ساماندهی کشاورزی در اطراف دریاچه ارومیه سطح کشت چغندر قند کاهش می‌یابد

ساماندهی کشاورزی در اطراف دریاچه ارومیه  سطح کشت چغندر قند کاهش می‌یابد

گروه گزارش: کشت چغندر قند به عنوان یکی از محصولات کشاورزی اصلی آذربایجان غربی که عمدتا در مناطق جنوب و اراضی اطراف دریاچه ارومیه با وجود آب بر بودن انجام می‌شد، در راستای احیای این دریاچه با ارزش بین‌المللی به شمال استان منتقل می‌شود.
تعطیلی زراعت در حوزه آبریز دریاچه ارومیه حداقل برای یک سال از جمله راهکارهای متخصصان خارجی که سابقه احیای تالاب‌های بزرگ در کشورهای مختلف داشتند بود که با توجه به این موضوع و تبعات اجتماعی و اقتصادی موضوع انتقال کشت یکی از محصولات آب بر که عمدتا در اطراف اراضی دریاچه ارومیه وجود دارد به شمال استان عملیاتی می‌شود. بسیاری از کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه را پایین بودن راندمان آبیاری و پرت بالای آب در بخش کشاورزی عنوان کرده و معتقدند راه نجات این تالاب تعطیل شدن بخش کشاورزی در حوزه آبریز است، که در این راستا نسخه انتقال محصول آب بر چغندرقند به شمال استان تجویز شده است.
*کاهش ۱۲ هزار هکتاری سطح زیر کشت چغندر قند در آذربایجان غربی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری از ۲۶ هزار هکتار اراضی زیر کشت، بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن چغندر قند برداشت شده، اظهار داشت: با احتساب تبدیل ۱۴ درصد تولید چغندر قند به شکر، کارخانجات استان توان جذب چغندرقند بیشتر از میزان تولید شده را داشته و می‌توانند تا سقف بیشتری از این مقدار در سال شکر تولید کنند.
سید علی مختاری عنوان کرد: در راستای برون رفت از بحران کمبود آب دریاچه ارومیه و به دلیل بالا بودن نیاز آبی این محصول، برنامه ریزی جهت افزایش تولید در واحد سطح و افزایش راندمان تولید در اراضی زیر حوزه دریاچه، یکی از مهم‌ترین اقدامات و سیاست‌های سازمان برای ساماندهی کشت محصول چغندر قند است.
وی گفت: در جهت افزایش بهره وری و افزایش تولید در واحد سطح، با در نظر گرفتن کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی طی سال زراعی جاری، چغندر کار نمونه استانی از بوکان با بهره گیری از توصیه‌های کارشناسان مدیریت ترویج و به کارگیری روش‌های نوین علمی توانست تولید این محصول را در سطح ۴۰ هکتار از میزان ۱۶۵ تن در هر هکتار به میزان ۱۸۵ تن در هکتار برساند. وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای کشت چغندر قند برای سال زراعی ۹۳-۹۲ در سطحی نزدیک به ۲۶ هزار هکتار در سطح استان انجام شده، افزود: بر اساس توافق انجام شده با مدیران کارخانجات قند استان، با توجه به رعایت تناوب زراعی، ظرفیت اسمی کارخانجات موجود و توانایی آن‌ها در تحویل به موقع چغندر قند، این محصول بر اساس برنامه کشت تدوین شده به میزان یک میلیون و ۱۹۰ هزار تن در سال زراعی ۹۳-۹۲ کشت و تولید می‌شود.
مختاری قیمت خرید تضمینی چغندرقند برای سال زراعی ۹۳-۹۲ به ازای تن با عیار ۱۶ درصد را دو میلیون و ۱۰۰ هزار ریال اعلام کرد و اظهار داشت: شیوع انگل سس در مزارع استفاده از کودهای شیمیایی در زمان کاشت و نیز بازدهی کم بذرهای ایرانی و کمبود بذر خارجی از جمله مشکلات چغندر کاران استان است.
*جلوگیری از توسعه کشت آبی در زیر حوزه دریاچه ارومیه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی جلوگیری از توسعه کشت آبی در زیر حوزه دریاچه ارومیه را از مهم‌ترین برنامه‌های نجات بخشی دریاچه ارومیه دانست و گفت: در این راستا الگوی کشت در شهرهای ارومیه، نقده و سلماس به سمت صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی تغییر می‌یابد.
