سردشت شهری که نفس نمی کشد

سردشت شهری که نفس نمی کشد

سکینه اسمی
گروه تحلیل : سردشت هفتم تیرماه سال ۶۶ در اوج جنگ ایران و عراق بمباران شیمیایی شد اما با گذشت سه دهه از این فاجعه مردم این دیار با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و همچنان از عوارض آن رنج می برند. هر چند در اثر چهار بار بمباران هوایی رژیم بعث عراق در سال ۶۶ تنها ۱۱۰ نفر از مردم بی گناه و مظلوم این شهر شهید شدند اما هزاران نفر به دلیل آثار زیانبار گاز خردل با گذشت ۲۸ سال هنوز تاوان این جنایت انسانی را پس می دهد.
تیرماه برای مردم این دیار یادآور خاطرات زیادی است مردمی که خنده ها و زندگی آرام خود را در تیرماه سال ۶۶ جاگذاشتند اما لحظه ای از آرمانهای والای نظام جمهوری اسلامی دست برنداشتند، ماهی که برای مردم سردشت ماه گاز خردل است و تاول های چرکی، سرفه های مکرر و نفس هایی که گاه به شماره می افتند.
تیرماه برای مردم این شهر یعنی سرباز کردن دردهای کهنه محرومیت، کمبود امکانات، آوارگی از شهر و دیار برای درمان و تسکین دردهای بی درمانشان در تهران، ارومیه، تبریز و… ماه تلخ بی توجهی مسئولان، ماه خاطره های تلخ دوست نداشتنی، هفتم تیر سال ۶۶ دیگر با ذره ذره وجود مردم این دیار عجین شده است.
متاسفانه با گذشت نزدیک سه دهه آلام و دردهای مردم این منطقه به قوت خود باقی است و تنها با فرارسیدن سالروز این فاجعه انسانی مردم سردشت در صدر اخبار ملی، استانی و شهرستانی قرار می گیرد اخباری که به دلیل وعده های مکرر و توخالی مسئولان دیگر اهمیت چندانی برای مردم سردشت ندارد.
وارد شهر که می شوی از همان ورودی اش می توانی بوی محرومیت و مشکلات را استشمام کنی، نبود امکانات رفاهی، ورزشی، درمانی، بهداشتی همه و همه در طول ۲۸ سال پس از بمباران در این شهر چشمگیر است.
بیکاری و پدیده شوم قاچاق را به لیست مشکلات اضافه کنی دیگر عمق فاجعه بیشتر قابل لمس می شود مردم علاقه چندانی به مصاحبه و بیان مسایل و مشکلات خود ندارد چرا که معتقدند است حرف ها به اندازه کافی گفته شده دیگر وقت عمل کردن است.
*تنها ? درصد از مصدومان از حقوق و مزایا برخوردارند
رحیم واحدی یکی از قربانیان این فاجعه انسانی در خصوص مسایل و مشکلات مردم این شهرستان گفت: متاسفانه با وجود این فاجعه انسانی به دلیل استفاده از نوع گاز های خطرناکی که در آن استفاده شده تنها هزار و ۴۰۰ نفر از مصدومان دارای پرونده پزشکی هستند این رقم معادل پنج درصد از مصدومان هم نمی شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر حجم بالای مدعیان مصدومیت شیمیایی و جانبازی با گذشت بیش از ۲۸ سال همچنان منتظر تشکیل کمیسیون های پزشکی و تعیین تکلیف هستند اما مسئولان هیچ توجهی به حال و روز این افراد ندارند.
محمد خضری از دیگر مصدومان این بمباران شیمیایی نیز در خصوص مسایل و مشکلات پیش روی مردم این منطقه گلایه مند است، وی با بیان اینکه آلام مصدومان شیمیایی سردشت هنوز ادامه دارد افزود: در سال ۸۶ با وضعیت وخیمی به بیمارستان تخصصی ساسان تهران اعزام شدم ?? روز در این بیمارستان بستری بودم. ولی به رغم وضعیت وخیم در کمیسیون تخصصی، تنها به عنوان جانباز پنج درصد شناخته شدم و من مجبورم هزینه های گزاف درمان را شخصا پرداخت کنم.
علاوه از مصدومان و مدعیان شیمیایی سردشت نسل های آتی مردم این منطقه نیز از این فاجعه انسانی در امان نیستند، گازخردل طبق اطلاعات علمی ۵۰ سال اثر ماندگاری دارد به همین علت فرزندان مصدومان شیمیایی دچار عوارض این گاز شده اند که نمود بارز این عوارض را می توان در نازایی زنان، افزایش سکته های قلبی و مغزی و… مشاهده کرد که نمی توان به راحتی از کنار آنها گذشت.
