سرعت بالای موج پنجم و حرکت آرام واکسیناسیون

سرعت بالای موج پنجم و حرکت آرام واکسیناسیون

گروه اجتماعی:آمار کرونایی کشور به‌خوبی نشان می‌دهد که هر روز شاهد افزایش تعداد بیماران و جانباختگان کرونایی هستیم.
براساس آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان در فاصله ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه ۱۳تیرماه، ۱۶۵هموطن جان خود را از دست دادند و مجموع فوتی‌های کرونا در کشور به ۸۴هزار و ۷۹۲نفر رسید.
همچنین ۱۳هزار و ۷۸۱بیمار جدید نیز در کشور شناسایی شدند تا مجموع بیماران کرونایی کشور به سه‌میلیون و ۲۵۴هزار و ۸۱۸نفر برسد.
این در حالی است که موج پنجم کرونا در کشور آغاز شده، ۹۲شهر در شرایط قرمز قرار گرفته‌اند و روند واکسیناسیون با کندی تمام در حال انجام است.
اگرچه مسوولان و دولتمردان یک‌درمیان از آغاز موج پنجم کرونا در کشور خبر می‌دهند اما اظهارات علمی متخصصان عفونی و کادر درمان درگیر با بیماران کرونایی به‌روشنی نشان می‌دهد که موج پنجم کرونا در کشور آغاز شده و البته هدایت این موج با کرونای دلتا یا همان نوع هندی است که قدرت سرایت‌پذیری و درگیری بسیار بالاتری نسبت‌به نوع انگلیسی دارد.
رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به خصوصیات واریانت دلتا یا همان گونه هندی ویروس کرونا درباره وضعیت شیوع کرونا در پنجمین پیک بیماری در کشور گفت: شواهد بر این است که وارد موج پنجم بیماری در کشور شده‌ایم. تعداد شهرهای قرمز طی چند هفته‌ اخیر از ۲شهر، به ۲۱شهر افزایش یافت.
بعد از ۲۱شهر به ۳۲شهر و سپس به ۶۳شهر و پس از آن هم به ۹۲شهر قرمز رسیده است. درعین‌حال گسترش این قرمز شدن به سمت مرکز مهم است. درحال‌حاضر در استان تهران اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پردیس، تهران دماوند، ری، شمیرانات، فیروزکوه، قرچک در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و تعداد موارد بیماری افزایش یافته است.
دکتر علیرضا ناجی با اشاره به آمار موج پنجم کرونا در کشور گفته است: در موج چهارمی که قرار داشتیم، می‌دیدیم که مدتی بود که با یک نوسان بسیاری مستحکم و ثابت و پایدار جلو می‌رفتیم.
بر این اساس در موج چهارم هم نتوانستیم که تعداد موارد جدید روزانه‌مان را به‌طور متوسط از ۱۰هزار مورد کمتر کنیم و هر روز هم بیش از ۱۰۰نفر از هموطنان‌مان جان‌شان را به‌دلیل کووید از دست می‌دهند.
این پزشک متخصص درباره اینکه چرا موفق به مهار کرونا نمی‌شویم نیز اظهار داشت: دلیل این است که قوانین محدودیت را اعمال نمی‌کنیم.ما در زمینه افزایش سطح پوشش واکسیناسیون موفق نبودیم و از طرفی قوانین کنترلی کووید را به‌خوبی اعمال نمی‌کنیم. به گفته وی »ما نه‌تنها شهرهای‌مان را به‌موقع قرنطینه نمی‌کنیم، بلکه اصلا دستوری در این زمینه نداریم.
در یک شهر جنوبی بعد از قرمز شدن وضعیت تصمیم می‌گیرند که دو روز شهر را قرنطینه کنند که این یک حالت فکاهی دارد. این موارد منجر به کنترل نمی‌شود.«
رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به واریانت‌های غالب در پیک پنجم کرونا، به ما گفت: از خصوصیت‌ واریانت دلتا این است که قدرت انتقال بسیار بالایی دارد و قدرت انتقالش ۶۰درصد نسبت‌به واریانت آلفا که همان نوع انگلیسی ویروس کروناست، بالاتر است. همچنین میزان بستری آن نسبت‌به واریانت آلفا دو برابر بیشتر است. ناجی ادامه داد: درحال‌حاضر در تهران تخت‌های خالی کم داریم و مراجعه‌کنندگان سرپایی بسیار افزایش یافته‌اند و همه این‌ها می‌تواند به‌دلیل واریانت دلتا باشد.
از آنجایی که کار منظمی هم درباره واریانت‌ها و برای پایش ژنتیکی انجام نمی‌دهیم، نمی‌توان به‌صورت مطمئن صحبت کرد.
راه‌های باز برای ویروس دلتا
ناجی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله تردد ویروس در سراسر کشور نیز اشاره کرده و اظهار داشت: با توجه به اینکه محدودیتی هم برای رفت‌وآمد افراد از استان‌های آلوده به غیرآلوده اعمال نکردیم، باید در نظر بگیریم که این ویروس حداقل در شهرهایی که شاهراه رفت‌وآمد افراد هستند، پخش شده است.
تهران، کرمان، یزد و… که وضعیت‌شان بد شده و رنگ‌بندی گوشه‌گوشه کشور در حال تغییر است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از سلامت نیوز ،وی درباره تاثیر واکسن جدید در برابر واریانت‌های جدید گفت: البته واکسن‌ها در برابر واریانت‌های جدید بی‌تاثیر نیستند، بلکه درصد تاثیرشان پایین آمده و این واریانت‌ها از واکسن، گریز می‌کنند و گریز از واکسن را ایجاد می‌کنند؛ البته واریانت بتا یا آفریقای جنوبی از این نظر از همه بدتر است اما گذردهی یا قدرت سرایت آن نسبت‌به واریانت‌های دیگر آنقدر بالا نیست. ناجی با بیان اینکه طبق آمارهای رسمی، روزانه بیش از ۱۰هزار مورد جدید ابتلا داریم، گفت: یعنی ما داریم ویروس را پخش می‌کنیم و به‌زودی ممکن است که واریانت هندی غالب شود.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


پنج − 1 =