سرانه تجویز دارو در آذربایجان غربی ۲٫۵ مورد در هر نسخه است

سرانه تجویز دارو در آذربایجان غربی ۲٫۵ مورد در هر نسخه است

آراز آذربایجان- معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: سرانه تجویز دارو در این استان ۲٫۵ مورد در هر نسخه و مطابق با استاندارد کشوری است اما کاهش آن در دستور کار قرار دارد.
جلال غفارزاده افزود: امسال با هدف کاهش این سرانه، طرح بررسی و تجویز منطقی دارو از طریق آنالیز نسخه های پزشکی در حوزه سرپایی و تجزیه و تحلیل آسیب ها و مشکلات اجرایی می شود.
وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از عوارض دارویی ناشی از نسخه پیچی نادرست و مصرف خودسرانه دارو در آذربایجان غربی اظهار کرد: نسخه پیچی در داروخانه های استان طی سال جاری با حضور الزامی و دائمی مسئولان فنی و پزشکان داروساز صورت می گیرد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: در حال حاضر سهم مصرف خودسرانه دارو در این استان حدود ۱۵ درصد است و این رقم با حضور الزامی مسئولان فنی در داروخانه ها کاهش می یابد.
غفارزاده بیان کرد: میانگین سرانه هزینه های پرداختی مصرف دارو و لوازم پزشکی از سوی شخص یا بیمه نیز در استان بیشتر از شاخص های ملی و بین المللی بوده و برای کاهش ۳۰ درصدی این رقم در سال جاری برنامه ریزی شده است.
وی به راه اندازی سامانه ۱۹۰ اشاره کرد و گفت: این سامانه در راستای اطلاع از نیازها و کمبودهای دارویی و داروهای نسخه ای و غیرنسخه ای استان راه اندازی شده است ولی برخی از شهروندان هنوز از وجود آن اطلاع ندارند.
وی اظهار امیدواری کرد که مردم آذربایجان غربی ارتباط بهتری با این سامانه داشته باشند تا مشکلات دارویی استان بیش از پیش احصا شود.
مصرف خودسرانه دارو، تجویز غیر استاندارد دارو، نبود مسئول فنی در برخی داروخانه ها و استفاده بیش از حد و خودسرانه آنتی بیوتیک ها از جمله مشکلات دارویی آذربایجان غربی است.
منبع: ایرنا

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۷:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


+ 1 = چهار