ریزگردها هم درد مضاعفی بر آلام مصدومان شیمیایی سردشت است چرا که به دلیل مشکلات تنفسی بیشتر مردم این منطقه و وقوع مکرر ریزگردها بیماران و مردم سردشت دچار مشکلات اساسی می شوند.
سکوت معنی دار سه دهه ای مجامع بین المللی به ویژه مدعیان حقوق بشر در برابر این فاجعه انسانی موضوعی است که توجه به آن از دغدغه ها و مطالبات جدی مردم سردشت به شمار می رود هر چند پس از این حادثه سند مظلومیت سردشت به عنوان نخستین شهر مسکونی قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان برای همیشه به ثبت رسید اما حقوق از دست رفته مردم مظلوم این دیار به آنها داده نشده است.
*مشکلات مصدمان شیمیایی سردشت به قوت خود باقی است
نایب رئیس انجمن دفاع از مصدومان شیمیایی سردشت با بیان اینکه متاسفانه با گذشت ۲۸ سال از حادثه تلخ بمباران شیمیایی سردشت مشکلات مصدومان همچنان باقی است گفت: با گذشت نزدیک سه دهه تاکنون هیچ مشکلی از مسایل درمانی، بهداشتی، رفاهی و… مصدومان حل نشده است.
صالح عزیزی پوری اقدم با بیان اینکه مردم سردشت از محرومیت های زیادی برخوردار هستند افزود: در حال حاضر مردم این شهرستان به خصوص مصدومان و جانبازان شیمیایی سردشت از کمترین امکانات رفاهی و درمانی بهره مند هستند.
وی با اشاره به نیمه تعطیل بودن تنها کلینیک درمانی مصدومان شیمیایی سردشت که هدیه مقام معظم رهبری در سال ۷۸ است عنوان کرد: مقام معظم رهبری در آن سال دستور احداث مجهزترین کلینیک خاورمیانه مختص مصدومان شیمیایی را صادر کردند هرچند این کلینیک احداث شد اما سالها بدون کوچکترین امکانات و بدون پزشک متخصص همچنان نیمه تعطیل است و مصدومان و جانبازان شیمیایی مجبور هستند برای مداوا راهی ارومیه یا تهران شوند.
*وجود ۱۰ هزار مدعی جانباز و مصدوم شیمیایی بلاتکلیف در سردشت
عزیزی پوری اقدم بلاتکلیفی مصدومان و مدعیان جانبازی شیمیایی سردشت را از دیگر مشکلات مردم این منطقه عنوان کرد و گفت: با گذشت بیش از ۲۸ سال از این فاجعه انسانی متاسفانه تنها برای هزار و ۴۰۰ نفر پرونده پزشکی تشکیل شده و مابقی چشم انتظار تشکیل کمیسیون پزشکی و تعیین درصد جانبازی هستند.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰ هزار نفر از مردم این شهرستان مدعی مصدومیت و جانبازی هستند افزود: تنها مرجعی که در قانون پیش بینی شده است، کمیسیون های تخصصی تعیین مصدومیت هستند که در صورتی که نتایج اعلامی از سوی این کمیسیون ها مورد اعتراض قرار گیرد، هیچ مرجع دیگری حتی دیوان عدالت اداری در موضوع دخالت نمی کند در نتیجه اعتراض و پیگیری مدعیان در خلاء قانونی بی نتیجه می ماند.
هم اکنون با گذشت ۲۸ سال از این فاجعه انسانی به دلیل آثار طولانی گازهای شیمیایی ۱۰ هزار مدعی جانباز شیمیایی در سردشت بلاتکلیف منتظر تشکیل کمیسیون پزشکی هستند.
وی در خصوص فاجعه آمیزتر بودن واقعه سردشت از بمباران شیمیایی حلبچه افزود: در سردشت از گاز اعصاب و خردل استفاده شد در حالی که در حلبچه از گاز سیانور، گاز خردل همیشه در محیط و بدن مصدوم باقی می ماند، در حلبچه با توجه به اینکه گاز سیانور استفاده شد، تعداد تلفات زیاد است ولی آثار این گاز آنی است و باقی نمی ماند از این جهت است که عمق فاجعه سردشت بیشتر از حلبچه است.
وی در ادامه با اشاره به مناسب نبودن فضای شهر سردشت متناسب با وضعیت مصدومان و جانبازان شیمیایی، گفت: در کنار بحث ریزگردهای عربی که مصدومان شیمیایی را آزار می دهد معابر، کوچه های شهر سردشت نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.
