سرطان دومین عامل مرگ‌و‌میردر آذربایجان غربی

سرطان دومین عامل مرگ‌و‌میردر آذربایجان غربی

گروه خبر:معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر سرطان دومین عامل مرگ و میر در استان به شمار می رود.
رسول انتظار مهدی با بیان اینکه براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۲ سرطان عامل حدود ۸٫۲ میلیون مرگ در جهان بود اظهارداشت: در ایران سرطان سومین عامل مرگ و میر و در استان آذربایجان غربی دومین عامل مرگ و میر است.
وی در خصوص آمار مبتلایان به سرطان در استان افزود: در سال ۱۳۹۲ حدود ۲۸۰۵ بیمار مبتلا به سرطان در واحد های آسیب شناسی بخش دولتی و خصوصی تشخیص داده و ثبت شده اما آمار دقیق موارد سرطانی استان پس از پالایش داده ها از جمله تکرارگیری های ملی ابلاغ می شود.
انتظار مهدی ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش کشوری ثبت موارد سرطانی سال ۱۳۸۸، استان آذربایجان غربی در بین سایر استان ها از نظر سرطان در مردان رتبه ۱۴ و از نظر سرطان در زنان رتبه ۱۸ را به خود اختصاص داده است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی استعمال دخانیات، مصرف الکل، تغذیه نامناسب، افزایش وزن و چاقی، سبک زندگی نادرست و کم تحرکی، عوامل خطر ساز ژنتیکی، عفونت مزمن با برخی ویروس ها و باکتری ها و عوامل خطر محیطی و شغلی مانند اشعه های یونیزان و غیر یونیزان را از مهمترین دلایل ابتلا به سرطان برشمرد.
*۲۴۷۰ نفر در اثر سرطان طی سال گذشته در آذربایجان غربی فوت کرده اند
وی در خصوص آمار مرگ و میر سرطان در استان گفت: بر اساس فراوانی موارد فوت از سرطان در سال ?? در استان آذربایجان غربی حدود ۲۴۷۰ نفر برآورد می شود که با توجه به احتمال کم توجهی به ثبت علت برخی از موارد فوت و فقدان پرونده الکترونیک سلامت ممکن است موارد فوت ناشی از سرطانها بیش از موارد فوق باشد.
انتظار مهدی در خصوص میزان میزان مبتلایان زن و مرد به سرطان در استان عنوان کرد: میزان بروز موارد سرطانی بر اساس موارد جدید شناسایی شده در گزارش کشوری ثبت موارد سرطانی در سال ۱۳۸۸، بر اساس تفکیک جنسی حدود ۷۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر مربوط به زنان و حدود ۱۰۲ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر مربوط به مردان است.
وی در پاسخ به این سوال که بیشترین افرادی که به سرطان مبتلا می شوند در چه سنینی هستند؟ عنوان کرد: بر اساس گزارش کشوری در بررسی نمودار میزان بروز استاندارد شده سنی کل سرطان‌ها در کشور نشان می دهد که با افزایش سن، میزان بروز افزایش یافته و حداکثر آن در سن ۸۴-۸۰ است.
*سرطان پستان و معده شایع ترین سرطان در آذربایجان غربی
معاون امور بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی سرطان پستان را بعد از سرطان پوست شایعترین سرطان در کشور عنوان کرد و گفت: شایعترین سرطان در استان آذربایجان غربی نیز در بین زنان سرطان پستان و در بین مردان سرطان معده است.
انتظار مهدی به راه های پیشگیری از سرطان با توجه به زندگی در جامعه امروز اشاره کرد و افزود: عدم استعمال دخانیات، عدم مصرف مشروبات الکلی، رعایت رژیم غذایی مناسب از جمله مصرف میوه و سبزیجات، نگه داشتن وزن در حد طبیعی، انجام فعالیت های ورزشی منظم به همراه جلوگیری از مواجهه طولانی با نور آفتاب بخصوص در ساعات بین ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر می تواند از ابتلا به سرطان موثر باشد.
وی در پاسخ این سوال که تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه شیوع سرطان در استان تا چه میزان است گفت: طبیعتا تغییرات اقلیمی، ازجمله خشکی دریاچه می تواند تبعات منفی بر روی سلامت ساکنین منطقه داشته باشد، ولی نباید فراموش کنیم که تکوین تومور بدخیم در بدن انسان نیاز به مواجهه طولانی مدت با عوامل خطر اختصاصی هر سرطان دارد.
*خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیری در شیوع سرطان در استان ندارد
انتظار مهدی یادآور شد: صرف کم آب شدن در یاچه و حتی خشک شدن آن در ۳-۲ سال گذشته نمی تواند موارد سرطان فعلی جامعه را که سالها پیش تغییرات سرطانی در برخی سلولها شروع شده و در طی دو دهه به شکل یک تومور بدخیم جلوه گر می شود را توجیه کند.
وی در زمینه برنامه ها و اقدامات در زمینه غربالگری سرطان در استان افزود: غربالگری سرطانها یکی از پرهزینه ترین مداخلات بهداشتی دنیا است که اثر بخشی انها نیز همیشه مورد بحث کارشناسان قرار دارد.
با توجه به اهمیت پیشگیری و کنترل انواع سرطان ها، غربالگری سرطان های پستان و سرویکس(دهانه رحم) در مرحله بررسی و برنامه‌ریزی برای ادغام در سیستم بهداشتی و درمانی کشور است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر،وی اضافه کرد: در حال حاضر خدمات غربالگری برخی سرطان ها از جمله کولون، پستان و دهانه رحم و … براساس راهنماهای بالینی به صورت فردی ارائه می شود ولی ادغام این خدمات نیاز به برنامه ریزی و تامین منابع مالی مورد نیاز دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


6 − یک =