مديرکل نوسازي مدارس استان:

سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی پایین تراز میانگین کشوری است

سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی پایین تراز میانگین کشوری است

گروه خبر: مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی گفت: سرانه فضای آموزشی کشور ۲/۵ متر مربع برای هر دانش اموز است که این میزان در آذربایجان غربی ۲٫۳ مترمربع است.
قهرمان رحمانی در جشنواره خیران مدرسه ساز گفت: سرانه فضای آموزشی در کشور ۲/۵ مترمربع و در آذربایجان غربی ۲/۳ مترمربع است که رتبه ۲۹ کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی در شهرستان شاهین دژ بالاتر از میانگین کشوری و ۴/۴ مترمربع است، گفت: در سال های گذشته و در دولت های قبلی اعتبار تخصیص یافته برای نوسازی مدارس استان ۵۰۰ میلیارد ریال بود ولی در دولت یازدهم این اعتبار به ۸۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت.رحمانی همچنین از تجهیز و نوسازی سیستم گرمایشی ۶ هزار مدرسه استان خبر داد و با قدردانی از فعالیت ۲ بنیاد برکت و علوی؛ تلاش های این ۲ بنیاد در جهت نوسازی مدارس را بسیار موثر ارزیابی کرد.
فرماندار شهرستان شاهین دژ نیز در این جشنواره مدارس را پایه و اساس توسعه و نقطه آغاز تعالی کشور دانست.حسین عباسی با انتقاد از منتقدان دولت گفت: انتقاد از دولت جای خود را به تخریب داده است. وی اظهارکرد: بی شک بد اخلاقی هایی که صورت می گیرد می تواند عظیم_ترین سرمایه نظام را تحت تأثیر قرار دهد. عباسی ادامه داد: بر اساس همین سرمایه اجتماعی است که نظام و دولت محکم و استوار ایستاده اند و برنامه هایی همچون تجهیز و نوسازی مدارس اجرا می شود. وی با اشاره به اینکه بداخلاقی های شایع در فضای سیاسی می تواند این سرمایه اجتماعی را به خطر بیندازد، گفت: برای توسعه کشور باید سرمایه ی اجتماعی نظام را تقویت کرد.وی گفت: مردم شاهین دژ در انتخابات پیش رو ثابت خواهند کرد که دوستدار نظام و کشور هستند.سیاوش اسعدی رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان شاهین دژ هم گزارشی از وضعیت مدارس شهرستان ارائه داد و گفت: در دوره ابتدایی ۶ مدرسه و در دوره ی متوسطه اول ۸ مدرسه با قدمت بالای ۵۰ سال در شهرستان وجود دارد. وی همچنین گفت: ۱۰ روستا بدون مدرسه هستند و ۱۷ مدسه کانکسی در روستاهای شهرستان شاهین دژ دایر است. در پایان این مراسم پس از تقدیر از خیران مدرسه ساز شهرستان شاهین دژ، مدرسه ۲ کلاسه ی روستای نوروزآباد کلنگ زنی شد.قهرمان رحمانی با تاکید بر اینکه در فضاهای آموزشی باید برای یادگیری نسل های بعدی آماده سازی شود، بیان کرد: تحقق این مهم با همت خیران میسر می شود.وی افزود: طرح تخریب مدارس فرسوده از سال ۸۵ در سطح کشور آغاز شده و تا به حال ۲ هزار کلاس درس در آذربایجان غربی تخریب و بازسازی شده اما در افزایش سرانه فضاهای آموزشی تاثیری نداشته است.وی با تاکید بر اینکه فضاهای آموزشی احداث شده توسط خیران مدرسه ساز دخالت مستقیم در افزایش سرانه فضاهای آموزشی دارد، بیان کرد: در زمان حاضر ۸۹ طرح خیرساز با ۴۶۵ کلاس درس در سطحح استان در حال اجراست.
وی با اشاره به اینکه سهم مشارکتی خیران در ۲۳ طرح از این تعداد به اتمام رسیده است، افزود: اخذ سهم دولتی برای تکمیل این مدارس در دست پیگیری است. وی آغاز عملیات اجرایی ۱۴ مدرسه با ۸۲ کلاس درس از سوی بنیاد علوی را در این استان یادآور شد و گفت: برای ۶ طرح دیگر نیز ردیف اعتباری از سازمان برنامه و بودجه مشخص شده و برای اجرای عملیات عمرانی به پیمانکار واگذار شده است.
وی افزود: در هجدهمین جشنواره خیران مدرسه ساز که در سال گذشته برگزار شد آذربایجان غربی از میان ۳۱ استان کشور از نظر ارزیابی در رتبه هفدهم و از نظر ریالی در ردیف نهم قرار گرفته بود؛ مبلغ تعهدی خیران در سال گذشته ۲۴۰ میلیارد ریال بود و از این رقم، بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال یعنی ۳۴ درصد تحقق یافت. وی افزود: ۲۳۶ کلاس درس با مشارکت خیران و با صرف ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار احداث شده و ۲۲۹ کلاس درس صد در صد با مشارکت خیران و با هزینه بیش از ۲۸۰ میلیارد ریال احداث شده است.
وی گفت: خیران میاندوآبی در احداث ۸۵ کلاس درس مشارکت داشتند و ۲۱ کلاس درس هم با مشارکت صد در صدی خیران شهرستان میاندوآب احداث شده است.
