سبدغذایی رمضان چقدر تمام می‌شود

سبدغذایی رمضان چقدر تمام می‌شود

گروه اقتصادی:ماه رمضان هم بالاخره از راه رسید؛ تحرکات نیم‌بند اگرچه در بازار آغاز شده اما رکود عمیق‌تر از آن است که به این راحتی‌ها اقتصاد را رها کند. بازار رونقی موقت گرفته که آن هم نه ناشی از سیاست‌های دولت باشد، بلکه این مردم هستند که با ورود به بازار و تامین مایحتاج خود، اندکی اقتصاد را تکان داده‌اند. هر خانوار ایرانی کم یا زیاد، در ماه مبارک رمضان تلاش می‌کند مایحتاج خود را تامین کند و برای همین هم، میزان مراجعه به بازار برای خرید اقلام غذایی و برخی کالاهای خاص بیشتر می‌شود.
گشت و گذاری در بازار هم این رونق موقتی را به خوبی نشان می‌دهد، برخی از این موقعیت استفاده کرده و تلاش می‌کنند که کسب و کار خود را هر چند موقتی رونق بخشند و برخی دیگر هم با ارایه تخفیف‌هایی به مشتریان، سعی دارند که بیشترین بهره را از این بازار ببرند. همه چیز مهیای آن است که رویای رونق، هر چند اندک، به تحقق نزدیک‌تر شود. برخی فروشگاههای زنجیره‌ای تخفیف‌هایی هرچند اندک زده‌اند و برخی از مغازه‌ها هم به صورت خودجوش، قیمتها را اندکی پایین آورده‌اند. همه چیز مهیای این است که خرید و فروش‌ها رونق گیرد.در این میان برخی خانوارها هم از این فرصت استفاده کرده و کالاها را برای نه تنها ماه رمضان خود، بلکه برای ماههای دیگر با تخفیف ویژه خریداری می‌کنند اما به دلیل اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته و نقدینگی در دست مردم کم است، تعداد آنها زیاد نیست. برخی دیگر هم با دقت و وسواس بسیار زیاد، دقایق زیادی را روبروی قفسه کالاها می‌ایستند و با مقایسه قیمت‌ها تلاش دارند که بهترین و مقرون به صرفه‌ترین کالا را برای سبد خرید خود انتخاب کنند. بالاخره باید دخل و خرجشان به هم بخواند.
در این میان اگر سبد غذایی ماه رمضان را شامل ده کیلو برنج پرمحصول(۷۲ هزار تومان) شش کیلو مرغ منجمد دولتی ۶۵۰۰ تومانی(۳۹ هزار تومان) ۲ کیلو گوشت ران گوساله ۳۴۴۰۰ تومانی(۶۸۸۰۰ تومان)، یک بسته خرما ۶۰۰۰ تومانی(۶ هزار تومان)، دو بسته پنیر ۴۰۰ گرمی ۴۴۵۰ تومانی (۸۹۰۰ تومان)، دو عدد روغن مایع (۱۴۸۲۰ تومان)، دو کیلو حبوبات شامل لوبیا چیتی ۱۲۹۰۰ تومانی و عدس ۸۷۵۰ تومانی(۲۰۶۵۰ تومان)، به طور متوسط ۳۰ عدد نان سنگک ۱۲۰۰ تومانی(۳۶ هزار تومان) و یک عدد رب ۳۷۱۰ تومانی (۳۷۱۰ تومان) در نظر بگیریم، ارزش این سبد غذایی بر اساس قیمتهای موجود در بازار۲۷۰ هزار و ۸۸۰ تومان تمام می‌شود که البته باید هزینه های جانبی همچون حلیم، زولبیا یا سبزی خوردن را هم به آن اضافه کرد.قیمت کالاهای اساسی در بازار:بررسی های میدانی نشان می‌دهد که برخی از اقلام در فروشگاههای زنجیره‌ای با تخفیف عرضه شده‌اند.
بر این اساس قیمت هر بسته عدس ۹۰ گرمی ۸۷۵۰ تومان، چای ممتاز معطر ۵۰۰ گرمی ۱۴۶۶۰ تومان، کنسرو تن ماهی ۴۰۵۰ تومان ماست سون دبه‌ای ۷۱۶۰ تومان، رب ۸۰۰ گرمی آسان باز شو ۳۷۱۰ تومان، روغن مایع بطری بزرگ ۱۵۶۸۰ تومان، شیر کم‌چرب تتراپک ۱٫۵ درصد چربی ۲۰۰۰ تومان، پنیر ۴۰۰ گرمی ۴۴۵۰ تومان، لپه ۹۰۰ گرمی ۸۵۷۰ تومان، کشک ۵۰۰ گرمی ۴۴۰۰ تومان، فیله ماهی ۶۰۰ گرمی ۱۱۹۰۰ تومان، لوبیا قرمز ۷۳۰۰ تومان، ماکارانی ۷۰۰ گرمی ساده ۱۸۹۰ تومان و ران گوساله یک کیلویی ممتاز ۳۴۴۰۰ تومان است. سایر کالاها در بازار نیز با تخفیف‌های متعادل عرضه می‌شود.
برنج:بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که هم اکنون قیمت هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج پرمحصول ۷۲ هزار تومان، کیسه ۵ کیلویی برنج طارم دم سیاه ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج شیرودی ۱۰ کیلویی ۱۰۸ هزار تومان، برنج طارم فریدون‌کنار ۱۰ کیلویی ۱۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان است، همچنین هر کیسه ۵ کیلویی برنج هاشمی دودی ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان و کیسه ۱۰ کیلویی برنج رمضانی به قیمت ۱۰۸ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.