی، دامپروری، معدن و گردشگری باید از سوی همه رسانه ها پیگیری شود و برگزاری نشست‌های مختلف با هم استان های مقیم کلان‌شهرها در جهت ایجاد سرمایه‌گذاری موثراست.
ظرفیت‌های بخش کشاورزی در منطقه آذربایجان غربی که قطب کشاورزی کشور است ، باید بیش از پیش احیا شود و ایجاد بسترهای مناسب جهت ایجاد تعاونی در روستاها از اولویت هایی است که باید اجرایی شود .
این در حالی است که کمبود انبار و سردخانه‌های مجهز برای نگهداری محصولات کشاورزی و نبود صنایع تبدیلی از مهم‌ترین مشکلات اقتصاد کشاورزی در استان آذربایجان غربی است که باید حل و فصل شود.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 7 =