رحمانی اظهار کرد: هم اکنون در میاندوآب ۹ طرح ملی با ۴۵ کلاس درس و پنج طرح استانی با ۳۰ کلاس درس در حال احداث است که در سال گذشته برای چهار طرح از جمله مدرسه روستاهای حاجی بهزاد، مظفر آباد، هنرستان فنی و حرفه میاندوآب و هنرستان کشاورزی شهر باروق، اعتبار صد در صد تخصیص پیدا کرد و تا تیر سال جاری جذب می شود. وی در رابطه با استانداردسازی مدارس استان در دولت تدبیر و امید نیز گفت: در زمان شروع طرح، حدود ۹ هزار کلاس درس در سطح استان دارای بخاری نفتی بود که در زمان حاضر ۶ هزار و ۳۰۰ کلاس درس توسط بخاری های تابشی، پکیج یا حرارت مرکزی استاندارد سازی شده است و از ۲ هزار و ۷۰۰ کلاس درس باقیمانده هم یکهزار کلاس درس در دستور کار قرار دارد.وی بیان کرد: در شهرستان میاندوآب نیز سیستم گرمایشی ۷۶ مدرسه در قالب ۱۸۲ کلاس درس به صورت تابشی و ۵۱ مدرسه با ۲۶۷ کلاس درس به صورت سیستم گرمایشی مرکزی استاندارد سازی شده است و ۲۴۸ کلاس درس باقیمانده هم در سال آتی یا امسال استاندارد سازی می شود. وی بیان کرد: عایق کاری رطوبتی مدارس استان نیز به متراژ ۴۳۰ هزار مترمربع از محل اعتبارات ملی اجرا شده و این طرح رقم در میاندوآب به میزان ۳۵ هزار مترمربع اجرا شده است.
*ساخت ۱۱۰ کلاس درس توسط مجمع خیران مدرسه ساز در اشنویه
مدیر آموزش پرورش شهرستان مرزی اشنویه در جنوب آذربایجان غربی گفت: مجمع خیران مدرسه ساز تاکنون ۳۴ مدرسه با ۱۱۰ کلاس درس در این شهرستان احداث کرده و به آموزش و پرورش تحویل داده است.
شیرین جهانگیری با اشاره به اینکه از زمان تاسیس آموزش پرورش در اشنویه، ۱۱۸ فضای آموزشی توسط خیران در این شهرستان احداث شده است، افزود: در زمان حاضر سه مدرسه توسط خیران و ۲ مدرسه با مشارکت بخش دولتی و خیران مدرسه ساز در حال احداث است که در سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد. وی احداث و بهره برداری از یک مدرسه دیگر از محل اعتبارات دولتی در دولت تدبیر و امید را یادآور شد و ادامه داد: بنیاد برکت نیز در سال های اخیر یک مدرسه ۶ کلاسه در روستای ملاعیسی این شهرستان احداث کرده است مدیر آموزش و پرورش اشنویه دونوبتی بودن مدارس را به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه آموزش پرورش این شهرستان دانشت و تسریع در ساخت و تجهیز مدارس خیر ساز را مورد تاکید قرار داد. فرماندار اشنویه نیز در این همایش به دستاوردهای دولت تدبیر و امید در کاهش سطح تورم، پیشی گرفتن صادرات بر واردات و بهبود رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: این دستاوردهای ارزشمند در نتیجه نظم و انظباط مالی و دقیق دولت حاصل شده است. اسعد خضری، خیران مدرسه ساز را الگوی برتر نیکوکاری در جامعه خواند و از فعالیت های بی دریغ و خستگی ناپذیر مجمع خیران مدرسه ساز این شهرستان قدردانی کرد. پایان بخش این آئین نیز با کمک های مالی خیران و مسئولان ادارات و فرهنگیان در جهاد مدرسه سازی همراه بود.
*بهره برداری از ۹ مدرسه با ۸۰ کلاس درس در خوی
سرپرست فرمانداری خوی گفت: ۹ مدرسه با ۸۰ کلاس درس به اهتمام دولت تدبیر و امید با اعتبار بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال در این شهرستان مورد بهره برداری قرار گرفته است.
علی محمدی ایروانلو افزود: علاوه بر آن در مدت فعالیت دولت یازدهم یک سالن ورزشی و یک زمین چمن در حوزه آموزش و پرورش این شهرستان به بهره برداری رسیده و تاسیسات گرمایشی بیش از ۵۴ مدرسه ایمن سازی و استاندارد شده است.
وی اضافه کرد: همچنین در دولت تدبیر و امید بدهی برق و آب کلیه مدارس از سال های قبل تسویه شده است.وی با اشاره به پیش رو بودن هفته بزرگداشت مقام معلم اظهار کرد: نقش و جایگاه مقام معلم باید با تدوین برنامه های سالانه و با برگزاری برنامه هایی در خور شان مقام معلم حفظ شود. وی ادامه داد: با مدرسه محوری کردن برنامه های هفته بزرگداشت مقام معلم می توان نقش و جایگاه معلم را بیش از پیش برای دانش آموزان تبیین کرد.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، خوی با ۳۸۵ هزار نفر جمعیت، دومین شهر پرجمعیت آذربایجان غربی به شمار می رود و در ۱۳۴ کیلومتری مرکز استان قرار دارد

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۷:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 7 =