حبوبات:قیمت هر بسته لپه ۹۰۰ گرمی با ۱۰۰۰ تومان افزایش نسبت به هفته‌های گذشته به ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده و هر بسته لوبیا قرمز نیز از ۸۵۰۰ تومان به ۹۹۰۰ تومان افزایش یافته است. همچنین عدس هم با ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت به ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته می‌شود و نخود هم ۹۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد، در این میان هر بسته ۹۰۰ گرمی لوبیا چیتی ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و نخود و لوبیا سفید ۹۰۰ گرمی ۸۴۰۰ تومان عرضه می‌شود.
روغن نباتی:قیمت هر بطری روغن مایع ۱۳۵۰ گرمی آفتابگردان ۷۴۱۰ تومان، روغن جامد ۳۸۰۰ گرمی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، روغن سبوس برنج دو لیتری ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان روغن مایع ۸۱۰ گرمی آفتابگردان ۴۹۰۰ تومان روغن کنجد ۱٫۵ لیتری ۳۸ هزار تومان و روغن مایع مخلوط ۸۱۰ گرمی نیز ۴۰۵۰ تومان نیز در بازار به فروش می‌رسد.
گوشت قرمز:بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت هر بسته دو کیلوگرمی ران گوساله ۶۷ هزار و ۸۳۰ تومان، گردن گوساله یک کیلویی ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان، چرخ کرده گوساله یک کیلویی ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان، خورشتی گوساله ۸۰۰ گرمی ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان و ران گوسفندی ۸۰۰ گرمی ۴۲ هزار و ۹۱۰ تومان است. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت آبگوشتی گوسفندی ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان، فیله گوسفند ۶۶ هزار و ۷۲۰ تومان، ماهیچه گوسفندی ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان است.مرغ:قیمت هر بسته ۱۸۰۰ گرمی ران و سینه مرغ با ۲ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش به ۱۸ هزار و ۵۲۰ تومان رسیده است، همچنین قیمت هر کیلوگرم فیله مرغ ۹۰۰ گرمی نیز با ۲ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به هفته‌های قبل از ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان به ۱۵ هزار و ۵۷۰ تومان رسیده است، جوجه کباب بی‌استخوان ۱۴۴۵۰ تومان و مغز ران ۱۸۰۰ گرمی نیز با ۲ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش از ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان به ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان است.تخم‌مرغ:بر اساس گزارش‌های میدانی از بازار قیمت هر بسته ۳۰ عدد تخم‌مرغ ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و هر بسته شش عددی ۳۲۰۰ تومان است.
پنیر:قیمت هر بسته ۴۰۰ گرمی پنیر خامه‌ای ۶۵۰۰ تومان، پنیر پاستوریزه فتا ۳۰۰ گرمی ۳۶۰۰ گرمی، پنیر تازه محلی ۵۰۰ گرمی ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان و پنیر گوسفندی تبریزی لیقوان ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.ماست:قیمت هر ماست ۱۵۰۰ گرمی پروبیوتیک با ۱٫۵ درصد چربی ۵۳۵۰ تومان، ماست ۱۴۰۰ گرمی ۶ درصد چربی ۵۵۰۰ تومان، ماست سون ۲۲۰۰ گرمی ۵ درصد چربی ۸۵۰۰ تومان و ماست خیار ۷۵۰ گرمی ۴۰۵۰ تومان است.
شیر: بر اساس گزارش میدانی قیمت هر بطری ۲٫۱ درصد چربی و ۹۴۶ سی‌سی ۲۴۰۰ تومان شیر تتراپک ۱۲۵ سی‌سی با ۱٫۵ درصد چربی ۶۰۰ تومان، شیر پاستوریزه ۹۰۰ گرمی با ۳ درصد چربی ۲۳۰۰ تومان و شیر نایلونی ۸۵۰ سی‌سی با ۲٫۵ درصد چربی ۱۵۰۰ تومان است.
قند و شکر: به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر ، قیمت هر بسته شکر ۹۰۰ گرمی با برندهای مختلف بین ۲۴۰۰ تومان تا ۳۳۰۰ تومان در نوسان است ضمن اینکه قند شکسته ۷۰۰ گرمی نیز ۳۶۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۴:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


پنج × 9 =