نماينده مردم اروميه در مجلس:

ستاد احیای دریاچه ارومیه برای مرگ آذربایجان تلاش می‌کند

ستاد احیای دریاچه ارومیه برای مرگ آذربایجان تلاش می‌کند

گروه خبر:نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبات دولت در ستاد احیای دریاچه ارومیه نفع چندانی در برگرداندن حیات به این پارک ملی و زیستگاه مهم طبیعی ندارد بلکه مصوبات این ستاد برای فلج کردن کشاورزی آذربایجان غربی است.
نادر قاضی‌پور، با انتقاد از عملکرد ستاد احیا دریاچه ارومیه اظهار داشت: از روز اول از عملکرد ستاد دریاچه ارومیه دل خوشی نداشتیم و خوشبین نیستیم و الان بعد از سه سال عملاً شاهید ناکارآمدی آن هستیم.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعطیلی سدها و فلج شدن کشاورزی توسط این ستاد بیان کرد: در سایه مصوبان فلج کننده ستاد احیای دریاچه ارومیه، سدهای نازلو و باراندوز ارومیه تعطیل شده اند و به تازگی دستور دادند ۳ هزار حلقه چاه کشاورزان نگون بخت را هم پر کنند و کشاورزان را فلج کنند.
قاضی پور در ارتباط با ورود پساب‌های شهرک‌های صنعتی فاز یک ارومیه به دریاچه ارومیه تصریح کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه که می‌تواند دستور پر کردن چاه‌ها را بدهد چرا از ورود پساب‌های شهرک‌های صنعتی به دریاچه ارومیه جلوگیری نمی‌کند که هم‌اکنون مستقیماً به دریاچه می‌ریزند و چرا از ورود فاضلاب‌های تصفیه نشده به دریاچه ارومیه جلوگیری نمی‌کند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، وی با انتقاد از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه و با اشاره به سیاسی بودن این ستاد افزود: در واقع ستاد احیای دریاچه ارومیه برای مرگ آذربایجان تلاش می‌کند و یک ستاد سیاسی است و نه یک ستاد عملیاتی بنابراین مصوبات این ستاد برای فلج کردن آذربایجان غربی بویژه در بخش کشاورزی است.
همچنین رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: سیست آرتمیا دریاچه ارومیه به یک درصد رسید.
یوسفعلی اسدپورگفت:طبق آخرین پایش های انجام شده در آبان ماه سال جاری میزان سیست(تخم) آرتمیا در دریاچه ارومیه تقریبا به یک درصد رسیده است که این وضعیت بحرانی و حداقل زیست طبیعی آرتمیا است.
وی گفت: وجود یک سیست در هرمترمکعب آب نشان از نبود توده زنده آرتمیا است و این درحالی است که در حالت نرمال و در زمان های پرآب دریاچه ارومیه در هر لیتر ۲۰ تا ۵۰ عدد سیست وتوده زنده وجود دارد.
اسدپور افزود: پرورش آرتمیا در ۷ سایت کشوری از جمله میناب و بندرعباس به عنوان پایلوت و تکثیر انبوه برای برآورد نیازهای داخل کشور تولید می شود.
وی ادامه داد: نیاز دولتی و بخش خصوصی به ۳۰تن سیست و ۵۰ تن توده زنده در این مراکز تولید می شود که هنوز این مقدار برای تامین نیازهای موجود کم است.رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با بیان اینکه تلاش می کنیم پرورش آرتمیا در منابع آب شور به عنوان کشت جایگزین مطرح شود گفت: نیاز سیست آرتمیا در کشور از چین وارد می شود که بدلیل کیفیت بسیار پایین این سیست ها عاملی تهدید آمیز برای سالن های تکثیر و پرورش میگو و ماهی است.
وی با اشاره به اینکه باید در تولید سیست ارتمیا به خودکفایی برسیم گفت: بدنبال مطرح کردن پایلوت ترویجی تکثیرانبوه ارتمیا درراستای کشت جایگزین در منطقه هستیم که این مسئله جز برنامه های مرکز تحقیقات آرتمیای کشور قرار گرفته است.
اسدپور درخصوص طرح های تحقیقاتی درحوزه پرورش و نگهداری آرتمیا گفت: فرآوری و نگهداری آرتمیا در زمان های خارج از فصل تکثیر و تکمیل بانک ژن سیست، راه اندازی ۲ سایت حداقل ۱۰۰ هکتاری در حاشیه دریاچه ارومیه با مدیریت آب ورودی برای ایجاد محل تغذیه و زیستگاه طبیعی پرندگان از جمله طرح های تحقیقاتی در درحوزه پرورش و نگهداری آرتمیا است.
وی ادامه داد: طرح تکثیر انبوه آرتمیا در ۳ استان قم،کرمان و اصفهان در دست اجراست که در مرکز کرمان تکثیر و پرورش انبوه آغاز شده و امید است بزودی در حاشیه دریاچه نمک قم نیز عملیات تکثیر و پرورش آغاز شود.
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به آخرین تراز آب دریاچه ارومیه گفت: با توجه به کم بودن بارش ها، نسبت به سال گذشته تراز آب دریاچه ۲۵ درصد کمتر از قبل شده و آب ورودی به دریاچه در وضعیت بحرانی است.
اسدپور به پرورش و تکثیر آرتمیا دریاچه ارومیه در استخرهای پرورشی اشاره کرد و افزود: علاوه بر کارهای تحقیقاتی و تامین نیاز منطقه از آرتمیا ماهانه میانگین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلو توده زنده در استخر های پرورشی آرتمیا صورت میگیرد .رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور ادامه داد: پیش بینی می شود امسال نیز ۱۰ تا ۱۵ کیلو سیست برداشت شود و به عنوان بانک ژن سیست نگهداری شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


یک + = 2