*سکوت خفت بار مدعیان حقوق بشر در برابر فاجعه انسانی سردشت
عزیزی اقدم در خصوص پیگیری حقوق مصدومان شیمیایی سردشت در مجامع بین المللی نیز گفت: فاجعه شیمیایی سردشت و عمق این فاجعه سند بسیار معتبری دال بر وحشی بودن غرب است در حالی که آمریکا با عوام فریبی و به اسم دموکراسی سعی دارد این چهره کریه خود را از منظر افکار عمومی پنهان سازند.وی با اعلام اینکه با گذشت نزدیک سه دهه هنوز مجامع بین المللی در برابر این فاجعه انسانی سکوت کرده و مدعیان حقوق بشر اقدام در خوری در برابر مردم مظلوم و مصدومان شیمیایی سردشت نکرده اند افزود: متاسفانه مقامات کشورمان به خصوص وزارت امور خارجه نیز اقدام قابل توجهی برای احقاق حقوق از دست رفته مردم مظلوم سردشت از مجامع بین المللی انجام نداده اند.
*کلینیک مصدومان شیمیایی سردشت به زودی تجهیز می شود
اما فرماندار سردشت بر عکس نایب رئیس انجمن دفاع از مصدمان شیمیایی سردشت وضعیت رسیدگی به این حادثه را تا حدودی مناسب ارزیابی کرد.
عزیز حسنی با بیان اینکه در حال حاضر کلینیک مصدومان شیمیایی سردشت دایر بوده و خدمات لازم به مصدومان شیمیایی را ارائه می دهد اظهارداشت: کلینیک جانبازان مجهز به داروخانه شبانه روزی و آزمایشگاه است و کلیه خدمات را به صورت رایگان به جامعه ایثارگری ارائه می دهد.
وی در خصوص روند فعالیت این کلینیک درمانی گفت:در سال گذشته مقرر شد کلینیک از بنیاد شهید و امور ایثارگران به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل شود که این اقدام در دست بررسی است.
حسنی با اشاره به اختلافات بین دو نهاد در خصوص اداره این کلینیک اظهارداشت: کلینیک درمانی مصدومان شیمیایی سردشت دارای دو طبقه است که طبقه فوقانی که به بخش اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران و طبقه دیگر آن مربوط به بخش درمانی کلینیک است که در صورت انتقال آن به وزارت بهداشت ضمن تجهیز زمینه ارائه خدمات بهتر به مصدمان فراهم می شود.
حسنی در خصوص نبود پزشک متخصص در این مرکز درمانی افزود: در این خصوص اطلاعات دقیقی ندارم اما این مرکز با حضور پزشک متخصص پوست و غیره به مصدومان خدمات ارائه می دهد شاید قصوراتی باشد اما این مشکلات در دست بررسی و اقدام است.
شهرستان سردشت ??? شهید دارد که از این مجموع ۱۱۸ شهید شیمیایی هستند و از مجموع ۲۲۵۰ جانباز ۱۴۵۰ جانباز شیمیایی هستند.
*۴ مطالبه جدی مصدومان شیمیایی سردشت امسال رسیدگی می شوند
نماینده مردم شهرستانهای سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی از پیگیری و رسیدگی چهار ماطلبه اصلی مردم و مصدومان شیمیایی سردشت در سالجاری خبر داد و گفت: با گذشت نزدیک سه دهه هر چند تحولات زیادی در این شهرستان رخ داده اما مشکلات زیاد مصدومان شیمیایی سردشت همچنان پابرجاست.
رسول خضری با بیان اینکه اثبات جانبازی مدعیان شیمیایی، پیگیری حقوق از دست رفته مردم مظلوم سردشت در مجامع بین المللی، جایگذاری فاجعه شیمیایی سردشت در تقویم رسمی کشور به عنوان روز صلح و تصویب سردشت به عنوان منطقه آزاد تجاری از مهمترین مطالبات و دغدغه های اصلی مردم این منطقه است گفت: این مطالبات امسال به صورت جدی پیگیری می شود.
وی با تاکید بر اینکه سردشت می‌تواند نماد صلح ملت ایران مطرح شود افزود: سردشت به عنوان اولین شهر بی‌دفاع و غیرنظامی قربانی جنگ ‌افزارهای شیمیایی در سطح دنیا شناخته شده اما از این ظرفیت استفاده نشده است می توان با پیگیری این موضوع سردشت را نماد صلح ملت ایران معرفی کرد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


× 3 = سه