وی با بیان اینکه در این راستا به جای توسعه افقی کشاورزی در مناطق فوق‌الذکر کشت محصولات استراتژیک گندم و کلزا اولویت بندی شده است، اظهار داشت: در این راستا سطح زیر کشت کلزا در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته از ۳۸ هزار هکتار به ۲۶ هزار هکتار کاهش یافته است.
مختاری تامین نیاز کارخانجات قند شمال آذربایجان غربی از نخجوان، توسعه کشت گلخانه، تغییر الگوی کشت زیر شاخه‌های مدیریت منابع آب و افزایش سطح تحت پوشش آبیاری تحت فشار را در این زمینه از جمله اقدامات انجام شده دانست.
*راندمان تولید چغندر قند در آذربایجان غربی افزایش یابد
استاندار آذربایجان غربی در آخرین جلسه بررسی مسائل و مشکلات کارخانجات قند خواستار افزایش راندمان تولید چغندر قند در سطح مزارع استان با کنترل سطح زیر کشت با توجه به بحران کم آبی دریاچه ارومیه شد.قربانعلی سعادت افزود: استفاده از بذر مرغوب و مناسب و تغییر الگوی کشت و بالا بردن راندمان تولید می‌تواند ضمن کنترل سطح زیر کشت چغندر قند در استان نیازهای کارخانجات قند استان را نیز تامین کند.
سعادت با اشاره به اینکه سطح زیر کشت چغندر قند به دلیل بحران کم آبی دریاچه ارومیه و آب بر بودن، باید ثابت مانده و روند نزولی نیز داشته باشد، عنوان کرد: می‌توان با بالا بردن راندمان تولید از طریق استفاده از بذرهای مناسب و آبیاری تحت فشار کاهش میزان تولید از طریق افزایش تولید در هکتار را جبران کرد.
*انتقال کشت چغندرقند در آذربایجان غربی به خارج از حوزه دریاچه ارومیه
رئیس گروه نباتات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی نیز در نشست برنامه ریزی استراتژی‌های زراعت چغندرقند گفت: با هدف کمک به احیای دریاچه ارومیه، کشت چغندرقند در آذربایجان غربی به خارج از حوضه آبخیز دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.
پیمان حصادی اظهار داشت: با توجه به مشکل کم آبی دریاچه ارومیه و رغبت کشاورزان به کشت چغندرقند و نیاز کشور به این محصول، انتقال کشت از مرکز و جنوب استان به شهرستان‌های شمالی ضروری است.وی اعلام کرد: راندمان برداشت چغندر قند در چند سال گذشته در شهرستان‌های شمالی آذربایجان غربی چندان قابل توجه نبوده و این محصول بیشتر در مرکز و شهرستان‌های جنوبی کشت و برداشت شده که به بحران کم آبی دریاچه ارومیه دامن زده است.وی میانگین تولید چغندر قند در آذربایجان غربی را ۵۰ تن در هکتار دانست و گفت: سطح زیر کشت این محصول برای این استان در سال‌های آینده ۲۵ هزار هکتار پیش بینی شده که در کنار انتقال کشت به شمال استان، قصد داریم میزان عملکرد در واحد سطح در این منطقه را بالا ببریم.وی گفت: سطح زیر کشت چغندر قند در کشور امسال با ۲۳ درصد افزایش به ۱۱۰ هزار هکتار خواهد رسید و استقبال از کشت پاییزه نیز بر اساس گزارشات رسیده بسیار خوب است.
حصادی گفت: کشت پاییزه این محصول جزو برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است که پیش بینی می‌شود امسال حداقل ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشور به کشت پاییزه تخصیص یابد.رئیس گروه نباتات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به بحران کم آبی در کشور، کشاورزان باید به سمت کشت پاییزه روی بیاورند تا بتوانند از بارندگی‌های اوایل اسفند ماه بهره گیرند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


+ 2 = هفت