سدهای آذربایجان غربی ایمن هستند/دریاچه ارومیه زنده شد

سدهای آذربایجان غربی ایمن هستند/دریاچه ارومیه زنده شد

آراز آذربایجان _ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر سدهای استان در شرایط ایمن هستند و نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد.
کیومرث دانشجو ظهر یکشنبه در سومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران در سال جاری در خصوص آخرین وضعیت سدهای استان و بارندگی‌های اخیر افزود: حجم کل مخازن سدهای استان یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر یک میلیارد و ۴۵۹ میلیون مترمکعب آب در پشت سدها داریم.
وی با بیان اینکه میزان ذخایر سدهای استان در مقایسه با سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته است عنوان کرد: در حال حاضر سدهای استان در شرایط ایمن هستند و نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد.
دانشجو با بیان اینکه سد بوکان در حال حاضر ۶۳۴ میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است اضافه کرد: مشکل خاصی در پایین دست سد وجود ندارد و ورودی و خروجی آب به سد تحت کنترل است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اظهارنظرهایی در خصوص ترک برداشتن سدهای شهر چایی گفت: هم اکنون حجم آب سد شهر چای ۱۲۶ میلیون متر مکعب است و حجم سد در حالت عادی ۲۲۰ میلیون متر مکعب است که ۹۴ میلیون متر مکعب حجم خالی دارد.
دانشجو خاطرنشان کرد: تا همین امروز نیازی به رهاسازی آب از سد شهر چای نبوده و شایعات مطرح شده در خصوص رهاسازی آب از این سد تکذیب می‌شود و هیچ نگرانی در خصوص این سد وجود ندارد.
وی با بیان اینکه حجم مخزن سد مهاباد ۱۸۶ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر به ۱۷۶ میلیون مترمکعب رسیده است افزود: برای مدیریت منابع آبی سدهای استان رهاسازی بخشی از آب مازاد سدها به سمت دریاچه ارومیه از ابتدای سال آغاز شده است.
دانشجو میزان آب رهاسازی شده از سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه را ۷۳۰ میلیون مترمکعب اعلام و اضافه کرد: از این میزان ۲۱۵ میلیون مترمکعب در طول ۱۰ روز ابتدای سال جاری به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: برای احیای دریاچه ارومیه تاکنون از سد بوکان ۵۵۰ میلیون مترمکعب، از سد مهاباد ۱۰۷ میلیون مترمکعب، از سد حسنلو ۴۰ میلیون مترمکعب، از سد شهر چای ۲۴ میلیون متر مکعب، از سد دریک ۵ میلیون متر مکعب آب رها سازی شده است.
وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه به شرایط مناسب ۵ سال قبل رسیده و زنده شده است اضافه کرد: حجم فعلی آب دریاچه ۲ میلیارد و ۸۳۰ میلیون مترمکعب است و ۵۰ درصد سطح دریاچه تحت پوشش آب قرار گرفته است و احتمال می‌دهیم که بابارش‌های امسال و رهاسازی هایی که انجام می‌گیرد حجم آب به ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.
دانشجو با بیان اینکه تراز سطح آب دریاچه نسبت به زمان مشابه سال قبل ۳۶ سانتیمتر و نسبت به اول مهر ماه ۹۷ از افزایش ارتفاع ۸۱ سانتی برخوردار است گفت: با ادامه بارش‌ها و آغاز رهاسازی آب سدها در ماه‌های آتی دریاچه شرایط بهتری خواهد داشت.
*ستاد آزاد سازی حدبستر و حریم رودخانه ها تشکیل می شود
استاندار آذربایجان غربی از تشکیل ستادی به منظور آزادسازی حد بستر و حریم رودخانه ها در استان خبر داد.
محمد مهدی شهریاری ظهر یکشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان غربی در پی هشدار هواشناسی نسبت به تشدید بارش‌ها در هفته جاری اظهار داشت: متأسفانه در برخی رودخانه‌ها، تعرضات گسترده‌ای به بستر و حریم رودخانه انجام گرفته که با تشکیل ستادی متشکل از مقامات قضائی استان، موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون استان از آمادگی کامل برای مقابله با بروز سیل و سیلاب را دارد عنوان کرد: اقدامات و تمهیدات لازم برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از بارندگی در استان پیش بینی شده است.
استاندار آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: تمامی مسیل ها و نقاط بحرانی در معرض سیل در استان شناسایی و اقدامات پیشگیرانه و حفاظتی در این نقاط توسط فرمانداران و دستگاه‌های ذیربط انجام گرفته است.
شهریاری با تاکید بر مدیریت صحیح بارش‌ها به خصوص در زمینه احیای دریاچه ارومیه افزود: خداوند متعال را بابت نعمت بارندگی‌ها شکرگذاریم و امیدواریم با مدیریت درست از این نعمت‌ها بهره لازم را بویژه در بحث احیای دریاچه ارومیه ببریم.
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در استان برای تأمین مالی برنامه‌های اورژانسی مشکلی نداریم گفت: لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از رودخانه‌های حوزه آبریز دریاچه و ۳۵ کیلومتر خارج از حوزه آبریزجزو اولویت‌های استان در سال جاری است.
شهریاری در خصوص توسعه زیرساخت‌های هواشناسی در آذربایجان غربی تاکید کرد: از اداره کل هواشناسی استان خواست طرح مطالعاتی را در این خصوص تهیه کند.
وی در ادامه به موضوع اصلاح میانگذر دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد پل‌های آب گذر برای چرخش بهتر آب دریاچه ارومیه می‌تواند در احیای دریاچه مؤثر باشد که اجرایی شدن این طرح را از طریق معاون اول رئیس جمهور پیگیری خواهیم کرد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۴:۰۰ ب.ظ

دیدگاه


1 × = دو