نماينده مردم مياندوآب، شاهين‌دژ و تکاب در مجلس:

سرعت خشک شدن دریاچه ارومیه از سرعت عمل دولت بیشتر است

سرعت خشک شدن دریاچه ارومیه از سرعت  عمل دولت بیشتر است

گروه اجتماعی:متأسفانه بحران در دریاچه ارومیه به اوج خود رسیده و نمایندگان آذربایجان غربی در محافل گوناگون از وقوع فاجعه ای عظیم خبر می دهند که عدم توجه به آن، خطرات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
چندین سال است که دریاچه ارومیه در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و تلاش‌های کارشناسان و فعالان محیط زیست تاکنون برنامه‌ای را برای احیای این دریاچه عملی نکرده‌است یعنی تاکنون قدمی برای احیای این دریاچه برداشته نشده است اما تا دلتان بخواهد ستاد و جلسه و همایش و … برگزار شده و شده و می شود.
بحرانی که در مورد فراگیری آن در دریاچه ارومیه بحث می شود با بحران تمامی تالاب‌های کشور فرق می‌کند زیرا جوامع انسانی حاشیه دریاچه بیشتر از دیگر موجودات زنده منطقه تحت ‌تاثیر این بحران قرار می گیرند.
کاهش تدریجی و بدون بازگشت آب دریاچه ارومیه نه تنها دوستداران محیط زیست را نگران کرده بلکه مجموعه تصمیم گیران کشور را نیز به تکاپو واداشته که چه باید کرد؟
عوارض ناشی از خشکی دریاچه ارومیه بسیار زیانبارتر هست در صورت بروز چنین فاجعه‌ای علاوه بر از بین رفتن امکانات زیستی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی، محیط زیست طبیعی و انسانی نیز دچار لطمات جبران ناپذیری می‌شود.
با خشک شدن دریاچه ارومیه، پهنه بزرگی از باتلاقها و نمک‌های روان، سطح دریا را فرا می‌گیرد که در نوع خود بزرگترین فاجعه زیست محیطی خواهد بود با وزش هر بادی مولکول‌های نمک تمام مزارع، باغات، مراتع را فرا می‌گیرد و حتی تنفس نیز برای ساکنان اطراف دریاچه ارومیه با مشکل روبرو می‌شود.
بخش عمده معیشت ساکنین حوزه دریاچه کشاورزی است که در سال‌های اخیر با خطر جدی مواجه شده که از هم اکنون آثار آن به عینه در شهرهای همجوار دریاچه مشاهده می‌شود.
میزان پس روی دریاچه ارومیه و کاهش تراز آبی این دریاچه نگون بخت در سایه بی تدبیری ها همچنان ادامه دارد که برای جبران این کاهش نیاز به چندین میلیارد متر مکعب آب است.
بر اثر کاهش سطح آب دریاچه ارومیه نمک موجود در هر لیتر آب همچنان در حال افزایش است و ادامه این روند یعنی بحران، یعنی بزرگترین فاجعه زیست محیطی کشور .
*به نام احیای دریاچه ارومیه آقایان جلسات خوبی می‌گذارند، هزینه‌های خوبی می‌کنند منتها در عمل هیچ کاری انجام نداده اند
این در حالی است که نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس وخیم تر شدن وضعیت دریاچه ارومیه را بارها و بارها گوشزد کرده و می گوید زمان روی کار آمدن دولت یازدهم ، دریاچه ارومیه ۳۰ درصد آب داشت و ۷۰ درصد آن خشک بود اما در حال حاضر بر وسعت خشکی دریاچه ارومیه افزوده شده است
وی با بیان اینکه عملکرد دولت یازدهم در زمینه احیای دریاچه ارومیه به هیچ وجه قابل قبول نیست افزود: تا کنون یک قطره آب هم به سمت دریاچه ارومیه سرازیر نشده است و این دریاچه نیمه جان فقط بوسیله آب بارش ها زنده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اقدامات انجام شده از سوی مسئولان جهت احیای دریاچه ارومیه را فقط در حد کارهای عملیاتی عنوان کرد و گفت: به نام احیای دریاچه ارومیه آقایان جلسات خوبی می‌گذارند، هزینه‌های خوبی می‌کنند، دور هم جمع می‌شوند و در این باره صحبت می‌کنند منتها در عمل هیچ کاری انجام نداده اند.
*سرعت خشک شدن دریاچه ارومیه از سرعت عمل دولت تدبیر و امید در احیای دریاچه ارومیه بیشتر است
حجت الاسلام روح الله بیگی با بیان اینکه بحران خشک شدن دریاچه ارومیه بر مهم ترین مشکل استان یعنی بیکاری و اشتغال دامن می زند گفت: مشکل دریاچه ارومیه تنها مشکل آذربایجان غربی نیست بلکه مشکل استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و حتی کل ایران اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه با خشک شدن دریاچه ارومیه سونامی نمک و طوفان شن به پا خواهد شد افزود: در اینصورت مشکل بیکاری در استان مضاعف می شود چرا که بیکاری امروزه مشکل اصلی آذربایجان غربی و سایر استانها هست با راه افتادن سونامی نمک بیکاری چندین برابر و همه گیر می شود.
نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حدود چند ماه قبل به همراه نمایندگان آذربایجان غربی در دیداری که با رئیس جمهور داشتیم گفتیم که سرعت خشک شدن دریاچه ارومیه از سرعت عمل دولت تدبیر و امید در زمینه احیای دریاچه ارومیه بیشتر است و امیدواریم که مسئولین با تمام قوا و سرعت عمل لازم، برای حل این مشکل اقدام کنند.
وی تصریح کرد: امیدوارم دولت که با نام تدبیر و امید وارد عرصه شده هر چه سریعتر کار احیای دریاچه ارومیه را آغاز و ناامیدی مردم را به امید تبدیل کند
این نماینده مجلس با اشاره به بودجه ۱۱ میلیاردی احیای دریاچه ارومیه گفت: امیدوارم این مبلغ بصورت خاص برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شود و صرف همایش ها و هزینه های بیخودی نشود و صرفا برای احیای دریاچه ارومیه صرف شود.
حجت الاسلام بیگی با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه یک مسئله حیثیتی برای دولت است اظهار کرد: در این مورد مطالعاتی صورت گرفته اما قدمی که برای اجرای طرحهای مطالعاتی برداشته شود انجام نشده است و متأسفانه مسئولان در این عرصه آنچنان که باید، وارد نشده اند.
لازم به یادآوری است که دریاچه ارومیه برای مردم آذربایجان تنها یک پهنه آبی نیست، بلکه میعادگاهی برای گردش، تفریح، استراحت و منظرگاه زیبایی‌های خدادادی و شفابخش آلام و دردهاست و چشم امید ساکنان این منطقه به دستان احیاءگران این دریاچه است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۶:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 2 =